Víme, jaké případy budou řešit kriminalisté z 1. oddělení!

Nový seriál České televize nazvaný Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný čtrnácti skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté 1. oddělení pražské kriminálky. Policejní »oddělení vražd«, jež udrželo v posledních dvou letech objasněnost trestných činů okolo 95 procent.


Anotace epizod:
ROZČTVRCENÁ

Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk.
V Karlíně je nalezeno rozřezané torzo těla mladé ženy. První případ 1. oddělení.
První epizoda kriminálního seriálu ukazuje pátrání po pachateli, který svou oběť – mladou ženu – rozřezal a roznosil po popelnicích. Kriminalisté pátrají v jejím okolí, snaží se zmapovat její poslední dny a svědky shánějí prostřednictvím médií. Pachatel tohoto činu byl dopaden za osm dnů a potrestán patnáctiletým vězením.

FANTOM Z JIŽÁKU
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Sexuální násilník několik týdnů přepadává ženy na pražském Jižním městě.
Mediálně známý případ sexuálního násilníka z pražského sídliště Jižní Město popisuje druhá epizoda seriálu. Měla policie tak dlouho tajit před veřejností, že neznámý pachatel znásilňuje ženy, které přepadá ve výtazích bytových domů? Pražská mordparta dopadla pachatele za pouhý týden od převzetí případu. Byl odsouzen na deset let.

DOŽIVOTNÍ CHYBA
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Jan Malinda, Josef Mareš, režie: Peter Bebjak
Díky čemu se podaří dopadnout pachatele, který přepadl přes osmdesát starých žen a několik jich zabil?
Jeden ze slavných případů pražské kriminálky popisuje rozsáhlé pátrání po muži, který se vydával za plynaře a přepadával v bytech staré paní. Obětí bylo během několika týdnů přes čtyřicet, několik z nich zemřelo. Epizoda popisuje několikatýdenní pátrání a dopadení muže, který byl za sérii 84 trestných činů odsouzen na doživotí.

KLÍČOVÝ DŮKAZ
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Jan Malinda, Josef Mareš, režie: Peter Bebjak
Vražda arabského obchodníka a jeho české rodiny.
Vražda manželů a malého dítěte vede pražské kriminalisty z 1. oddělení do prostředí arabských restaurací a obchodních firem, protože existuje důvodné podezření, že jeden ze zavražděných se zapletl do nelegálních obchodů. Vrah obchodníka a jeho rodiny byl odsouzen na 25 let, ale vrchní soud mu s ohledem na okolnosti spáchání trestného činu snížil trest na 15 let vězení.

LABORANT
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš; scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Peter Bebjak
Podaří se díky nálezu fotografie rozřezané ženy objasnit průhonický případ z devadesátých let?
Mrtvé tělo dívky, rozřezané a bez orgánů, nalezené začátkem devadesátých let v Průhonickém parku patří k nevyřešeným kriminalistickým „pomníkům“. Nečekaný nález v centru Prahy o dvacet let později vedl pražské kriminalisty k tomu, aby znovu otevřeli nevyřešené případy sadistických vražd. Pátraní po stopách vraha, jemuž se přezdívalo Chirurg, patří mezi případy s nejpřekvapivějším řešením.

NENÁVIST
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslova Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš; scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Kdo zabíjí osamělé muže na různých místech Prahy?
Příběh jedné ze dvou žen odsouzených v České republice na doživotí za vraždu. Případ byl komplikovaný už tím, že několik na sobě nezávislých úmrtí mužů zdánlivě nic nespojovalo. Epizoda ukazuje, jak je ve skutečnosti pro kriminalisty obtížné propojit nesouvisející zločiny, jež se odehrály mnoho let po sobě, a odhalit skutečnou motivaci pachatele.

48 HODIN
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Jen čtyřicet osm hodin mají policisté na usvědčení mlčícího vraha.
Často je složitější pachatele včas usvědčit než dopadnout. Další epizoda popisuje příběh muže, který věděl, že bude propuštěn, když vydrží nepromluvit čtyřicet osm hodin, kdy ho má policie právo zadržovat. Policejní souboj s časem byl postaven na trpělivosti, schopnosti využít zkušenost a všímat si každého detailu. Pachateli vynesl 25 let ve vězení.

POLICAJT NA ODSTŘEL
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Peter Bebjak
Je třeba zatknout neznámého muže, který se chce bránit s výbušninou v ruce. Kde ho ale hledat?
Muž, který se bránil zatčení policejní hlídkou s pistolí a granátem v ruce, nejenže prostřílel služební auto a zranil policistu, ale hrozilo, že příště se bude bránit zadržení s využitím mnohem razantnějších prostředků. Případ 1. oddělení, kdy bylo nutné co nejrychleji najít muže, aniž kriminalisté znali jeho totožnost či bydliště. O tom, že nešlo o banalitu, svědčí i čtrnáctiletý trest vězení, k němuž byl odsouzen.

TOTOŽNOST
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Pachatel vraždy je jasný. Jak ale zjistit jeho totožnost, aby bylo možné vydat mezinárodní zatykač?
Případ dívky, kterou ubodal její arabský přítel, aby pár hodin po činu odletěl z Prahy do Dublinu, ukazuje složitost policejní práce v komunikaci se soudy, státním zastupitelstvím a policisty v zahraničí. Lze vydat mezinárodní zatykač, když pachatel cestoval na ukradený pas, a tedy pod jinou identitou? Skuteční policisté museli čekat sedm let, než se pachatel pokusil vycestovat ze země, kde se skrýval.

SLADKÝ VYDĚRAČ
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslov Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Způsobit hromadnou otravu je tak snadné. Kdo vyhrožuje velké firmě?
Dá se rozlišit podle způsobu, jakým vyděrač komunikuje s vybranou obětí, jestli je pachatelem osamělý mstitel, nebo organizovaná skupina? Další epizoda to předvede na případu vyděrače, který vyhrožoval vedení velkých čokoládoven. Nahlédneme i do vnitřních poměrů policie a rivality mezi kriminalisty a Útvarem pro odhalování organizovaného zločinu.

HODINKA K DOBRU
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Peter Bebjak
Je mimořádně těžké prokázat nájemnou vraždu. Jak usvědčit toho, kdo si ji objednal?
Nájemná vražda patří k těm, které je nejsložitější prokázat. Mediálně známý případ vraždy nájemnice v domě soukromého majitele ukazuje, co je třeba udělat, aby policisté prokázali spojení mezi pachatelem vraždy, zprostředkovatelem a tím, kdo si zločin objednal a zaplatil. V tomto případě nakonec odešli všichni tři spolupodílníci zločinu od soudu s patnácti lety vězení.

DŮVOD K ZABITÍ
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Peter Bebjak
Často je mimořádně složité rozluštit motivaci k vraždě či zabití.
Co může zkomplikovat snahu kriminalistů, aby udrželi stoprocentní objasněnost vražd v hlavním městě, ukazuje další epizoda Případů 1. oddělení. U muže, kterého vylovili z vody kolemjdoucí na nábřeží Vltavy, nic neukazovalo na to, kde hledat pachatele. Šlo o náhodné loupežné přepadení jako u několika podobných přepadení pražských taxikářů? Nebo má případ nějaké zcela jiné řešení?

SMRT NOVINÁŘE
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Jak vypadalo pátrání po muži, který zastřelil televizního střihače v centru Prahy?
Případ „lesního vraha“, který v centru Prahy zastřelil pracovníka televizní stanice, patřil v posledních letech k mediálně nejznámějším. Epizoda Případů 1. oddělení ukazuje, jak postupovali kriminalisté v pátrání po muži, který se díky vojenskému výcviku uměl výborně skrývat. Jen díky policejní lsti se podařilo zadržet pachatele, jehož soud nakonec poslal do vězení na 25 let.

KLUBOVÉ BARVY
Hrají: Ondřej Vetchý, Bolek Polívka, Filip Blažek, Petr Stach, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Igor Bareš Scénář: Josef Mareš, Jan Malinda, režie: Dan Wlodarczyk
Výslech pachatele či svědka, to je složitá a rafinovaná psychologická hra.
Svět fotbalových fanoušků a nelegálních bitek hooligans patří z hlediska policejní práce k těm obtížně zmapovatelným. Poslední epizoda Případů 1. oddělení to ukazuje na příběhu pobodaného mladíka, který byl nalezen na autobusové zastávce na okraji Prahy. Nejen že bylo obtížné dokázat, že opravdu šlo o zranění v bitce, ale ještě složitější bylo usvědčit útočníka, jenž byl potrestán osmi lety vězení.

Tvůrci:
Kreativní producent
Michal Reitler (1970)

Vystudoval Katedru produkce na FAMU. Jako šéfproducent redakce zábavy a publicistiky v TV Prima se věnoval talkshow, zábavným pořadům a soutěžím (Uvolněte se, prosím, Nikdo není dokonalý, Nic ve zlým, Sauna apod.). V letech 2001–2004 se na volné noze podílel na produkci televizních dokumentárních pořadů, filmů a eventů (např. Ztracená duše národa, Musím tě svést, Hvězdy na Vltavě, Zeměkoule). V České televizi poprvé působil v letech 2003–2005 jako šéfproducent publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání. Za jeho působení vznikly desítky publicistických, vzdělávacích a dokumentárních pořadů (Kristova léta, dámy, Český sen, Kamenolom boží, Talkshow Jana Krause, Největší Čech apod.). Od roku 2006 byl producentem denního seriálu (Ulice) na TV Nova. V současné době v jeho Tvůrčí producentské skupině vznikl kromě seriálu Případy 1. oddělení, docusoap Pot, slzy a naděje nebo sitcom Marta a Věra. Mezi jeho již odvysílané pořady v České televizi patří cyklus Nevinné lži a seriál Paličky na programu ČT: D.

Režie
Dan Wlodarczyk (1967)

Vystudoval filozofickou fakultu Univerzity Karlovy a dokumentární film na FAMU. V dokumentární tvorbě se zabývá především minoritami a sociálními subkulturami, jako jsou anarchisté, skinheads anebo řeholníci (Od A k A a zase zpět, Bulldog Boys, Novicové). Spolupracoval na několika hudebních magazínech České televize (Trip, POP ZTV) a je autorem řady videoklipů (Buty, Žlutý Pes, Jiří Suchý, Ivan Král atd.). Natočil okolo stovky reklamních spotů. V posledních letech se věnuje televizní tvorbě. Režíroval několik epizod seriálu Kriminálka Anděl (2009), Soukromé pasti – Tři do páru a Riskantní rozhovor (2009), Přešlapy (2010), Soukromé pasti 2 – Útěk (2011), Ulice (2009–2012). Celovečerním debutem byl v roce 2005 Indián a sestřička.

Peter Bebjak (1970)
Absolvoval herectví a režii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Účinkoval v řadě divadelních, televizních i filmových inscenacích (Hana a její bratři, Quartétto, Nevěrné hry). S režírováním začínal krátkými filmy, za některé z nich získal řadu ocenění (Štefan, Voices). Jeho první významnou režií byl dokumentární seriál Najväčšie kriminálne prípady Slovenska (2005–2006), který získal Cenu Eurotelevízie OTO 2006. Následovala režie seriálu Mesto tieňov I, II (2007–2008) a několika epizod seriálu Kriminálka Anděl (2008). V rámci televizní tvorby dále režíroval seriály Odsúdené (2009-2010), Ako som prežil (2009), Nevinní (2010), Doktor Ludsky (2011-2012) a Zlodejí detí (2013). Jeho celovečerní film Marhuľový ostrov (2011) získal Grand Prix na filmovém festivalu ve francouzském Rouven.

Scénář
Josef Mareš (1964)

Začínal jako vyšetřovatel na Obvodním úřadě vyšetřování v Praze 4. V roce 1992 postoupil na Krajské ředitelství policie hl. m. Prahy. V letech 1993 až 2001 působil jako vyšetřovatel 1. oddělení tehdejšího Odboru vyšetřování a zabýval se převážně vyšetřováním vražd (vražda Ludviky Jonákové, Orlické vraždy, vraždy LTO aj.). V letech 2001 až 2004 byl vedoucím 1. oddělení – tj. „pražské mordparty“, poté působil na postu zástupce velitele SKPV. V říjnu 2010 se stal vedoucím týmu „Anička“ s cílem objasnit zmizení Anny Janatkové. Od roku 2011 je opět vedoucím 1. oddělení, tedy oddělení vražd. Fandí týmu AC Sparta Praha.

Jan Malinda (1982)
Po maturitě na litoměřickém gymnáziu se živil jako skladník v papírnách, portýr a tazatel terénních výzkumů. Současně absolvoval studia žurnalistiky a mediálních studií na Fakultě sociálních studií Univerzity Karlovy. Studium scenáristiky na FAMU, kam nastoupil v roce 2007, nedokončil. V roce 2004 nastoupil do týdeníku Nedělní svět, odkud v roce 2006 přestoupil do redakce Magazínu DNES, kde pracuje dodnes. Napsal tři novely Lepší než prstem do oka (2002), Polopravdy, čtvrtpravdy a celolži (2003) a Ilegální vztahy (2008). Spolupracoval na dvou epizodách II. a III. pokračování seriálu Kriminálka Anděl. Fandí vršovickým Bohemians 1905.

Kamera
Richard Řeřicha (1964)

Vystudoval kameru na pražské FAMU. Natočil více než 200 reklam a několik videoklipů (Clou, November 2nd). Byl dvakrát nominován za nejlepší kameru na Českého lva za celovečerní filmy Samotáři (2001) a Grandhotel (2006) režiséra Davida Ondříčka, s nímž natočil i snímek Jedna ruka netleská (2003). Za kamerou stál i u Šteindlerovy celovečerní Perníkové věže (2002) a Tomu Tykwerovi se staral o trikovou kameru u filmu Parfém – příběh vraha (2006). Od roku 2004 pracuje i jako režisér, s úspěchem si zarežíroval už v roce 1995 při studentském filmu Když jsme tu byli spolu. Má za sebou také režii dalších krátkých filmů: Snuff (2001), Out of Here (2005), Be There (2007) a dokumentárního portrétu fotografa Miroslava Hucka Vidět život ve všem (2009). Jeho celovečerním režijním debutem je film DONT STOP, který popisuje nástup punku začátkem 80. let na československou hudební scénu.

Martin Žiaran (1976)
Absolvoval Ateliér kamery na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Už během studií spolupracoval jako druhý kameraman na povídkovém filmu Démoni (2007) i na celovečerních filmech Quartétto (2002), Zima kúzelníkov (2006) a Prachy dělaj člověka (2006). Byl jedním z kameramanů televizních dokumentárních seriálů Najväčšie kriminálne prípady Slovenska (2006) a Najväčšie tragédie Slovenska (2007). Za hraný seriál Mesto tieňov (2007–2008) získal cenu Asociace slovenských kameramanů KAMERA 2008. S Peterem Bebjakem jako kamaraman spolupracoval na hraných televizních seriálech Odsúdené (2009–2010), Ako som prežil (2009), Nevinní (2010), Doktor Ludsky (2011–2012) a Zlodeji detí (2013). Jeho samostatným celovečerním debutem byl Marhuľový ostrov (2011) Petra Bebjaka. V roce 2012 stál také za kamerou celovečerního filmu DONT STOP Richarda Řeřichy.

Architekt
Jan Vlasák (1968)

Po studiu ČVUT spolupracoval s architektem Františkem Vokřálem na filmovém zpracování Krvavého románu (1993) Josefa Váchala. Tato práce ho natolik oslovila, že se rozhodl nadále věnovat filmové výpravě. Spolupodílel se na výpravě filmu World War II (1994), Immortal Beloved (1994), The Reef (1996) a Oskarem oceněném filmu Kolja (1996). Samostatně se prosadil v roce 1998 na filmu Der Lebensborn v režii Milana Cieslara. Následoval Svěrákův Tmavomodrý svět (2000) a Mazaný Filip (2003) Václava Marhoula, který získal Českého lva za nejlepší výtvarný počin. Mezi další filmy, na kterých se jako architekt podílel, patří Vratné lahve (2006), Tobruk (2007), Čtyři slunce (2012), Ve stínu (2012), za který získal Českého lva za nejlepší výtvarné řešení. Kromě práce na hraných celovečerních filmech navrhuje dekorace pro reklamní spoty, televizní seriály a pořady.

Zvuk
Radim Hladík Jr. (1971)

Zvukový mistr nominovaný na Českého lva za filmy Amerika (1994, společně s Michalem Dvořákem), Poslední přesun (1995), Anděl Exit (2000), Perníková věž (2002 společně s Otto Chlpkem), Rodina je základ státu (2011). Českého lva za nejlepší zvuk získal za filmy Zapomenuté světlo (1996), Je třeba zabít Sekala (1998), Eliška má ráda divočinu (1999 společně s Radkem Rondevaldem a Ivo Špaljem) a Rebelové (2001 společně s Otto Chlpkem). Mimo filmu se také úspěšně věnuje filmovému mixu (Čert ví proč, Pupendo, Želary atd.) a nahrávkám tuzemských hudebních interpretů (Blue Effect, Lucie Bílá, Jiří Suchý atd.).

Otto Chlpek (1970)
Vystudoval Katedru zvukové tvorby na FAMU. Jako mistr zvuku pracoval na filmech Princezna ze mlejna II (2000), Rebelové (2001), Perníková věž (2002), Román pro ženy (2005), Doblba! (2005), Taková normální rodinka (2008), Na vlastní nebezpečí (2008), Saxána a Lexikon kouzel (2011) a Vrásky z lásky (2012). Kromě filmové postprodukce se věnuje i televizní (Nespavost, Domina, Soukromé pasti). Podílel se na tvorbě stovek reklamních spotů a nespočtu hudebních nahrávek.

Vedoucí projektu
Tomáš Feřtek (1962)

Původní profesí reportér, novinář a publicista, v letech 1992-2007 pracoval pro týdeník Reflex jako reportér a šéfreportér. Od roku 2007 působil ve vývoji televize Nova a firmy Media Pro Production jako dramaturg, kreativní producent a později scenárista při vývoji a výrobě docusoapů a detektivního seriálu Kriminálka Anděl. V současné době pro Českou televizi připravuje sérii skutečných kriminálních případů Případy 1. oddělení a návrat do kriminální historie v sérii Četnické trampoty. Věnuje se propagaci vzdělávání v obecně prospěšné společnosti EDUin.

Foto: Česká televize