Národní divadlo moravskoslezské uvádí v exkluzivním pěveckém obsazení a v originálním režijním pojetí skvost italského operního verismu – Pucciniho Bohému. Čtyřaktová opera La bohème (Bohéma) Giacoma Pucciniho patří do kmenového repertoáru všech světových operních scén. Libreto opery bylo napsáno podle slavného románu Henriho Murgera Scènes de la vie de bohème (Výjevy ze života bohémy) pojednávajícím o životě umělců z pařížské bohémy.
Režisér inscenace Tomáš Studený, který se v Národním divadle moravskoslezském představuje poprvé, patří mezi přední české inscenátory mladé generace. V jeho pojetí bude Bohéma výpovědí o komunitě mladých umělců dnešní generace. „Pro mne je velkou výzvou nechat vyznít Pucciniho hudbu v trochu jiných situacích a s malinko jiným podtextem. Mladí umělci jsou lidé nekonvenční, ale zároveň i trochu egocentričtí, citově labilní a s problematickými vztahy. Užívají si života, ale je to opravdu ten život, jaký chtějí? Naplňuje je? Všechno je nezávazné, nejisté, ale jen do chvíle, než zemře Mimì. Pak pro ně nastane tvrdá konfrontace s realitou, před kterou bravurně kličkují.“
V roli křehké Mimì se ostravskému publiku představí tři skvělé sopranistky. Domácí Eva Dřízgová-Jirušová, která se k této roli na domácí scéně vrací po 16 letech. V roce 1996 za ni získala prestižní Cenu Thálie. Vůbec poprvé na ostravském jevišti vystoupí vynikající francouzská sopranistka Frédérique Friess, která má zkušenosti z řady evropských operních scén jako je Opéra National de Rennes, Teatro dell‘ Opera di Roma, milánská La Scala, Státní opera v Hamburku a řady dalších. Ostravské hostování je jejím osobním debutem v roli Mimì, kterou doposud neměla příležitost zpívat. Frédérique Friess to komentuje slovy: „Vždy jsem o ní snila a jsem moc šťastná, že ji mohu poprvé vytvořit právě v Ostravě ve vašem překrásném divadle.“ Na otázku čím jí je Mimì blízká pak dodává: „Je mi sympatická její něha, křehkost a upřímnost.“ Třetí ostravskou Mimì bude sólistka pražského Národního divadla Maria Kobielska, která si již tuto roli zazpívala nejen na své domovské scéně, ale také ve Státní opeře Praha a v plzeňském Divadle J. K. Tyla.
Pucciniho Bohému pro Národní divadlo moravskoslezské nastudoval hudební ředitel opery Robert Jindra, kterého jsme se zeptali, proč se soubor opery rozhodl inscenovat právě Pucciniho Bohému: „Pucciniho operní díla přitahují pozornost mimo jiné díky dobře vybraným námětům, které jsou svou opravdovostí divákům blízké. S charaktery pucciniovských postav, jejich citovými proměnami, vášnivými emocemi, radostmi i strastmi se můžeme často setkávat i v reálném životě nebo se s nimi dokonce i svým způsobem sami ztotožnit. Pucciniho hudba pak vše dokonale umocňuje a dokresluje atmosféru jednotlivých scén.“
Partnery již zmiňovaných sopranistek Evy Dřízgové-Jirušové, Frédérique Friess a Marie Kobielske budou v roli Rodolfa Peter Berger a Luciano Mastro. V dalších rolích uvidíme Eveze Abdullu, Martina Bártu, Svatopluka Sema, Agnieszku Bochenek-Osieckou, Marii Fajtovou, Mariannu Pillárovou, Michala Křístka, Martina Matouška, Richarda Švedu, Davida Szendiucha, Jana Šťávu, Jaroslava Kosece, Bogdana Kurowskeho, Václava Živného a další. Výtvarnicí inscenace je Sylva Marková.
Premiéry 13. a 15. října 2011 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Tomáš Studený
Operní režii vystudoval u doc. Aleny Vaňákové na JAMU v Brně. V rámci studia režíroval mimo jiné první dvě části Her o Marii Bohuslava Martinů (Opava, 2007) a sachsovskou operní frašku Víta Zouhara Velká láska (2007). Jako režisér stál i u zrodu animované opery Mluvící dobytek Pavla Drábka a Ondřeje Kyase, autorské dvojice Ensemble Opera Diversa. S tímto souborem dále spolupracoval na různých minioperních i větších projektech – například Společná smrt milenců v Šinagawě, Pickelhering 1607, Věc Cage a Ela a Démon. Se studenty Konzervatoře Brno Tomáš Studený připravil inscenace Dídó a Aeneas (2008) a Zpěvy země (2009). V nedávné době na sebe upozornil vítězstvím v mezinárodní Soutěži mladých režisérů vypsané Janáčkovou operou Národního divadla Brno na inscenaci Haydnova Lékárníka (2010).
Frédérique Friess
Zpěv studovala na Conservatoire National ve Štrasburku, na Conservatorio Giuseppe Verdi v Miláně a na Vysoké státní škole hudby a výtvarného umění ve Stuttgartu. Jevištní zkušenosti sbírala již během studií například v Opéra National de Rennes a Teatro dell‘ Opera di Roma. Dále zpívala mimo jiné v Bregenzu, Paříži, Benátkách, v milánské Scale a v Lyonu. V letech 2001 až 2003 byla členkou Mezinárodního operního studia Státní opery v Hamburku, kde vytvořila roli Theodory v německé premiéře díla Olgy Neuwirth Bählamms Fest, a v časopise Opernwelt za ni byla nominována na nejlepší zpěvačku roku 2002. V roce 2003 získala angažmá v Národním divadle v Mannheimu, kde vystoupila například v roli Sofie (Strauss – Růžový kavalír), Despiny (Mozart – Così fan tutte), Servilie (Mozart – La clemenza di Tito) a Venuše (Mozart – Ascanio in Alba). Od sezóny 2007/2008 je členkou souboru Zemského divadla v Linci, kde zpívala například Sonju (Lehár – Carevič), Taťánu (Čajkovskij – Evžen Oněgin), Anninu (J. Strauss – Noc v Benátkách) a Desdemonu (Verdi – Otello).
Maria Kobielska
Po absolutoriu Vysoké školy múzických umění v Bratislavě u Evy Blahové přijala nabídku angažmá v Moravském divadle v Olomouci. V letech 1996–2002 byla sólistkou Státní opery Praha, kde nastudovala řadu sopránových rolí, mimo jiné Princeznu (Zemlinsky – Es war einmal), Anettu (Weis – Polský žid), Markétku (Gounod – Faust a Markétka), Isabellu (Meyerbeer – Robert ďábel) nebo Mimì (Puccini – Bohéma). Od sezóny 2002/2003 je sólistkou opery Národního divadla v Praze, kde nastudovala Janáčkovu Bystroušku (Příhody lišky Bystroušky) a trojroli Málinky, Etherey a Kunky (Výlety páně Broučkovy), Dvořákovu Rusalku, smetanovské role Mařenky (Prodaná nevěsta), Blaženky (Tajemství) a Vendulky (Hubička), dále Mariken (Martinů – Hry o Marii), Micaelu (Bizet – Carmen), Mimì (Puccini – Bohéma) a Alici Ford (Verdi – Falstaff). Hostuje zároveň v brněnském Národním divadle a v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Bohatá je také její koncertní činnost na domácích i zahraničních pódiích. Spolupracuje s významnými orchestry, jakými jsou BBC Symphony Orchestra, Slezská filharmonie Katowice, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Český národní symfonický orchestr, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Moravská filharmonie Olomouc, Slovenská filharmonie, Státní filharmonie Košice a další. S orchestrem BBC a jeho šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem nahrála trojroli v Janáčkových Výletech páně Broučkových pro label Deutsche Grammophon. Tato nahrávka získala na hudebním veletrhu v Cannes operní ocenění Midem Classical Award 2009.
Giacomo Puccini (1858–1924)
BOHÉMA (La bohème)
Jedná se o čtyřaktovou operu Giacoma Pucciniho z roku 1896 napsanou na libreto Luigi Illicy a Giuseppe Giacosy. Děj opery vypráví o lásce básníka Rudolfa k něžné švadlence Mimì. Náhoda na chvíli spojí jejich osudy, které posléze navždy rozdělí neúprosná nemoc. Vše je zasazeno do prostředí chudého, leč opravdového života mladých umělců z pařížské bohémy, pro které přátelství znamená to pravé bohatství.
Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář