Kontaktní čočky v letadle? Proti vysychání pomohou umělé slzy!

Kontaktní čočky nosí kolem deseti procent Čechů. V oblibě je mají zejména mladí lidé od 20 do 29 let věku. Častěji je volí ženy. Nejvíc se nosí kontaktní čočky v Praze, nejméně v Karlovarském kraji. Jak o ně ale pečovat? Je možné s nimi cestovat letadlem?

Contact_Lens_Ayala
Řada lidí s dioptrickou vadou nahrazuje při cestě letadlem kontaktní čočky brýlemi. To ale není nutné, kontaktní čočky je možné v letadle bez problémů mít. Dokonce ani při dlouhých letech by neměly zraku nijak uškodit. Při delším letu ale může nastat horší snášenlivost kontaktních čoček v důsledku vysychání oka. To se projevuje pocitem cizího tělíska, škrábáním nebo tlačením čoček. „Pro pohodlí během letu je dobré si s sebou na palubu vzít oční kapky neboli umělé slzy. Suchý vzduch v letadle totiž čočky vysouší a dochází k jejich smršťování. Obzvláště při delších letech kvůli tomu mohou být v oku nepříjemné. Vhodné je také po příjezdu do cílové destinace zvážit aplikaci nového páru,“ popsal Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Primář Pavel Stodůlka
Pasažéři s kontaktními čočkami se nejčastěji dotazují na možnost převozu roztoku na čočky na palubě letadla. V současné době to lze podle tuzemských aerolinek bez problému. Roztok na kontaktní čočky, který zneužili pro výrobu bomby filipínští teroristé už v roce 1995, si mohou cestující bez obav přibalit do palubního i zapsaného zavazadla. Na palubu letadla je ale možné vzít omezené množství. Tekutiny musí být v malém balení do maximálního objemu 100 mililitrů. Všechna balení musí být umístěna v jednom průhledném uzavíratelném plastovém sáčku o maximálním objemu sáčku jeden litr. Z důvodu přetlaku uvnitř letadla je vhodné lahvičku s roztokem velmi dobře uzavřít.
Cestám letadlem by se měli vyhnout lidé s onemocněním sítnice typu odchlípení sítnice nebo krvácení na sítnici. Někteří lidé mají obavy i z poškození zraku kvůli zvýšenému tlaku v kabině letadla. „Tlak, který na palubě letadla během cesty vzniká, by neměl mít na kvalitu vidění vliv. Pokud je let standardní, nemělo by se nic závažného přihodit. Ale prudký pokles tlaku například při výstupu malého letadla nevybaveného tlakovým systémem může vést k akutní výškové hypoxii. Ta se může projevit zhoršeným viděním v důsledku nedostatku přísunu kyslíku do tkání nebo i ztrátou vědomí,“ uvedla Michaela Netuková, lékařka oční kliniky Gemini.

PAVEL-STODŮLKA-TISK-413x550
Na dovolenou je vhodnější vzít si jednorázové čočky. Pokud už si ale člověk vezme jiné, určitě by měl mít náhradní. „Mořská sůl z čočky vytahuje její vlhkost, následkem toho se čočka zmenší a zvyšuje se riziko její ztráty. Navíc sůl kontaktní čočky znehodnocuje a rapidně snižuje jejich životnost. U měsíčních nebo 14denních čoček to jejich nositel pozná velice rychle. Proto je lepší brát si na zahraniční dovolenou čočky jednodenní, ty jsou nejzdravější a nejpohodlnější variantou na cestách. Navíc ztráta měsíční čočky vyjde rozhodně dráž,“ upozornil Pavel Stodůlka.

Ilustrační foto (CC): wikimedia.commons / Etan J. Tal, archiv Gemini