Pandemie koronaviru, která se stala jakýmsi symbolem první poloviny roku 2020, určitě nebyla ničím veselým a je možné, že nás do budoucna ještě trochu potrápí i její následky. Na druhou stranu ale v některých oblastech zanechala pozitivní změny a návyky, na které jsme dříve nebyli zvyklí. Pojďme se společně podívat na krizi z trochu jiného úhlu a zhodnotit její přínosy.
Práce z domova: dříve nemyslitelná, dnes standard
I když před krizí se mnohé firmy bránily práci na home office, během krize spousta leaderů zjistila, že na tomto systému vlastně není nic špatného. Mnozí zaměstnanci dokonce z domova pracují efektivněji. „Práce na dálku může fungovat jen s lidmi, které už máte nějakou dobu otestované – buď u vás byli nějakou dobu fyzicky a nebo naopak máte otestováno na několika projektech. Tím, že jsme zaměření spíše na hodnocení výsledků než na cokoliv jiného, zajímá nás u práce splněný termín a zda je hotová správně,“ potvrzuje Jan Skovajsa, CEO firmy myTimi, že přítomnost v kanceláři opravdu není nezbytná. „Výhodou je určitě ušetřený čas za cestu do práce, možnost přizpůsobit si pracovní podmínky, které vám vyhovují, bez ohlížení na kolegy, v tom ale spočívá i úskalí, přicházíte o možnost interakce s kolegy, obzvlášť, pokud něco hoří,“ dodává hlavní výživová poradkyně z NATURHOUSE Věra Burešová.
Digitalizace: čas přemýšlet nad inovacemi
Výrazným přínosem, který je částečně spojený s home office, je digitalizace. V době, kdy vše muselo fungovat na dálku, začaly moderní nástroje užívat nejen firmy, ale také například školy. Díky krizi se zjistilo, že mnoho věcí lze zjednodušit a zrychlit. Některé firmy k moderním technologiím přistoupily nejen v rámci omezení osobního kontaktu, ale také proto, že krize přinesla čas na zvážení inovací a rovněž bylo potřeba podniknout kroky k přežití byznysu. „Digitalizaci si můžeme představit jako přechod ze zastaralých způsobů práce k moderním pracovním postupům takovým způsobem, aby využité technologie pracovaly pro lidi, ne proti nim. Účelem digitalizace je určitá úroveň automatizace, která by měla vést k úspoře času, a tím větší spokojenosti a efektivitě zaměstnanců i zákazníků. V neposlední řadě přináší digitalizace lepší strategická rozhodnutí na základě analýzy vnitropodnikových a obchodních dat,“ popisuje Managing director digitální agentury Bold Interactive Daniel Blažek.
Čas s rodinou: uvědomění, jak moc nám chyběl
Po dlouhé době jsme měli příležitost se zastavit a museli jsme trávit mnoho času se svou rodinou doma, což v mnoha případech přineslo pár konfliktů, ale zejména větší sblížení. Vztahy s rodinou jsou něco, o co bychom měli pečovat stále, a díky krizi si to mnoho lidí uvědomilo. „I nyní si nastavte společné chvíle se svou rodinou, blízkými jako prioritu, ne jako aktivitu, na kterou možná zbyde, možná nezbyde trocha času. Važte si, že je máte a pečujte o vaše vztahy, aby zůstaly pevné,“ radí fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE Richard Jisl.
Hygiena: čisté ruce jsou základ
Na důkladné hygieně si nyní dáváme záležet více než kdy jindy. Koronavirová pandemie nás donutila více se zajímat o to, s čím dennodenně přicházíme do styku, více myslíme na časté mytí rukou a většina z nás možná poprvé sáhla po dezinfekčních přípravcích.
Ekologie: koronavirus pročistil vzduch
Omezení leteckého a automobilového provozu i odstávka mnohých továren a celková menší spotřeba umožnily přírodě si oddechnout, odpočinout a oživit se. I dle družicových snímků výrazně ubylo koncentrace oxidu uhličitého a pročistila se voda, což lze pozorovat třeba v benátských kanálech. Postupný návrat k normálu může přírodě opět uškodit, a proto nastává chvíle si uvědomit, že bychom si naši planetu měli šetřit, protože žádnou jinou nemáme.
Empatie: umíme si navzájem pomoci
Pandemie ukázala, že ve chvíli, kdy nám není dobře, umíme se spojit a pomoci potřebným. Třeba tím, že se půlka národa odhodlá a začne šít roušky pro všechny, kdo mají nedostatek, pomůžeme a vyjádříme vděk lékařům a zdravotním sestrám v první linii nebo zajistíme nákup pro souseda v seniorním věku. Empatie a soucítění s ostatními jsou důležité pro pochopení lidí kolem nás a pomohou i nám samotným. „Pokud se pokusíte utrpení jiných naslouchat a pochopit jej, možná zjistíte, že se tím vaše vlastní trápení zmenší, protože se na něj přestanete tolik soustředit,“ radí zakladatel bistRAWveg a popularizátor zdravého životního stylu pro manažery Stanislav Petříček.
Foto: www.kasparpr.cz