V neděli uplyne přesně pětadvacet let od prvního dílu AZ-kvízu. Česká televize vysílá populární vědomostní soutěž již od 2. ledna 1997, diváci tak dosud měli možnost vidět bezmála pět tisíc dílů.
Čtrnáct tisíc soutěžících, dvě stě padesát tisíc položených otázek, stálá dvojice moderátorů Aleš Zbořil a Eva Machourková. A mimořádná divácká přízeň. Pětadvacetiletou historii AZ-kvízu charakterizují i další fakta, například nejvyšší finanční výhra 27 tisíc korun a nejvyšší prémie 24 tisíc korun. Obě jsou z roku 2014. Pořad se pyšní i speciálními díly. Tvůrci je v minulosti připravili například pro pětinásobné finalisty, na pomoc sbírky Pomozte dětem, v roce 2021 zase vznikl AZ-kvíz Speciál k 60. výročí brněnského studia.
„AZ-kvíz považuji za rodinné stříbro. A těší mne, že má svého mladšího sourozence v podobě AZ kvízu junior. Do obou se hlásí stovky lidí, mnozí čekají měsíce, než se postaví k hracím stolkům,“ říká Jan Souček, ředitel brněnského studia České televize, v němž se cyklus natáčí.
Soutěži se během čtvrtstoletí několikrát upravily pravidla hry a vyměnila dekorace. Základ ale zůstává stejný: správně zodpovědět otázky a propojit jimi tři strany hracího pole. Vítěz musí prokázat nejen znalosti, ale také zvolit správnou taktiku hry. „AZ-kvíz je pro mě i po letech zjevením. Nikdy bych neřekl, že mě bude provázet většinou mé profesionální dráhy. Nepřestává mě fascinovat, jak se lidé stále chtějí vzdělávat a doplňovat svoje znalosti, a to napříč nejrůznějšími profesemi i věkovými kategoriemi,“ říká moderátor Aleš Zbořil a Eva Machourková jej doplňuje: „Pořad je součástí mého života a stále mně přináší hodně radosti. Ať už z přízně diváků i soutěžících, ze zájmu mladých lidí, z napínavých mezigeneračních soubojů. Velmi si cením práce autorů otázek i celého štábu, protože ve studiu je během natáčení vždy příjemná, pozitivní atmosféra. Na každé natáčení se těším.“
Pořad je legendou nejen díky tomu, že žádná jiná vědomostní soutěž tak dlouhou dobu na obrazovkách nevydržela. Unikátní je také diváckou přízní. Každý díl průměrně sleduje přes čtyři sta tisíc diváků. Vysoká je i návštěvnost webových stránek, jen letos přesáhla 2,5 milionu zobrazení. Každý druhý návštěvník si zahrál virtuální AZ kvíz.
Česká televize připomene výročí nejen v samotném vysílání AZ-kvízu. Pro příznivce připravuje například celoroční soutěž (www.ceskatelevize.cz/az-kviz) i setkání takzvaných »tričkařů«, tedy úspěšných soutěžících, kteří za pětinásobnou účast získali tričko AZ-kvízu Na počátky pořadu zavzpomínají také moderátoři v Dobrém ránu v pondělí 3. ledna 2022.
Foto: Česká televize