Které auto je nejdepresivnější? A proč psí zadek chutná líp než marcipán?

Už čtvrt století britský novinář Jeremy Clarkson auta řídí, testuje a píše o nich. České překlady jeho tří zábavných titulů (Vím, že máš duši, Na plný plyn, Zapomeň na brzdy) si získaly mnoho nadšených čtenářů a nakladatelství Dokořán je pro velký zájem opakovaně dotiskuje. Nyní se Clarksonovi příznivci mohou těšit na čtvrtou knihu Ďábelská jízda. Žurnalistický veterán v ní opět glosuje různé značky aut a současně si vyřizuje účty se vším, co ho dopaluje. Kniha vychází 15. října 2015 v rámci Velkého knižního čtvrtka.

clarkson 4 obálka návrh.indd
Vztah Jeremyho Clarksona k autům je plný vyhraněných citů – někdy je miluje, jindy z něj mluví čirá averze. Např. takový Volkswagen Jetta nedopadl moc dobře: „Je to nejnezáživnější, nejdepresivnější auto v historii lidstva… je to doslova dvoustopý ekvivalent mrholení,“ soptí Clarkson v knize Ďábelská jízda.
Zdánlivě smířlivěji nahlíží na Citroen DS5: „Je ideálním autem pro ty, kteří chtějí rychle cestovat, možná nespolehlivé a nepohodlné, ale vypadá fantasticky a je neuvěřitelně dobře vybavené a charismatické. Zkrátka, je to nepochybně auto, které si chcete koupit. Ale mám podezření, že ho taky hodně rychle budete chtít podat.“
Už dlouhá léta píše Clarkson týden co týden sloupky pro britský nedělník The Sunday Times. Vyznává se v nich ze své vášně pro auta a také zjišťuje, co vlastně lidi k různým značkám aut přitahuje. Kniha Ďábelská jízda představuje jeho texty z let 2011–2013. Je to mix více než stovky automobilových recenzní a sžíravých komentářů k politice, společnosti a aktuálním problémům. Mimo jiné se zde dozvíme, co autora štve na dopravní byrokracii, řečech o globálním oteplování, golfu, elektromobilech, cyklistech, karavanistech či přímo celých národech – od Němců a Belgičanů až po Švédy a Američany. A proč by raději olizoval psí zadek, než žvýkal marcipán.
Čtenáři oceňují především Clarksonův břitký humor, jenž se nezastaví před ničím a před nikým. A rádi se nechávají přesvědčit, že smysl života je téměř na dosah, pokud máte plnou nádrž, nohu na pedálu a otevřenou silnici před sebou.

Jeremy Clarkson

Jeremy Clarkson – Ďábelská jízda
První vydání v českém jazyce
Z anglického originálu What Could Possibly Go Wrong přeložil Aleš Drobek
Odpovědný redaktor Zdeněk Kárník
Počet stran 376, cena 348,- Kč

O knize uvedli:
„Brilantní… budete se smát hodně nahlas!“ – Daily Telegraph

„Neskutečně vtipné… potrháte se smíchy…“ – Time Out

O autorovi:
Jeremy Clarkson se narodil v roce 1960 a je svérázný britský novinář, moderátor
a profesionální kontroverzní osobnost. Roku 2002 vyčaroval z usedlé motoristické revue Top Gear jeden z nejúspěšnějších pořadů všech dob se stamiliony fanoušků po celém světě a získal tak ohromné bohatství a nehynoucí slávu. Svou hyperaktivní povahou, prořízlou pusou a politickou vyhraněností si však také nadělal spoustu nepřátel.
Clarkson rád provokuje výroky na samém ostří politicky korektního nože,
za něž se pak mnohdy musí omlouvat. Občas dokonce nejde daleko pro ránu pěstí. BBC mu kvůli jeho aférám několikrát pohrozila vyhazovem. Hrozbu splnila v březnu 2015, kdy Clarkson během natáčení napadl jednoho z producentů. Krátce poté rezignovali na své moderátorské posty i jeho kolegové James May
a Richard Hammond a také Andy Willman, dlouholetý výkonný producent pořadu a blízký přítel Clarksona.
Clarksonův Top Gear tak skončil vcelku příznačně – obřím karambolem
a spektakulárním výbuchem. Možná je to paradoxně ten nejlepší konec, jaký si proslulá recesistická trojice mohla přát.
Dle posledních zpráv Clarkson a zbytek týmu podepsali tříletou smlouvu se společností Amazon na novou motoristickou show. Samotný Clarkson by si měl přijít celkem na 46 milionů dolarů (1, 1 miliardy korun) a stát se tak jedním z nejlépe placených moderátorů ve Velké Británii.

Jeremy Clarkson – Ďábelská jízda (oficiální anotace nakladatelství)
Jako Jeremy Clarkson neumí psát nikdo na světě. A vůbec nejlepší jsou jeho automobilová hodnocení, která už dlouhá léta píše týden co týden pro britský nedělník The Sunday Times. V ruce držíte již jejich třetí sbírku, tentokrát z let 2011–2013. Jeremy ovšem čtenáře nenudí suchopárnými texty o kilowattech, newtonmetrech, rozvoru kol či objemu zavazadlového prostoru. Prostřednictvím svých sloupků si spíše vyřizuje účty se vším, co ho štve na britské politice, dopravní byrokracii, řečech o globálním oteplování, golfu, elektromobilech, cyklistech, karavanistech či přímo celých národech – od Němců a Belgičanů až po Švédy a Američany. Jen Čechy má podle všeho rád (dlouhodobě v Británii zvedá reputaci značky Škoda).
Za mediální personou bručouna, klauna a ignoranta se skrývá bystrý glosátor, nezničitelný optimista, mistr britského humoru a žurnalistický veterán, který autům a motorismu rozumí jako málokdo. Před sebou máte více než stovku recenzí. Račte vstoupit do světa podle Clarksona…

Ukázka:
Manželka je z domu. Nechcete se přijít mrknout na mý elektrický víko?
Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic Sport
U Clarksonů často diskutujeme o lidech, kterým říkáme »úspěšní«. Úspěšného
člověka poznáte docela snadno. Je to muž, má pero značky Montblanc a golf rád hraje a ještě raději o něm konverzuje, obzvlášť s lidmi, které to absolutně nezajímá.
Úspěšný člověk má šmrncovní účes, tlustá předloktí, tu a tam decentní šperk
a stisk, který by dokázal vymáčknout šťávu z dubu. Dělá do marketingu, ví, co je to Ebitda, a mluví hlubokým, zvučným hlasem, aby všechny v doslechu ubezpečil, že kdyby se jeho kariéra stočila jiným směrem a on skončil za mikrofonem rockové kapely, nepotřeboval by si na pódiu »vylepšovat« rozkrok kusem hadice. Úspěšný člověk má sebejistý krok. Nejenže ví, jak jej sudičky obdařily, on také ví, že my víme.
Minimálně jednou týdně zanechá osobu, které říká »manželka«, doma a sejde se s kamarády na čemsi, čemu všichni říkají »pár škopků«. V rámci této události účastníci navzájem soutěží, kdo dokáže objednat stupidnější koktejl hlubším hlasem a kdo má zlatější kreditku.
Mně i vám je jasné, že kufr, který se otevře po stisknutí tlačítka na klíčence, je monumentálně idiotský vynález, poněvadž to znamená, že musíme stát na větru a dešti a čekat půlhodinu, než elektrický motůrek provede úkon, který bychom ručně zvládli zhruba za jednu sekundu.
Úspěšného člověka ovšem praktické ohledy nezajímají. Proto dodnes používá plnicí pero místo propisky. Takže postávání a čekání na automatický kufr mu pranic nevadí. Právě naopak. Ví, že jej přitom pozoruje celé široké okolí. A lidé zase vědí, že se dívají na muže, jehož život je tak úplný, že si pořídil elektricky otevíraný kufr. Tu a tam, když úspěšný člověk zmerčí dívku, která jej upřeně sleduje, jak se mu zvedá kufr, švihácky na ni mrkne. Ví, že to vezme v pohodě. Protože ví, že ona ví, že elektrický kufr je jen dalším vnějším projevem gigantičnosti jeho mužství.
Vzhledem k výše řečenému úspěšné lidi bezpochyby zaujme nový Mercedes
třídy M, nejen díky elektricky otevíranému kufru, nýbrž také díky svému mimořádně obdařenému jménu. Je to – zhluboka nadechnout – Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic Sport. Tak co, puso, užs viděla tolik centimetrů pohromadě?
Uvítá i další prvky. Například klimatizované držáky na kelímek, připojení
na internet, surround stereo Harman-Kardon Logic 7 Dolby Digital 5.1
a tónovaná skla vzadu, která nejen ztlumí záři televizních obrazovek v opěrkách předních sedadel, ale rovněž odfiltrují zvědavé pohledy, které by se chtěly mrknout blíž, co to tam provádí s tou slečnou, které se velmi líbí jeho tlačítkový kufr.
Některé uvedené vymoženosti však mají i svou stinnou stránku. Nejsou
zrovna levné. Základní model nese solidní cenovku 48 490, jenže když
přihodíte všechnu frajerskou elektroniku, aby měly holky na co zírat, vyšplhá
se váš účet na částku, která se dle výraziva úspěšných lidí pohybuje
»severně od šedesáti litrů«.
Na to však neúspěšní lidé zastříhají ušima. Velká, bohatě vybavená čtyřkolka
od Mercedesu za podstatně méně peněz než Range Rover?

Foto: www.dokoran.cz

FB_post_Mysmas