Categories: Rozhovory

Co se dlouhověkosti týče, je Panochovo kvarteto rekordmanem

Na trh se díky vydavatelství Supraphon znovu dostávají vrcholné kompozice Antonína Dvořáka pro smyčcové kvarteto a to ve skvělé nahrávce. Konkrétně: Americký kvartet, Slovanský kvartet, kvartety op. 105 a 106 a Cypřiše hraje Panochovo kvarteto. Lahůdka pro milovníky kvartetní muziky, Antonína Dvořáka i Panochova kvarteta. O nahrávce a činnosti smyčcových kvartetů obecně jsme si popovídali s violistou Panochova kvarteta Miroslavem Sehnoutkou.

Vaše nové dvořákovské CD je reedicí úspěšné nahrávky z 80. let.
Ano, jde o znovuvydání děl, která tehdy vyšla v rámci edice kompletního komorního díla Antonína Dvořáka. Jednotlivě jsou ta nejznámější a nejoblíbenější díla na trhu už dávno rozebrána. Je dobře, že Supraphon vyšel těmto potřebám vstříc, a pět Dvořákových vrcholných smyčcových kvartetů a Cypřiše vydává v reedici.

Antonín Dvořák napsal patnáct smyčcových kvartetů; je to na osobnost jeho formátu přiměřeně, hodně nebo málo?
Je to tak akorát. U prvního kvartetu (op. 2) udělal Dvořák po čase určité úpravy, to dílo si pak žilo – i s jeho vědomím – svým životem. U svých smyčcových kvartetů číslo 2, 3, a 4 si myslel, že jsou nenávratně zničené, sám je totiž spálil. Zapomněl ale na to, že na konzervatoři zůstaly jejich party, z nich se daly zase dohromady. Jsou svým způsobem zajímavé, ukazují, jak Dvořák hledal svoji hudební řeč. Najdeme v nich například náznaky Debussyho… není to vrcholný Dvořák, ale v podstatě si na nich „vypsal ruku“. Mrzí mě, že se častěji nehrají kvartety z opusu 12 a 16, to už jsou poměrně vyzrálá díla. Je ale pravda, že ty jeho vrcholné kvartety, tedy ty, které zaznamenává i naše CD, jsou doopravdy mistrovská díla. Vlastně se nedivím, že právě po nich je největší poptávka.

Je na Slovanském kvartetu poznat, že je »slovanský« a na Americkém, že je »americký«? A u těch posledních, že jsou zase »slovanské«?
Je to poznat; hlavně u kvartetu F dur – Amerického to je slyšet, názvuky amerického, indiánského i černošského vlivu jsou v něm zřetelné. Zajímavé je, kam až potom Dvořák dochází v těch svých posledních kvartetech, to jsou díla téměř symfonická, a přitom výsostně intimní. Rozhodně patří k vrcholným dílům světové kvartetní literatury. Jistě by bylo zajímavé sledovat, kam by se Dvořák vyvíjel dál, kdyby jeho život neskončil.

Jsou po vás tahle kvarteta a Cypřiše v cizině často vyžadovány?
Jsou. Cypřiše velmi často přidáváme, vlastně po každém našem koncertu. A smyčcové kvartety střídáme v repertoáru a koncertujeme s nimi – ono hrát dlouhou dobu jeden kvartet vlastně nejde. V určitých repertoárových obměnách tedy v cizině hrajeme všechny zmíněné kvartety.

Cypřiše jsou cyklem se zajímavým osudem – původně šlo o písňový cyklus!
Je v nich hodně romantiky, v podstatě jsou to opravdu písničky. Od »klasických« kvartetních kompozic se liší kratší formou, ale jsou skutečně mistrovsky zpracované. Mnohokrát jsem je slyšel i v původní písňové verzi. Je té kvartetní verzi podobná – a není jí podobná. Každopádně je velice zajímavé obě verze porovnávat.

Jistě znáte dokonale i původní texty; nemáte někdy při hraní Cypřišů chuť si zazpívat?
(smích) Ani ne, to by nedopadlo dobře.

Dá se říci, který z kvartetů z nového CD je vám nejbližší?
To se časem mění. Mám rád předposlední smyčcový kvartet číslo 13 G dur, ale mistrovské jsou, jak už jsem říkal, všechny. Krásný je i kvartet č. 11C dur, ale ten se poměrně málo hraje. Myslím si, že je to škoda.

Za ty roky je všechny musíte už mít dokonale zažité – koneckonců, za jejich nahrávky jste dostali i některé prestižní světové ceny!
Pořád se dá něco vylepšovat. Jakmile si myslíte, že něco zahrajete »jen tak, se zavázanýma očima«, je to konec. Hraní v kvartetu je nekonečná práce. Neustále se dá něco upřesňovat, jak říkal Ivan Medek: vyostřovat rytmus i intonaci.

Je u nás mezi smyčcovými kvartety velká konkurence?
Konkurence je a vždycky byla obrovská, od 70. let minulého století neustále narůstala. Byla ale velká už za první republiky a před jejím vznikem. Slavné České kvarteto založilo určitý »český« styl kvartetní interpretace (i když bylo spojeno s celým světem), pro, řekněme, českou interpretační školu má nesporný význam. Později, v 70. letech, nastal určitý kvartetní boom. Stát tehdy komorní hudbu a muzikanty vůbec hodně podporoval.

Takže i vás…
Ano, dostávali jsme různá stipendia, neměli jsme takové existenční problémy, jaké mají mladí studenti dnes. Oni ale zase mají jiné výhody, například mohou cestovat do zahraničí – a to kdykoliv a kamkoliv; prostě si vezmou kufr a odletí. Nám v tomhle ohledu kladl režim větší překážky. Jak ale říkám, měli jsme větší podporu doma. Tehdy taky vznikla řada smyčcových kvartetů – na HAMU nás učil pan profesor Kohout, a kromě nás, z těch známějších souborů, například i Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Vihanovo kvarteto… nerad bych na někoho zapomněl. Řada z tehdy vzniklých souborů se poměrně dobře prosadila. A zpátky k té konkurenci: jak jsem říkal, je dnes velká. Na druhé straně – kvarteta rychle vznikají a mnohé zase rychle zanikají.

Je u nás činné nějaké smyčcové kvarteto, které hraje déle než Panochovci?
Profesionální kvarteto asi ne. My už dnes hrajeme možná déle, než hráli legendární Smetanovci v jejich klasické sestavě. Co se dlouhověkosti týče, asi jsme skutečně rekordmani.

Foto: Supraphon.cz

Samuel Svoboda

Recent Posts

Nestarnúce hity Mariky Gombitovej vychádzajú na LP a CD reedíciách

Minulý rok vydavateľstvo Opus začalo s vydaním reedícií albumovej diskografie legendy slovenskej a českej populárnej hudby…

12 hodinami ago

Tajemství Ivety Bartošové odhaleno

TV Nova uvede už tuto neděli 5. května od 21.35 hodin třídílný dokument Málo mě znáš, který přinese nový…

12 hodinami ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí na DUBEN

Působí na vás hrozivě bohyně Kálí? S o to větší zvědavostí lze nahlížet na karty, které…

2 dny ago

Dílo Milana Kundery postupně vychází v audioknižní podobě – nyní Unesený Západ

Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšné lásky…

6 dny ago

Petr Kolář vydal akustické album Tajný místa

Zpěvák Petr Kolář inspirován úspěchem turné Tajný místa vydává stejnojmenné album. V loňském roce Petr Kolář…

1 týdnem ago

Jarka Rozsypalová-Vykoupilová – Babské rady ze života

Proč je nejlepší uskladnit cibuli v silonkách? Jak pomůže pračka s výrobou domácího másla? S…

1 týdnem ago