Hotel Artemis s Jodie Foster míří do kin

Akční thriller Hotel Artemis napsal a režíroval Drew Pearce, který má na svém kontě scénář k blockbusteru Iron Man 3. V hlavní roli excelují Jodie Foster (Úkryt, Mé druhé já), která se na plátna kin vrací po 5 letech a nestárnoucí Jeff Goldblum (Thor: Ragnarok, Den nezávislosti, Moucha). Hereckou sestavu doplnili Sterling K. Brown (Black Panther), Sofia Boutella (Kingsman: Tajná služba), Dave Bautista (Blade Runner 2049) a Charlie Day (Šéfové na zabití). Bioscop film uvede do českých kin od 26. července.

02MK9686.RAF
02MK9686.RAF

Synopse:

Los Angeles, rok 2028

Krása třináctipatrového hotelu Artemis již dávno pominula. Ale jeho zdi ukrývají to nejmodernější zdravotnické zařízení, které financuje obávaný gangster Wolfking (Jeff Goldblum). Je určené výhradně pro bohatou klientelu podsvětí.

Dobře utajené nemocnici vládne už 22 let tvrdou rukou manažerka Jean Thomas, přezdívaná Sestra (Jodie Foster). Vzhledem k tomu, že jejími „hosty“ jsou zločinci nejtěžšího kalibru, její pravidla jsou jednoduchá: neurážet personál, žádné zbraně a zákaz zabíjet ostatní pacienty.

Když se na urgentním příjmu objeví bankovní lupič Sherman se svým těžce zraněným bratrem, Sestra netuší, že právě ubytovala hodně velký problém. Bratři u sebe po nepovedené loupeži totiž mají zdánlivě nezajímavý předmět. Ten však má hodnotu 18 milionů dolarů, což je pro zločineckou elitu příliš mnoho důvodů, proč se vykašlat na pravidla. A navíc ta drobnost bohužel patří samotnému Wolfkingovi.

Dnes v noci bude v Artemis pořádně rušno…

DSCF8612.RAF
DSCF8612.RAF

O filmu:

Akční thriller Hotel Artemis napsal a režíroval Drew Pearce, který má na svém kontě scénář k blockbusteru Iron Man 3. V hlavních rolích excelují Jodie Foster (Úkryt, Mé druhé já), která se na plátna kin vrací po 5 letech a nestárnoucí Jeff Goldblum (Thor: Ragnarok, Den nezávislosti, Moucha). Hereckou sestavu doplnili Sterling K. Brown (Black Panther), Sofia Boutella (Kingsman: Tajná služba), Dave Bautista (Blade Runner 2049) a Charlie Day (Šéfové na zabití).

Drew Pearce na Hotelu Artemis spolupracoval se několika zkušenými producenty, jako jsou Marc Platt (La La Land), Stephen Cornwell (TV seriál Noční recepční), Adam Siegel (Drive) a Simon Cornwell (TV seriál Noční recepční). Výkonným producentem byl Jeffrey Stott (Trestanec). Za kameru se postavil Chung-hoon Chung (To, Komorná), za výpravu zodpovídal Ramsey Avery (Ulice Cloverfield 10), kostýmy měla na starosti Lisa Lovaas (Transformers: Poslední rytíř), střihu se ujali Gardner Gould (Smrt ve tmě) a Paul Zucker (Vykolejená).

01MK0290.RAF
01MK0290.RAF

Scenárista a režisér Drew Pearce si svůj filmový svět blízké budoucnosti představoval do nejmenších detailů. Základem jeho vize byla fascinace městem Los Angeles.

„Pocházím ze Skotska a většinu života jsem prožil v Anglii,“ říká Pearce. „Poté, co jsme nějaký čas strávili v L. A. (při práci na Iron Man 3), jsme s manželkou ihned věděli, že tu chceme zůstat natrvalo. Zaletěli jsme na skok domů, zabalili a ihned zase nasedli na letadlo do L.A. Jsme tu téměř 7 let a nikdy jsme toho přestěhování nelitovali.“

Pearce při jeho vizi ovlivňovalo jak L.A., tak evropská města. „Krátká historie L.A. se nedá srovnávat s Londýnem. V Artemis vidíte v jedné budově sto let života, to vrstvení historie je fyzicky viditelné.“

Jodie Foster měla ráda pocit, který v ní Pearce vyvolával. „Vyrostla jsem tady,“ poznamenává držitelka Oscara, která začala svou kariéru již ve třech letech. „Z Hotelu Artemis cítíte nostalgii ohledně Los Angeles. Film obsahuje lásku k tomuhle městu – městu příležitostí, bezpráví a bohaté historie kina. Drew vytvořil něco tak originálního, tak silně vizuálního, že ukazuje Los Angeles úplně novým pohledem.“

01MK1361.RAF
01MK1361.RAF

Sterling K. Brown, který hraje Waikikiho, říká: „Je to současně film noir i futuristický, je legrační, ale obsahuje i patos. Vypráví o zajímavém prostředí, které odhaluje, že ne všichni zločinci si jsou rovni.“

Pearce si v hlavě s příběhem Hotelu Artemis pohrával docela dlouho. „Myšlenka na tenhle film se mi pořád vracela,“ říká. „Měl jsem vymyšlený zločin s prvky sci-fi a věděl jsem, že můžu udělat zároveň něco vizuálně ohromujícího. A to všechno ve městě, kde žiju – v Los Angeles.“

Pearce a ostatní producenti se shodli, že film musí natočit v Los Angeles. „Žádné jiné město nevypadá jako L.A,“ říká producent Marc Platt, jehož producentská práce stála u zrodu ikonického filmu La La Land, který ale ukazoval velmi odlišný portrét města.

„Los Angeles je v tomhle příběhu hodně důležité a my jsme chtěli, aby to publikum doslova cítilo,“ dodává Platt.

Hlavní natáčení Hotelu Artemis začalo 1. června 2017 na South Spring Street. Většina filmu se natáčela v centru města. Natáčení zahrnovalo střechy historického hotelu Rosslyn na West Fifth Street i proslulou část města South Hill Street, známou jako Rat Alley. Klíčové scény se natáčely několik letních nocí na South Main Street. Interiéry včetně hotelových apartmánů, chodeb, výtahů, baru, herny a foyer byly postaveny v prostorách studia L. A. Center.

02MK3862.RAF
02MK3862.RAF

Vedoucí výpravy Ramsey Avery odhaluje, že inspirací pro hotel Artemis byl pro něj hotel Alexandria: „Alexandria byl nejoblíbenějším hotelem v L.A., když ho v roce 1906 otevřeli,“ říká. „Inspiroval nás v mnoha krásných detailech, jako jsou nástěnné malby a svítidla.“ V historických kulisách jsou však extrémně moderní věci, jako skenery těl, bezpečnostní brány, 3D tiskárny, které dokážou replikovat lidské orgány stejně dobře jako střelné zbraně. A tuhle hi-tech robotiku používá Sestra k opravě svých pacientů. „Wolf King tyhle věci nakoupil Sestře na černém trhu,“ říká Avery. „Díky svému postavení v mafii je schopen získat to nejlepší za co nejlepší peníze.“

Film Hotel Artemis je směsicí starého a nového, což zahrnuje i oblečení jednotlivých postav. Kostymérka Lisa Lovaas se u některých kostýmů inspirovala v 70. letech. Například Waikikiho kostkovaný oblek byl inspirovaný jedním z obleků Steve McQueena. Ale jeho neprůstřelné vesty naopak nejsou těžkopádné. „Drew a já jsme si vymysleli, že v budoucnosti budou neprůstřelné vesty tenké a přesto budou schopné absorbovat kulky,“ říká Lovaas. „Naše neprůstřelné vesty mají hmotnost trička.“

Pearce pracoval s futuristou, aby mu pomohl zformovat jeho smyšlený rok 2028. „Naším futuristickým poradcem byl Thomas Wagner, který pracuje v NASA,“ říká Pearce. „Diskutovali jsme spolu o všech možných technologiích, které bychom v našem filmu mohli využít. Díky tomu každý kousek techniky v našem filmu – od mikrovlnného skalpelu po polypový spray  – již existuje (i když o tom nevíme) nebo ve zhruba příštích pěti letech existovat bude. Myslím, že spekulativní fikce není o budoucnosti, je vždy o čase, kdy je daný příběh napsán,“ poznamenává Pearce.

01MK4424.RAF
01MK4424.RAF

„Náš příběh se odehrává pouze za deset let od současnosti, ale v té době myslím se toho hodně změní. Snažil jsem se své vize zakořenit hluboko do životů mých postav.“

Tato filozofie vedla Pearce k zobrazení sociálních podmínek a lidského chování. „Přírodní katastrova a policejní brutalita jsou aktuální světové problémy a obzvláště Američané se s těmito problémy musejí vypořádávat poměrně často,“ říká Pearce. „Problémy a důsledky vyprávěné v Hotelu Artemis spadají v budoucnu do kategorie „možné“, a to přispívá k napětí a dramatu.“

Poradkyní v oblasti lékařství se stala Britt Sanborn, která pracuje jako zdravotní sestra již 10 let. Zůčastnila se natáčení všech lékařských scén ve filmu. „Sestra ve filmu provádí pomocí futuristických robotů operace, které by normálně vyžadovaly velký lékařský tým,“ říká Sanborn. „S Drewem jsme veškeré scény hodně diskutovali, byly to třeba rozhovory, jak moc může konkrétní rána krvácet, kde lze vážně zranit tak, aby oběť nezemřela nebo zda by daná osoba mohla během operace mluvit. Snažili jsme se udržet lékařské scény co nejrealističtější, ale zároveň jsme měli určitou svobodu díky příběhu, který se odehrává v roce 2028.“

„Jodie Foster mi pokládala ohledně své role hodně konkrétní otázky, hlavně o jednotlivých zraněních,“ poznamenává Sanborn. „Chtěla přesně vědět, co dělá a proč.“

Volba Chung-Hoon Chunga jako kameramana zajistila, že záběry kliniky a sálů nebudou nudné. „Naše představa operačního sálu byla velmi konkrétní,“ říká vedoucí výpravy, Avery, „použití Chung-Hoonových barev dodávalo každému záběru emocionální aspekt. Chung má velký cit pro barevné tónování scén.“

Barevnost byla důležitá i při tvorbě kostýmů. Tmavě červený kostým, který Lisa Lovaas navrhla pro roli Sofie Boutelly byl svůdný a zároveň velmi funkční, takže Boutellu neomezoval při hraní bojových scén.

Pro hudební podkres filmu byla inspirací zpěvačka a skladatelka Elyse Weinberg a její hudba z šedesátých let. Vytvořením hudby pro film byl pověřen uznávaný skladatel Cliff Martinez. Ten spolupracoval s producenty Marcem Plattem a Adamem Siegelem v roce 2011 na filmu Drive. Pearce věděl, že Martinez dokáže zkloubit dynamickou modernu s nostalgickými tóny, které potřeboval pro Sestru. „Má představa soundtracku bylo skloubit napjatou a tvrdou hudbu, která znamená budoucnost, s romantickými tóny, které evokují historii samotného hotelu,“ říká Pearce. „Cliff byl mou první volbou, protože dokáže kombinovat modernu s krásou staré hudby.“

Postava Sestry v sobě má protiklady. Je silná, ale bojácná, léčí ostatní, zatímco k sobě se chová velmi nezdravě. Možná právě proto dává do svého povolání naprosto vše. Dokáže čelit naprosto všemu, kromě bolesti vlastní minulosti.

Hotel_Artemis_Plakat_WEB_finak

Jodie Foster si roli starší ženy užívala. „Bylo to skvělé, cítila jsem se neskutečně uvolněně. Byla zábava hrát malou, šedovlasou dámu s charismatem Barbary Stanwyck,“ říká Foster. „Má pravidla, která si vynucuje, ale také trpí záchvaty paniky a už léta nebyla venku. Je vězněm vlastního žalu.“

Pearce se pro svůj režisérský debut snažil sestavit herecký tým, který by byl dobře sehraný. „Každý z herců přinesl do filmu něco zvláštního a osobitého,“ dodává. Pořád je ohromen z toho, že má ve svém filmu Jodie Foster. „Obsazení Jodie Foster bylo něco neuvěřitelného. Po přečtení scénáře nás sama oslovila, že by měla o roli Sestry zájem,“ vzpomíná Pearce. „Netuším, jak se ke scénáři dostala. Oficiálně scénář neopustil kancelář.“

Účast Foster na filmu se dotýkala jak herců, tak i štábu. „Její upřímnost a důvěryhodnost měla vliv na všechny,“ říká producent Siegel.

Kostýmní návrhářka Lovaas měla k postavě Foster zvláštní vztah, protože její matka působila jako sestra na psychiatrické klinice a později jako klinická psycholožka ve vězení v L.A.

„Je to jednoduché. Kostým sestry byl můj nejoblíbenější,“ říká Lovaas. „Musel být praktický, s mnoha funkčními kapsami. Jodie věděla, co postava Sestry vyžadovala. Vůči každému se chovala spravedlivě a citlivě, jako moje máma,“ pokračuje Lovaas. „Máma byla pořád v pohybu, chodila z cely na celu. Stejně jako Sestra, která se v Hotelu Artemis pohybuje z jedné krize do druhé, ale dělá to elegantně ve svých teniskách. Je rychlá a vždy připravená pomoci.“

Režisér Pearce uzavírá: „Venkovní nepokoje zaženou naše filmové postavy do Artemis. Netuší, že skutečný problém je čeká právě uvnitř. Sestra je uvězněná ve svém žalu. Vaikiki je uvězněn v ničivém vztahu se svým bratrem, jejich vzájemná závislost je jejich pastí. Nice je uvězněna v sadistické práci, kterou nenávidí a Acapulco je uvězněn v nejstotě. Tohle je naše parafráze na Los Angeles – od Chandlera a Didiona skrz Sunset Boulevard a Absolventa až po Hotel Califonia od Eagles. Je to město, které vždy bylo zlatou klecí.“

 

Hotel Artemis

Režie a scénář: Drew Pearce

Kamera: Chung-Hoon Chung

Střih: Gardner Gould, Paul Zucker

Hudba: Cliff Martinez

Výprava: Ramsey Avery

Kostýmy: Lisa Lovaas

Casting: Tiffany Little Canfield

Producenti: Simon Cornwell, Stephen Cornwell, Drew Pearce, Marc Platt, Adam Siegel

 

Hrají:

Jodie Foster: Sestra

Sterling K. Brown: Waikiki

Sofia Boutella: Nice

Jeff Goldblum: Wolf King / Niagara

Dave Bautista: Everest

Brian Tyree Henry: Honolulu

Jenny Slate: Morgan

Charlie Day: Acapulco

Zachary Quinto: Crosby Franklin

a další…

 

Foto: Bioscop