V Česku fungují desítky klinik plastické a estetické medicíny. Lékaři na nich provedou kolem 30 tisíc zákroků ročně. Češi za ně průměrně ročně utratí přes dvě miliardy. Zájem o zkrášlující zákroky meziročně roste o zhruba deset procent. Přibývá mužských pacientů.
Trendem posledních let jsou co nejméně invazivní řešení s co nejstabilnějším efektem. Prim hraje přirozený vzhled. „Ještě v 90. letech a na přelomu 21. století se plastická chirurgie v Česku věnovala především rekonstrukčním zákrokům – vrozeným vývojovým vadám, řešení defektů po úrazech a ztrátových poranění, defektům po odstranění kožních nádorů, popáleninám a podobně. V posledních dvou dekádách kromě rozvoje mikrochirurgie začala výrazně převažovat estetika. Trendem letošního roku se stala metoda ‚vnitřní podprsenky‘, zvětšení pozadí nebo využívání vlastního tuku k omlazení či k tvarování postavy. Zatímco ještě před pár lety ženy toužily například po výraznějším zvětšením prsou, v posledních letech vyžadují, aby byl výsledek zákroku co nejpřirozenější,“ popsal Pavel Horyna, primář kliniky Medicom Clinic, největšího soukromého pracoviště plastické a estetické medicíny v České republice.
Mezi nejčastější zákroky plastické a estetické medicíny patří operace očních víček, liposukce nebo úprava poprsí. V posledních letech přibývá mužských pacientů a stejně tak lidí podstupujících estetické zákroky v mladém věku. „Zájem mužů o estetické zákroky jednoznačně roste. Na našich klinikách vzrostl počet mužských klientů za tento rok o šest procent v plastické chirurgii a u omlazujících dermatologických procedur dokonce o deset procent. Zároveň se za posledních několik let věková hranice našich klientů značně posunula směrem dolů. Plastická chirurgie, ale i estetická dermatologie se stále více zaměřují na prevenci a oddálení projevů stárnutí. Zatímco ještě před deseti lety byla typickým klientem žena nad padesát let z vyšší ekonomické třídy, dnes se plastická chirurgie stala běžnou součástí života Čechů. Věková hranice se snižuje, zákroky podstupují i klienti okolo dvaceti let – nejčastěji jde o úpravu prsou nebo nosu,“ popsal Pavel Horyna.
Zájem o estetické zákroky ovlivňují i sociální sítě. Nárůst počtu pacientů zaznamenaly kliniky během pandemie a ani zhoršující se ekonomická situace Čechů se ho razantně nedotýká. „Sociální sítě mění vnímání mladší generace. Plastická chirurgie se stala naprosto běžnou součástí života, opadají tabu a stigmata s tím spojená. I to je jeden z důvodů, proč klesá věk pacientů. Během covidu se navzdory očekáváním zájem o zákroky estetické medicíny zvýšil. Způsobeno to bylo zejména tím, že všeobecně téma zdraví kulminovalo, lidé necestovali a úspory vkládali více do péče o sebe, využívali možnosti práce z domova jako dobu k rekonvalescenci. Zájem o estetické zákroky neovlivnila ani zhoršující se ekonomická situace a nárůst inflace, pokles zájmu o naše služby neevidujeme. V loňském roce naši kliniku navštívilo téměř 10 tisíc klientů a naši lékaři provedli více než patnáct tisíc výkonů. Dlouhodobě zaznamenáváme meziroční nárůst o deset procent,“ řekl Petr Toufar, ředitel kliniky Medicom Clinic, která letos již potřetí obdržela ocenění Nejdůvěryhodnější klinika estetické medicíny.
Česko se postupně přibližuje k západním zemím, kde jsou estetické zákroky běžnou součástí péče o zevnějšek již několik let. Jak roste zájem lidí, stoupá i počet klinik působících v Česku. Výběr kliniky je pro kvalitní a stabilní výsledek zásadní. „Jedním z prvních kritérií pro výběr by měla být historie kliniky a zkušenosti lékařů. S tím jde ruku v ruce i vybavenost a prostředí zařízení. Klient by se měl už během konzultace cítit komfortně, vybudovat si s lékařem vztah a cítit k němu důvěru. Právě důvěra mezi lékařem a pacientem je zásadní – klient si musí být jist, že dostává od lékaře jen ty nejlepší rady a doporučení. Pokud to tak klient po první návštěvě kliniky necítí, doporučil bych mu, ať raději hledá dál,“ dodal Petr Toufar.
Foto: Medicom Clinic