Na letošním ročníku festivalu Finále Plzeň získaly projekty České televize hlavní cenu v obou kategoriích věnovaných televizní tvorbě a dalších sedm ocenění, včetně Zlatého ledňáčka za celovečerní film pro koprodukční snímek Jako nikdy či zvláštního uznání pro film Jiřího Mádla Pojedeme k moři. Čeká televize tak uspěla v devíti z celkem třinácti kategorií.
Ocenění pro nejlepší televizní projekty zařadil festival Finále Plzeň letos do svého programu poprvé, stejně tak jako dal letos poprvé možnost uspět i slovenským formátům. Čtvrtá hvězda a Cirkus Bukowsky tak uspěly v široké česko-slovenské konkurenci.
„Oba oceněné projekty mají v sobě základní parametry, na kterých byl postaven můj kandidátský projekt na pozici generálního ředitele České televize, protože jsou odvážné i inovativní a zároveň podporují kreativitu tvůrců,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák a dodává: „Čtvrtá hvězda a Cirkus Bukowsky získaly respekt jak odborného publika, tak i diváků a v konečné fázi přinášejí tu hodnotu, kterou Česká televize musí maximálně podporovat, a to kvalitu. Doufám, že se nám bude i nadále dařit takové pořady našim divákům přinášet.“
„Jsem opravdu rád, že porota Finále Plzeň ocenila zrovna tyto dva projekty, které symbolizují snahu současného vedení České televize dát prostor odvážným formátům, které nabourávají zažité konvence české televizní tvorby,“ říká ředitel vývoje České televize Jan Maxa.
Seriál Cirkus Bukowsky s Pavlem Řezníčkem a Hynkem Čermákem uvedla Česká televize na podzim loňského roku a jeho druhá řada by se na obrazovkách měla objevit ještě letos. „Cirkus Bukowsky je odvážným seriálem, který obohatil českou televizní tvorbu o nový žánr. Vychází z moderních detektivních světových trendů a jeho tvůrci úzkostlivě dbali na kvalitu a výpravu, která seriál svým pojetím přibližuje spíše několikadílnému filmu než běžné televizní produkci,“ říká ředitel programu České televize Milan Fridrich.
Originální sitcom Čtvrtá hvězda, na kterém se autorsky a herecky podíleli tvůrci z Dejvického divadla, se stal kritiky a diváky oceňovaným formátem už od svého prvního dílu. „Chtěli jsme, aby to divákům nepodlézalo. Rozhodně jsme neměli v úmyslu dělat sympatické bodré postavičky, které pobaví stoprocentně každého. Myslím, že Čtvrtá hvězda klade na vnímání docela nároky a já bych byl rád, kdyby tu byli lidé, kterým se bude hodně líbit, a lidé, kteří to nepochopí, a líbit se jim to nebude,“ popisoval při uvedení seriálu svůj záměr Miroslav Krobot.
Ocenění na festivalu Finále Plzeň získaly i další projekty České televize. Cenu Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokumenty autorky do 35 let si odnesl snímek Počátky režisérky Lindy Kallistové Jablonské o osudech tří dívek z výchovného ústavu. Uspěl také dokument, který Česká televize uvedla v den svého jednašedesátého výročí, Parta Analog režiséra Martina Duška. Studentská porota festivalu vybrala jako nejlepší dokumentární film jeden díl Českého žurnálu, snímek Gadžo Tomáše Kratochvíla.
Z koprodukčních filmů České televize uspěl snímek Jako nikdy Zdeňka Tyce, Pojedeme k moři Jiřího Mádla i Show! Bohdana Slámy.
Foto: Česká televize