Categories: Zajímavosti

Festival Respect přiveze zakladatele brazilectra, alpský punk i Ivu Bittovou

Festival Respect, který 11. a 12. června rozezní louku pod Bruselskou cestou na pražském Výstavišti, odtajňuje další pozoruhodné účinkující. „Uvidíme a uslyšíme muzikanty, kteří směle a s nadhledem sobě vlastním kombinují hudbu rozličných stylů, epoch, národů i regionů. Takoví jsou třeba nakažlivě zábavní alpští punkeři Attwenger nebo zakladatelé brazilectra Zuco 103, kteří se k nám vrací po delším čase,“ říká zakladatel a šéf Respectu Borek Holeček. Až do 30. dubna je možné koupit vstupenky na festival za zvýhodněné ceny.


K muzikantům, kteří budou po dva dny lákat k divokému tanci i soustředěnému poslechu, přidávají mimořádnou hudební lahůdku: 21. června v Paláci Akropolis vystoupí legendární houslistka a zpěvačka Iva Bittová se sardinským kytarovým mágem Paolem Angelim. Do Prahy přijede i africká legenda, Orchestre Les Mangelepa, kteří zahrají 29. června na Nákladovém nádraží Žižkov.
Mezi dalšími zajímavými položkami letošního hlavního programu najdeme originální a nečekaně kompaktní spojení africké a bretaňské hudby v projektu N’Diale, ve kterém spolupracuje vynikající zpěvačka z Mali Foune Diarra s houslistou Jacky Molardem a jeho Quartetem. Kvintesencí tradiční egyptské muzikality s takřka tanečními groovy zaujmou ve Francii žijící Egypťan Tarek Abdallah, fundovaný inovátor arabské loutny oudu, s o generaci starším mistrem tamburiny riqq Adel Shams El-Dinem.
Respect Festival 2016 proběhne na louce pod Bruselskou cestou v areálu Výstaviště v pražských Holešovicích 11. a 12. června. Vstupenky v předprodeji jsou do 30. dubna ke koupi za výhodné ceny: Dvoudenní za 450 korun, dvoudenní rodinná za 500 korun a jednodenní za 400 Kč. Vstupenky na koncert Ivy Bittové a Paola Angeliho jsou v předprodeji od 23. 4. za 350 korun na stání a 450 korun na sezení.

Více infa na: www.rachot.cz

Na Respectu ale nejde jen o hudbu: Rodinný ráz festivalu zdůrazní bohatý dětský program, mezi jinými artistický workshop, který pro malé návštěvníky připravují členové renomovaného Cirku La Putyka. Stejně rozmanitá jako hudební program bude i nabídka občerstvení a návštěvníci budou moci okusit pestrou paletu chutí z celého světa.
Attwenger je možné charakterizovat jako punk-rockovou odpověď na komerci a kýč německých šlágrů: akordeon a elektronika, rakouský dialekt v pankáčském vydání, hudební revolta v nejlepších tradicích německých rockových avantgardistů. Tato dvojice hraje už dvacet let, a vedle elitních evropských festivalů koncertovala v Malajsii, Africe i na Sibiři. Pokud zpíváte německy a ještě v dialektu, potřebujete ve srovnání s anglosaskými kolegy dvojnásob originality, abyste pronikli do jejich teritoria. Attwenger to dokázali, legendární britský DJ John Peel o nich prohlásil: „Nemám zdání o čem to je, ale rámus který dělají, se mi hodně líbí.“
Po čtyřleté mateřské dovolené své charizmatické brazilské frontwoman Lilian Vieiry se na scény evropských a světových pódií vrací Zuco 103, jedna z nejkvalitnějších živých kapel na současné nizozemské hudební scéně. Do hudební historie se zapsali jako zakladatelé tzv. brazilectra – směsice jazzu, brazilské hudby a elekroniky, obohacené o další hudební vlivy. Skupina jako první zkombinovala sambu se samplovanou taneční hudbou a dodnes předčí v této oblasti všechny rutinní fúze. Zuco 103 staví na energii živého bubeníka Stefana Krugera z Nizozemska, německého klávesového kouzelníka Stefana Schmida a na ohnivých vokálech zpěvačky Lilian Vieiry z Rio de Janeira. Jejich současný repertoár je směsicí acid jazzu, brazilské hudby a elektroniky, okořeněnou navíc o dub, drum ’n bass a vlivy z Kuby a Etiopie.
Ve Francii žijící Egypťan Tarek Abdallah je tím nejfundovanějším inovátorem orientální loutny oud, která je předchůdcem našich evropských kytar. Jeho partnerem je o generaci starší mistr tamburiny riqq Adel Shams El¬Din. Zdánlivě minimalistická sestava vytváří gejzíry hudebních ornamentů i závratných melodií. Oba hráči pocházejí z egyptské Alexandrie a usadili se ve Francii, kde své znalosti západní i východní hudby pozvedli na akademickou úroveň. Shams El-Din hrál ve světoznámém syrském ansámblu, z dnes zcela zničeného města Aleppo, ensamble Al-Kindi (ten vystoupil na Respectu r. 2000), spolupracoval s Jean-Michelem Jarre i Zakirem Husseinem.


Zatímco umělci jako Rachid Taha či Souad Massi vytvářejí moderní fuze alžírských stylů, Kamel El Harrachi čerpá z kořenů – a navazuje na odkaz svého otce, který byl paralelou Boba Dylana. Dahmane El Harrachi byl velikánem alžírské hudby 20. století, jeho skladba Ya Rayah je evergreenem v arabských zemích i v Izraeli, a Rachid Taha z ní udělal platinový hit na Západě. Kamel hrou na mandolu, typický nástroj severní Afriky, propojuje hudební styly Alžíru, Francie a Španělska.
Hudební kořeny z rozdílných světadílů mají více společného než laik tuší, čehož důkazem je společný projekt bretaňského houslisty Jacky Molarda a malijské zpěvačky Foune Diarry, známé ze skupin Habiba Koitého či Amadou & Mariam. Veteránský houslista vytvořil na podnět vizionářského festivalu Africolor projekt N’diale, oceněný prestižními cenami Charles Cros i Choix France Musique. Africká i bretaňská identita se na koncertech N’Diale střídá jako kulisy na divadelní scéně, jindy se propojují do jednolitého celku, a nejčastěji dochází k nečekaným zvratům. Samostatnou kapitolou je rytmická stránka – například magické prolínání úsečného rytmu západoafrické loutny s bretaňskými houslemi.
Iva Bittová začínala jako filmová a divadelní herečka, spojená zejména s legendárním brněnským divadlem Husa na provázku. Později se začala intenzivně věnovat hře na housle a zpěvu a záhy se etablovala na alternativní, jazzové a world music scéně jako jedna z nejoriginálnějších a také nejrespektovanějších umělkyň. Vedle skvělých sólových projektů Iva Bittová spolupracovala s plejádou špičkových hudebníků a těles, mezi jinými s Billem Frisellem, Bobbym McFerrinem, Marcem Ribotem, George Mrazem, Barbarou Marií Willi, Škampovým kvartetem, Calder Quartetem či předním americkým experimentálním souborem Bang on a Can All-Stars. Pražskému publiku se 21. června představí po boku excelentního sólisty na preparovanou kytaru Paola Angeliho, jenž svou hudební inspiraci nachází především v tradiční hudbě Sardinie i soudobých experimentech.

RESPECT FESTIVAL 2016
So | 11. 6., 13.00
MAHMOUD AHMED (Etiopie)
HUDAKI VILLAGE BAND (Ukrajina)
KAMEL EL HARRACHI (Alžír/Francie)
TAREK ABDALLAH & ADEL SHAMS EL-DIN (Egypt/Francie)

Ne | 14. 6., 13.00
ZUCO 103 (Brazílie/Nizozemsko)
DIWAN SAZ (Izrael)
N’DIALE (Mali/Francie)
ATTWENGER (Rakousko)
JACKY MOLARD QUARTET (Francie)

Foto: www.rachot.cz

Kateřina Kalivodová

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

1 měsícem ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago