Czechitas získaly jako první česká neziskovka grant od Googlu

Nezisková organizace Czechitas získala jako první česká neziskovka rekordní podporu 6,5 milionu korun od technologické společnosti Google. Bude díky ní v České republice pořádat kurzy programování a analýzy dat pro ženy.

czechitas_google_foto
S technologickým rozvojem a rostoucím zájmem o zpracování dat vznikají na trhu nové pozice, které vyžadují digitální zaměření. Evropská komise odhaduje, že v budoucnu budou digitální dovednosti naprosto nezbytné pro vykonávání 90 procent pracovních pozic. Dnes však tyto znalosti chybí třem čtvrtinám Čechů. To nás řadí na nelichotivé 21. místo z 28 zemí EU. Hlavním cílem projektu je proto rozvíjet digitální gramotnost žen v Česku tak, aby byly připravené využít potenciál IT ke svému osobnímu rozvoji a k lepšímu uplatnění na pracovním trhu. Czechitas chtějí tímto projektem podpořit diverzitu v týmech a vyplnit mezeru v nedostatečné kvalifikaci žen v IT sektoru.
„Cílem programu je vyjít vstříc pracovnímu trhu, protože státní vzdělávací systém nedokáže tak rychle reagovat na změnu poptávky ze strany zaměstnavatelů,“ říká Dita Přikrylová, zakladatelka neziskové organizace Czechitas, a dodává: „Naším cílem je proškolit do dvou let 300 žen, mezi nimi minimálně 20 procent těch, které jsou v současné době na rodičovské dovolené a 20 procent absolventek vysokých škol, které nemohou ve své specializaci najít uplatnění.“
„Víme, že Czechitas za sebou mají vynikající výsledky v přípravě žen na kariéru v informačních technologiích,” říká Andrew Dunckelman, programový manažer filantropické odnože Googlu s názvem Google.org, a vysvětluje, proč se rozhodli ambiciózní vizi Czechitas podpořit. „Czechitas vzdělávají své studentky v rychle se rozvíjející oblasti analýzy dat a výrazně jim tak zvyšují kvalifikaci i cenu na globálním trhu práce. Jsou tak i v evropském měřítku výjimečným projektem.“
Taťána le Moigne, ředitelka české pobočky Googlu, která s Czechitas úzce spolupracuje, pak doplňuje, že dovednosti v oblasti kódování a analýzy dat znamenají pro ženy nejen jistotu budoucího uplatnění, ale také možnost časové flexibility, kterou ženy velmi oceňují.
První tříměsíční vzdělávací kurz začíná 9. ledna 2017 v Praze a plánuje se i v Brně a Ostravě. Trimestrální praktická výuka zahrnuje přednášky, cvičení a práci na projektu přímo ve firmě. Cílem je získat praxi a učit se na reálných příkladech. Do Akademie se mohou zapojit ženy bez jakékoli předešlé zkušenosti či znalosti v oboru IT. Digitální akademie z nich vychová kvalifikované uchazečky o pozice, jako jsou podniková analytička, analytička marketingu, obchodu a sales či projektová analytička. Adekvátní znalosti a kvalifikaci pak absolventky doloží certifikátem.

Struktura akademie
Digitální akademie se skládá ze tří na sebe navazujících programových částí:
1. DataGirls
2. Akademie
3. Mentoringový program

DataGirls představují intenzivní jednodenní kurz, vedený s cílem zasvětit účastnice do základů analýzy dat, které jsou hlavním pilířem Akademie, a představit jim koncept celého projektu.
Akademie je tříměsíční dlouhodobý kurz pro 20–30 studentek. Cílem této části je proškolit účastnice v široké oblasti dat: datové analýze, digitálním marketingu, programování a vývoji.
Mentoringový program je navazující péče o absolventky datové akademie. Mentoring se zaměří na jejich kariérní rozvoj a na možnosti využití získaných dovedností – jak v budoucím povolání, tak přímo při hledání vyhovujícího zaměstnání v IT oblasti.
Dita Přikrylová je zakladatelkou projektu Czechitas, s nímž získala ocenění Social Impact Award 2015 a nominaci na Křišťalovou lupu 2015. Visegrad fund ji spolu s Financial Times a společností Google zařadil mezi inovátory NewEurope100. Dita byla taktéž časopisem Forbes zařazena mezi vybraných „30 pod 30“ a stala se laureátkou Europe Citizen Award 2016.
Czechitas jsou nezisková organizace, která vzdělává, inspiruje a motivuje ženy a mládež, aby vyzkoušely svět informačních technologií. Pořádají jednorázové workshopy a dlouhodobé kurzy v oblastech tvorby webu, grafiky, datové analýzy, digitálního marketingu nebo základů programování. Od roku 2015 uspořádaly Czechitas přes 90 workshopů a kurzů pro 3 890 žen bez omezení věku, předešlé pracovní pozice nebo technické dovednosti. Jejich cílová skupina je tvořena převážně ženami ve věku 20–35 let.
Do organizace se dobrovolně zapojilo přes 200 lektorů a v Czechitas komunitě je nyní více než 8 000 lidí. Z Czechitas se stal jedinečný český projekt, který komplexně řeší současný nedostatek (nejen) žen ve světě IT, zvyšuje jejich sebevědomí a technickou gramotnost.
Google.org, je filantropickou odnoží Googlu. Investuje do programů, které mají měřitelný dopad na místní, regionální a globální problémy a sdružuje lidi v Googlu, kteří tyto iniciativy podporují. To vše s jediným cílem – vytvořit rychleji lepší svět.

Foto: Czechitas