Země česká, domov Tvůj je celovečerní dokumentární film, jehož spolutvůrcem se může stát každý občan nebo obyvatel této země. Fotograf, režisér a producent Adolf Zika si s nápadem jediného filmu o tisíci kameramanech pohrával již před dvanácti lety. Technologie digitálních kamer tehdy ještě ale neumožňovala takovou tvůrčí svobodu, nakonec proto namísto toho v roce 2000 vznikla Poslední kniha století, aneb jeden den v životě České republiky. Systematické zaznamenávání cesty našeho života ho však neopustilo, ba naopak, stávala se z něho jistá posedlost.
V roce 2006 spatřila pulty knihkupectví kniha One Year of My Life, kde Adolf Zika zachytil jeden rok svého života, den za dnem ve 3285ti snímcích. Tento systém zaznamenávání jednoho dne v devíti snímcích seřazených ve třech řadách po třech obrázcích nad sebou do jedné kolážové fotografie se ujal. Nezbývalo než myšlenku rozšířit a poslat k co nejvíce lidem po celém světě. V roce 2008 pak Adolf Zika vydával pokračování projektu »jednoho dne« v podobě knihy Jeden den České republiky! Na tomto projektu opět spolupracovaly desítky špičkových českých fotografů. V roce 2009 Adolf Zika přišel s neskromným projektem Week of Life, jehož úkolem je zmapovat lidské životy očima samotných hrdinů, kteří je žijí. Jednoduše, život na planetě Zemi, očima jejích obyvatel. Po dvou letech se projekt rozšířil do 43 zemí světa. Nejsilnější je však česká komunita a právě to byl fakt, který přispěl k definitivnímu rozhodnutí natočit film o jednom obyčejném dni v této zemi a následně jej neobyčejně sestříhat a připravit pro premiéru v České televizi a následnou kinodistribuci.
Film ne náhodou přichází v magické době věštbami obestřeného roku 2012. V době, kdy pociťujeme jednu z největších nejistot od dob sametové revoluce. Procházíme jen krizí finanční, nebo i krizí hodnot? Rozpadající se struktura EU, masová nedůvěra v politiku a její hráče, pozvolná apatie na straně jedné, agresivita a korupce na nejvyšší správní úrovni, prospěchářství, populismus, naprostý nezájem o názor řadového občana na straně druhé. Také mnoho úspěšných jedinců, skupin a projektů v krásné zemi v srdci Evropy. To všechno je dnešní Česká republika, to všechno je dnešní svět naruby, svět stojící před jistě nejednou historickou událostí.
Zapoj se i Ty!
Je tvůj život zábava, nuda, tragedie, komedie nebo horská dráha? Jsi šťastný, smutný či znechucený z věcí kolem sebe?
Natoč svým pohledem jeden den svého života a staň se i ty spolutvůrcem celovečerního dokumentárního filmu Adolfa Ziky Země česká, domov Tvůj!
11. května 2012 proběhne v České republice unikátní projekt, do kterého se můžeš zapojit tím, že zaznamenáš tento den na kameru nebo digitální fotoaparát s kamerou, tak jak ho vidíš ty, bez příkras a cenzury, takový jaký je. Ať už jsi muž nebo žena, dítě nebo důchodce, dělník, doktor, student nebo pekař, dej o sobě vědět světu!
Natáčecí den je 11. květen 2012, od 00.00 do 23.59.59.
Podmínky
1. Musíš být občan nebo obyvatel České republiky.
2. Záznam musí být pořízen na území České republiky.
3. Natočený materiál by měl být pravdivý a upřímný.
4. Odevzdaný záznam nesmí být delší než 30 minut.
5. Materiál musíš zaslat nejpozději do 18. května.
6. Minimální kvalita záznamu je HD.
7. Tvůj příspěvek nesmí obsahovat Product Placement (Skrytá reklama).
8. V natočeném materiálu musíš zodpovědět alespoň jednu z následujících otázek:
JSI HRDÝ/Á NA TO, ŽE JSI ČECH/ČEŠKA?
NOSIL/A BYS ČESKOU VLAJKU NA TRIČKU?
ČÍM SI MYSLÍŠ, ŽE JE NÁŠ NÁROD VÝJIMEČNÝ?
CO, NEBO KDO, TĚ V ŽIVOTĚ TĚŠÍ A CO NEBO KOHO MILUJEŠ?
ČEHO A NEBO KOHO SE V ŽIVOTĚ BOJÍŠ, NEBO KOHO NENÁVIDÍŠ?
KDO JE PRO TEBE HRDINA A KDO PADOUCH?
VĚŘÍŠ V BUDOUCNOST EVROPSKÉ UNIE?
VĚŘÍŠ V NĚCO NEBO V NĚKOHO?
CO SI PŘEDSTAVUJEŠ POD POJMEM ŠTĚSTÍ?
Z ČEHO MÁŠ V POSLEDNÍ DOBĚ NEJVĚTŠÍ RADOST?
MÁ SMYSL BÝT POCTIVÝ A ČESTNÝ?
DOKÁZAL/A BY SES VZDÁT OSOBNÍCH VÝHOD PRO BOJ ZA VYŠŠÍ NADOSOBNÍ CÍLE?
Poslední otázka je velice důležitá, protože je v ní původ mnoha problémů současného světa. Člověk by měl mít sám sebe na prvním místě svého pozorování, vnímání, zájmu, tak je to správné a přirozené. Ale hned na druhém místě a všech dalších místech pomyslného žebříčku by měl mít bližního svého, člověka spolu-obývajícího tuto planetu s ním. Bohužel v současné společnosti převažuje mít na druhém místě žebříčku opět sebe sama. V dnešní době, která přeje sarkasmu, cynismu, ironii, je velice těžké chtít po společnosti, aby se chovala více morálně a uvažovala v humanitním duchu. Ale ta společnost jsme my všichni a povinností každého tvůrce je neztrácet naději. Naději, že jeho dílo, počin, jakkoli to nazveme, může v jedinci vyvolat řetězovou reakci rozhodnutí, která pak ovlivní další rozhodnutí i další jedince.
Země česká, domov Tvůj!
Celovečerní dokumentární film Adolfa Ziky
Jeden den v životě České republiky, očima jejích obyvatel.
Námět, scénář, režie: Adolf Zika
Střih: Alois Fišárek
Zvuk: Jiří Klenka
Hudba: Pavel Šporcl, Petr Roškaňuk Petr Brant
Producent: Pavel Doležal, Adolf Zika, Michal Miťka
Koproducent: Česká televize
Výkonný producent: Stanislava Ziková
Postprodukční supervize: Jordi Niubo
Kamerová supervize: Jan Cabalka, Jan Bartoň, Peter von Reichenberg, Robert Bílý, David Horváth, Tomas Loewy, Martin Flary Firt, Jan Placák
Dramaturg: Doležal Pavel, Česká televize – Alena Müllerová, Kateřina Krobová
Hudební dramaturg: Bob Sean Clark
Produkce: Zipo Film production, Stanislava Ziková, Petr Benda, Robert Bílý
Výtvarník propagace: Brandz Friendz, Marcel Musil
Právní poradce: Právní kancelář JUDr. Jiří Štaidl
Tvůrci
Adolf Zika – Fotograf, režisér, producent
Adolf Zika se narodil v roce 1972 v Prachaticích. Vystudoval střední pedagogickou školu. V roce 1988 se stal členem Střediska vrcholového sportu Praha. Získal titul juniorského mistra republiky v judu a byl bronzovým medailistou evropského turnaje juniorů ve Vídni. V roce 1990 odcestoval na Budo University of Katsura do Japonska, kde absolvoval tréninkový pobyt pod vedením nejlepších judistů světa. Po svém návratu s judem bez udání oficiálního důvodu ze dne na den přestal.
Vše, co se o světě nedozvěděl jako sportovec, se snažil dohnat v následujících letech. Dělal hudbu, koncerty a organizoval bláznivé projekty. V roce 1993 hrál na elektrickou kytaru v hardcorové skupině Serious Music. Skládal hudbu a psal texty. V roce 1994 začal fotografovat a rok nato zvítězil v nejobsazenější kategorii prvního ročníku Czech Press Photo – sport série. V roce 1996 pracoval pro německé cestovní kanceláře v Kolíně nad Rýnem. Následně si ho za svého kmenového fotografa vybrala módní značka Pietro Filipi. Na jaře 1997 otevřel v Praze své vlastní studio. Začal fotit módu a reklamu a přicházely první velké zakázky pro značky jako Hermes, Australian Bodycare, Speedo a mnoho dalších. Fotil katalogy módy po nejrůznějších místech planety, vytvářel kalendáře a zakázky v Austrálii, na Barbadosu, na Havaji, v Dominikánské republice a desítkách dalších lokalit. Pracoval pravidelně pro časopis Playboy, kde vytvořil i mnoho titulních stran. V letech 1997 až 1999 vedl a vytvářel fotografickou podobu cestovní kanceláře Fischer a letecké společnosti Fischer Air. V roce 1999 založil filmovou a produkční společnost ZIPO film. Na podzim roku 2000 byl vybrán mezi šest fotografů světa, prezentovaných renomovanou značkou Leica na světové výstavě Photokina v Kolíně nad Rýnem. Poté byl zařazen do prestižního celosvětového kalendáře této značky. Je autorem největšího knižního projektu roku 2000, do kterého zapojil na 120 nejlepších fotografů z České republiky a dalších čtyř zemí. Výsledkem byla výpravná publikace POSLEDNÍ KNIHA STOLETÍ, Jeden den v životě České republiky. O rok později byl Adolf Zika zařazen do knihy Osobnosti české reklamní a módní fotografie.
Od roku 2001 režíruje televizní spoty, kterých udělal na tři desítky. Jako producent produkoval celovečerní hraný film. V roce 2001 navázal dlouholetou spolupráci s mobilním operátorem Orange. Pro Orange Slovensko vytvořil v Jihoafrické republice celý firemní rebranding této značky. V letech 2001 až 2005 se stal oficiálním fotografem závodního týmu Ferrari Menx, se kterým procestoval celou Evropu. V roce 2002 se zařadil mezi nejlépe prodávané české autory na Paris Photo v pařížském Louvru, kde jej zastupovala Leica Gallery Prague. V témže roce zvítězil v tendru na fotografa komerční televize Nova a následně vytvořil fotografické pojetí a kreativní promo vizuály všech programů. Pracoval pro Ministerstvo zahraničních věcí, kde připravoval oficiální knihu České republiky při vstupu do EU. V roce 2003 podepsal smlouvu s vydavatelstvím Presco Group na každoroční autorský kalendář v knižní
distribuční síti.
V červnu 2004 byl zatčen za velice nejasných okolností, následoval tříměsíční pobyt v koluzní vazbě. Po dvouletém procesu byl bez jakéhokoli vysvětlení zproštěn viny. V září 2004 vystavoval opět na světové výstavě Photokina v Kolíně nad Rýnem, tentokrát ale v expozici Olympus E-system Gallery. Jeho fotografie byly součástí výstavy Černobílá minulost a současnost, uspořádané v rámci Interkamery 2006. Zde byla vystavována díla tří klasiků české fotografie (Drtikola, Chocholy a Sudka), spolu s díly tří současníků, zastupujících tři generace: Saudek, Vano, Zika. V létě 2006 za podpory firem Hasselblad a Leica fotografoval pro připravovanou publikaci 6 DAYS AND 24HOURS OF LE MANS v netradičním pojetí nejslavnější automobilový závod světa. Světu rychlých kol se věnoval adolf zika – FOTOGRAF, REŽISÉR, producent i v letech 2006 a 2007, kdy pracoval na projektu A1GP Season 2006/07. Výsledkem je obsáhlá fotografická publikace, zachycující dramatické okamžiky A1GP sezóny, ale i detailní pohledy do zákulisí každého závodu. Na svých cestách za fotografií navštívil více než 47 zemí světa.
Začátkem října roku 2006, se na českých a slovenských pultech objevila poměrně výpravná a na české poměry luxusně adjustovaná černobílá částečně retrospektivní publikace s příznačným názvem Luxurious Luminescence, která vyšla pod hlavičkou vydavatelství Presco Group. V roce 2007 jako scénárista a režisér natočil celovečerní dokumentární film o světově proslulém fotografovi Janu Saudkovi s názvem JAN SAUDEK – V PEKLE SVÝCH VÁŠNÍ, RÁJ V NEDOHLEDNU. Film byl připraven v česko-americké koprodukci. Rok na to získal cenu Glass Eye Award za nejlepší dokumentární film na festivalu EuroFest Montreal v Kanadě. Další úspěchy: Selection – Seoul International Film Festival (Jižní Korea), Krakow Film Festival (Polsko), Rhode Island International Film Festival (USA), European Film Festival London (UK), Competition: Moving Image Film Festival Toronto (Kanada).
Následující rok natočil Adolf Zika celovečerní dokumentární film o nejslavnějším automobilovém závodě světa 24 hodin Le Mans s názvem LE MANS PHENOMENON, který byl zařazen do official selection na mezinárodním festivalu Milano International FICTS Festival. Na začátku roku 2012 byl vybrán mezi nejlepší sportovní dokumenty světa, které se budou promítat v rámci 14 festivalů „World FICTS Challenge 2012 na 5. kontinentech. V roce 2009 vyšla kniha ONE YEAR OF MY LIFE in 3285 Pictures by Adolf Zika in Co-operation with Leica, celosvětově unikátní fotografický projekt, který popisuje jeden rok všedního i nevšedního života Adolfa Ziky v devíti fotografiích denně. Na základě hlavní myšlenky této knihy založil téhož roku webový projekt WEEK OF LIFE, unikátní dokumentární projekt, jehož hlavním cílem je vytvořit největší fotoknihovnu lidstva.
O rok později se opět ujal režijní taktovky a natočil dokumentární film Tichá vášeň. V říjnu 2010 vyšla kniha IN THE SHADOW OF LIGHT, neboli Ve stínu světla. Nejedná se pouze o černobílé akty, ale také o syrové portréty osobností, či pohledy do krajiny kde se zastavil čas. V každém případě umělecké aktové fotografie převažují a tvoří tak hlavní kostru povedené publikace.
V únoru 2012 byla Adolfu Zikovi předána cena METRO Zlatá pecka 2011 za TV spot Hymna, který jakožto autor a režisér vytvořil pro společnost Mountfield. Černobílé fotografie Adolfa Ziky jsou zvětšovány klasickou metodou, foceny na negativní film a nejsou digitálně upravovány. Z převážné většiny jsou fotografie časově nezařaditelné a nezasažené vlivem moderní doby. Možná i proto je vyhledávaným autorem soukromých sbírek.
Alois Fišárek – střihač
Alois Fišárek, filmový střihač a pedagog, se narodil v Opočně roku 1943. Jeho otcem byl významný český malíř, profesor AVU v Praze, Alois Fišárek st. Pod vlivem rodinného prostředí směřoval po úspěšných středoškolských studiích do Prahy, kde vystudoval FAMU – katedru střihu, kterou ukončil v roce 1968. Již před ukončením studia spolupracoval jako střihač s Československým armádním filmem. Krátce po absolutoriu FAMU zde souběžně působil jako odborný asistent, později vedl katedru střihové skladby. Do roku 2002, kdy jako docent FAMU své působení na škole ukončil, se tak podílel na přípravě budoucích filmových střihačů.
Mezi roky 1974 až 1996 pracoval Alois Fišárek jako střihač Krátkého filmu Praha. Dnes vyučuje na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Je členem České filmové a televizní akademie, členem FITES, AFTS (Asociace televizních a filmových střihačů). Je několikanásobným držitelem Českého lva v kategorii filmový střih: Akumulátor I. (1994, režie Jan Svěrák), Kolja (1996, režie Jan Svěrák), Tmavomodrý svět (2001, režie Jan Svěrák), Kanárek (1999, režie Viktor Tauš), a Kuky se vrací (2010, režie Jan Svěrák). Jako špičkový filmový střihač se prosadil i v oblasti filmového střihu dokumentárních filmů a krátkých filmů, mezi které na přední místo patří dokumenty: Karel Gott (1986, režie Jiří Janoušek), F. Murray Abraham (1991, režie Jaromil Jireš). Jeho vliv je patrný i na úrovni zpracování televizních filmů a seriálů: Žena za pultem (1978), Redakce (2004).
Celovečerní filmy jsou nejvýznamnější složkou filmového střihu, která je s jeho tvůrčím podílem spojena. Mezi nejznámější Fišárkovy práce, vedle filmů oceněných Českým lvem, se řadí filmy: Hra o jablko (1977, režie Věra Chytilová), Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983, režie Věra Chytilová), Obecná škola (1991, režie Jan Svěrák), Jízda (1994, režie Jan Svěrák), Báječná léta pod psa (1997, režie Petr Nikolaev), Návrat ztraceného ráje (1999, režie Vojtěch Jasný), Vratné láhve (2006, režie Jan Svěrák), Jménem krále (2009, režie Petr Nikolaev). Velmi často spolupracoval s kameramany Ivanem Vojnárem a Jaroslavem Kučerou. Mezi režiséry, kteří dlouhodobě spolupracovali s Aloisem Fišárkem na tvorbě krátkometrážních i celovečerních filmů patří Ivan Balada, Věra Chytilová, Alena Třeštíková, Jaromil Jireš, Radúz Činčera a Jan Svěrák.
Jiří Klenka – mistr zvuku
Jiří Klenka, absolvent pražské FAMU – katedry zvukové tvorby, se rychle zařadil mezi vyhledávané mistry filmového zvuku české scény. Na jeho kontě se skví již několik prestižních ocenění, získal dva České lvy za zvuk k filmům Kytice (režie F. A. Brabec – Český lev za nejlepší zvuk 2000) a Želary (režie O. Trojan – Český lev v kategorii nejlepší zvuk 2003) a také dvě nominace na Českého lva, a to za zvuk k filmům Jak se krotí krokodýli (režie M. Poledňáková, nominace za rok 2006) a Občanský průkaz (režie O. Trojan, nominace za rok 2011).
Do výčtu celovečerních filmů, které Jiří Klenka ozvučil, patří mimo jiné snímky: Výlet, režie Alice Nellis, 2002 Post Coitum, režie Juraj Jakubisko, 2004 Anděl Páně, režie Jiří Strach, 2005 Pusinky, režie Karin Babinská, 2007 Nejkrásnější hádanka, režie Zdeněk Troška, 2008 Líbáš jako Bůh, režie Marie Poledňáková, 2009 Zemský ráj to napohled, režie Irena Pavlásková, 2009 Román pro muže, režie Tomáš Bařina, 2010 Tacho, režie Mirjam Landová, 2010 V peřině, režie F. A. Brabec, 2011
V roce 2010 založil samostatné zvu kové studio JK Sound, kde vznikly kromě mnoha menších projektů i celovečerní filmy Román pro muže, Občanský průkaz, Tacho a V peřině. Jiří Klenka spolupracuje nejen se zkušenými tvůrci v oblasti zvukové tvorby, renomovanými českými i zahraničními zvukovými studii a produkčními společnostmi, ale i se začínajícími mistry zvuku, které sám vyhledává na půdě filmových škol v celé České republice (FAMU v Praze, FAMO Písek, Filmová škola Zlín, Filmová škola Panská v Praze).
Více infa: www.zemeceskadomovtvuj.cz
Foto: Česká televize