Cesty domů – Požár, při kterém nehořelo

V Cestách domů jste už mohli vidět nejrůznější skoky a pády, havárii aut, svatbu, narození miminka… Ve 143. díle, který se bude vysílat ve středu 3. října, uvidíte, jak Janákovým shoří dům. Prozradíme, že při této scéně, která trvá v seriálu jen chviličku, ale štáb ji připravoval a natáčel několik hodin, neshořela ani tříska. Ale Tuchoměřice u Prahy, kde se točilo, na ni asi jen tak nezapomenou.


V příběhu se vrací večer domů Václav Janák (Petr Štěpánek) a jeho dcera Eva (Kristýna Janáčková). Několik set metrů od domu je zastaví policie, protože nedaleko hoří. A oni si s hrůzou uvědomí, že hoří jejich dům, v němž zůstal jen Evin syn Mareček s chůvou. Ti je právě míjejí v sanitce, která oba veze na vyšetření do nemocnice. Takže Janákovi otáčejí auto a míří za nimi.


Protože pochopitelně nebylo možné natočit opravdový požár domu, pro účely natáčení pouze pronajatého, musel si štáb režiséra Jiřího Adamce pomoct jinak. Natočil zásah hasičů a záchranářů s tím, že oheň se do obrazu přidal až v postprodukci. Mohl si to dovolit i proto, že požár je v této scéně jen jako kulisa, kterou z dálky vidí již zmíněné postavy. Přesto ale požár-nepožár musel vypadat naprosto věrohodně.
„Natočit požár je velmi složitá a velmi drahá operace. V seriálu tohoto typu si musíte pomoct velmi omezenými prostředky tak, aby výsledek vypadal jako požár, ale aby scéna stála co nejméně peněz. A taky aby její natáčení zabralo jen o nepatrně víc času než jiné momenty,“ líčí režisér Jiří Adamec.


A tak byla scéna náročná především pro rekvizitáře. Aby docílili dojmu, jako by skutečně hořelo, pobíhali na place s dýmovnicemi a filmovým kouřem a dvě hasičská auta z JSDH Roztoky stříkala vodu. Nikoliv však proud jako při skutečném požáru, ale vodu na střechu jen rozprašovala, což domu nijak neublížilo, mělo to na něj podobný dopad, jako kdyby pouze pršelo. Ve světle reflektorů hasičských aut, které zářily do teplé letní noci a odrážely dopadající vodu, kdy uskakovali projíždějící sanitce, trochu se dusili uměle vyrobeným dýmem a vyhýbali hasičům v akci, byla pro místní obyvatele, kteří si „zahráli“ zvědavce sledující požár, iluze skutečného požáru naprosto dokonalá. Však se v jejich očích taky odráželo až dětské nadšení a marně potlačovaný adrenalin. Ten se ale zmocnil nejen jich, ale i celého štábu. A natáčení si užívali i hasiči, pro něž byla tato nahraná situace jakýmsi zábavným a trochu netypickým cvičením. Nemrzí trochu režiséra, že tak zajímavá scéna je v ději vlastně jen okrajovým záběrem? Jen pouhou kulisou?


„Každý obraz se točí vždy podle toho, jaké je jeho poslání. V tomto obraze požár neměl být v popředí, ale jen jako kulisa, protože nejde o požár jako takový. Jeho smyslem nebylo ukázat hrdinství hasičů a záchranářů, ale reakci dvou hrdinů našeho seriálu, kteří zjistí, že jim hoří dům. Požár je pouze otvírací scéna v pozadí příběhu. Oproti tomu například scéna zabití Soni, kdy režisér Jaromír Polišenský natáčel také s hasiči, policií a záchranáři, byla vystavěná jinak, tam bylo potřeba být uvnitř té scény. Taky byla pro všechny náročnější než tato dnešní scéna,“ vysvětloval režisér Jiří Adamec.


„Já jsem byla na tuto noc hodně zvědavá, protože jsem ještě nikdy podobnou scénu netočila. Představovala jsem si opravdový oheň. I když tu nebyl, natáčení bylo hodně věrohodné a taky dobrodružné, připadala jsem si, jako kdybych se ocitla u skutečného požáru,“ líčila Kristýna Janáčková, představitelka Evy.


„Naštěstí se mi nikdy nestalo, že bych vyhořel, a ani to nechci přivolávat, proto to honem zaklepávám. A při natáčení této scény jsem si uvědomil, jak jsem rád, že tohle zažívám jenom před kamerou a ne na vlastní kůži,“ říkal Petr Štěpánek, který hraje v Cestách domů majitele vyhořelého domu Václava Janáka.

Foto: TV Nova