Nový seriál od Petra Zelenky i režiséra Kosma

Česká televize připravuje sérii filmových projektů mapujících výlučné osobnosti a okamžiky našich dějin. Vedle toho chystá komediální seriál vycházející z legendární hry Dejvického divadla, dvě závěrečné trilogie Detektivů od Nejsvětější Trojice i seriál Lynč, který vzešel z projektu pro začínající filmové autory.

Ceska_televize
Programová rada České televize schválila v loňském roce dvaatřicet nových projektů hrané tvorby. „Jsou to filmy, seriály a minisérie, které reflektují českou společnost. Její současnost i minulost. Na jedné straně se tedy vracejí k reálným látkám, k zásadním historickým milníkům, osobnostem či událostem, které sice mohly být ojedinělé, ale mají určitý symbolický přesah do současnosti,“ říká generální ředitel Petr Dvořák a dodává: „Na druhé straně rozvíjíme náměty či žánry, které jsou ryze aktuální. Petr Zelenka například právě v České televizi začíná natáčet komediální seriál podle jedné ze svých legendárních her pro Dejvické divadlo. Pod vedením zkušeného amerického scenáristy tým mladých filmařů chystá seriál Lynč a s Viktorem Taušem a Janem Hřebejkem pokračujeme v cyklu Detektivů od Nejsvětější Trojice.“
Od defenestrace po prohibici
Karel Dobrý a Eva Josefíková se stanou hlavními protagonisty chystaného snímku režiséra Zdeňka Jiráského Defenestrace, který se vrací do roku 1618. „Příběh bude založen na dramatickém konfliktu ústřední trojice postav, Thurna a Fridricha Falckého proti císaři Ferdinandu II,“ prozrazuje kreativní producent Jan Lekeš. Do období o sto let později je pak situována dvoudílná minisérie Marie Terezie, k níž byl přizván hollywoodský režisér Robert Dornhelm (Zlatý Glóbus, cena Emmy, nominace na Oscara), který k práci na filmu uvádí: „Dostanete-li příležitost točit dobový snímek, musíte si dát pozor, aby se z toho nestala návštěva muzea. Na druhou stranu je potřeba nepodcenit historickou věrnost, protože jinak vás publikum přestane brát vážně.“ Hlavních rolí se ujmou Marie-Luise Stockinger coby Marie Terezie, Vojtěch Kotek jako František Štěpán Lotrinský nebo Zuzana Stivínová coby matka Marie Terezie.
„Pro oba tyto historické projekty se nám podařilo získat zahraniční koproducenty. Na Defenestraci se podílí ARTE a ORF, Marie Terezie pak vzniká dokonce v unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí, vedle České televize je to opět rakouská ORF, slovenská RTVS a maďarská MTVA. Díky tomu můžeme nejen zvládnout náročnou výrobu, ale hlavně přiblížit český pohled na dějiny i divákům z mnoha jiných evropských zemí,“ doplňuje Petr Dvořák.
Po Marii Terezii se bude stěžejní osobnosti našich dějin věnovat i snímek režiséra Jiřího Svobody Rašín. „Když jsme přemýšleli o tématu pro televizní film, který bychom uvedli při příležitosti stého výročí vzniku československého státu, uvědomili jsme si, že, na rozdíl od exilového působení TGM, dosud nebyl zpracován pohled na politické dění v českých zemích před říjnem 1918,“ říká kreativní producent snímku Jan Maxa a dodává: „Alois Rašín je pak logickou volbou pro postavu, přes kterou toto dění nahlížet.“
Podle románu Jiřího Stránského Balada o pilotovi vzniká v České televizi také stejnojmenný film, který, v režii Jána Sebechlebského, uchopí návrat hrdinů druhé světové války, českých pilotů, zpátky do vlasti a jejich další osud v období nástupu komunistického režimu.
Další z nových projektů tak hluboko do minulosti nejdou. „K tomu, že jsem kývnul na režii tohoto projektu, mě přesvědčilo nadšení celého scenáristického týmu a přístup producenta Michala Reitlera. V průběhu příprav si zároveň uvědomuji, jak nesmírně náročné natáčení to bude, ale těším se čím dál víc,“ říká David Ondříček, který se ujal režie dvoudílné minisérie Dukla 61 o havárii na Dole Dukla, při níž v roce 1961 zahynulo 108 horníků. Události roku 2012 se pak přetaví do dvoudílného filmu Metanol. „O režii Metanolu jsem usilovala a jsem šťastná, že jsem ji získala. S obrovskou chutí se chystám na ten výrazně klukovský příběh boje dobra se zlem, o to dramatičtější, že se skutečně stal,“ říká režisérka. Oba projekty vznikají v tvůrčí producentské skupině Michala Reitlera, který doplňuje: „Skutečné události nabízejí pravdivé drama i zprávu celospolečenského dopadu. Projekty Dukla 61 i Metanol jsou každý z jiné doby, přesto mají společnou touhu postav naučit se znovu žít po katastrofě, která je navždy změnila. Domoci se spravedlnosti a pokusit se znovu žít šťastně.“
Režisér Kosma točí Lynč. Viktor Tauš Vodníka.
Oceňovaná divadelní hra Dabing Street, kterou Petr Zelenka napsal pro Dejvické divadlo, dostane podobu komediálního seriálu o zděděném dabingovém studiu a jeho svérázných zaměstnancích, které si zahrají Klára Melíšková, Hynek Čermák, Václav Neužil nebo Tereza Voříšková.
Osmidílný Lynč je naproti tomu temnou minisérií, v níž se mladý dokumentarista Lukáš snaží v malém středočeském městě rozkrývat pozadí násilné smrti svého kamaráda z dětství, Roma Denise. Seriál vzešel z projektu České televize pro začínající filmaře, kteří jej nyní rozpracovávají pod vedením zkušeného scenáristy Harolda Aptera (např. Star Trek, Walker Texas Ranger). Jedním z režisérů minisérie se stane i Jan Bártek (režisér seriálu Kosmo): „Je skvělé, že Česká televize dává prostor mladým tvůrcům. Věřím, že se nám podaří natočit nejen napínavý příběh se zajímavými postavami, ale také nenásilnou výpověď o nás, tady v české kotlině. Lynč bude hledat odpověď na to, jak silné musí být vábení, aby svedlo obyčejné lidi – bez ohledu na barvu jejich pleti – ke zločinu.“
Pokračování se pak dočkají Detektivové od Nejsvětější Trojice. Pentalogii podle scénářů Petra Jarchovského uzavřou minisérie Vodník a Živé terče. O režii se opět podělí Viktor Tauš a Jan Hřebejk, kteří byli za minisérie z tohoto cyklu nominováni na Českého lva. „Scénář Živých terčů se mi strašně líbí jako určité završení cyklu. Máme tu mimořádné množství nových tragikomických charakterů, které jsou výzvou pro herecké obsazení. Doufám, že se nám opět podaří přijít s nějakým překvapením a černým humorem,“ říká o závěrečné trilogii její režisér Jan Hřebejk.
Uzavře se také cyklus detektivek podle románů Hany Proškové (Případ pro rybáře, Případ pro malíře a Případ pro lyžaře), a to novým triptychem detektivek s kapitánem Vašátkem (Viktor Preiss) a malířem Horácem (David Matásek) – Případem dvou sester, dvou básníků a dvou manželek. „Detektivky od Hany Proškové jsou dnes již klasikou české detektivní literatury. Stojí na dvou hlavních pilířích: na svérázné dvojici vyšetřovatelů tvořené racionálním Vašátkem a intuitivním Horácem a na rozmanitých komunitách, které hrají velkou roli v životě hrdinů, vrahů i jejich obětí,“ říká kreativní producent Jan Štern.
Žánrovou i tematickou pestrost svých nových projektů chce Česká televize podpořit i tím, že zveřejnila na webových stránkách svoji přesnou programovou poptávku. „Máme ambici ještě více usnadnit autorům a kvalitním námětům cestu do vysílání, poprvé za dobu existence České televize jsme tak zveřejnili na internetu poptávku po konkrétních programových formátech pro následující období. Věřím, že tento krok přivede ke spolupráci s Českou televizí ještě více tvůrců a nezávislých producentů,“ doplňuje Petr Dvořák.

Foto: Česká televize