Categories: Divadlo

Česká premiéra hry Deník mého otce zahájí dramaturgický cyklus Sousedé

Soubor činohry Národního divadla moravskoslezského (NDM) čeká v divadelní sezóně 2015/2016 již druhá česká premiéra! Tentokrát půjde o dramatizaci oceňovaného románu slovenského prozaika Pavla Vilikovského pod názvem Deník mého otce aneb Příběh opravdického člověka. Režie se ujal mladý slovenský režisér Lukáš Brutovský.


Prozaik, překladatel a publicista Pavel Vilikovský patří k nejvýraznějším osobnostem současné slovenské literatury. Novela z roku 2014 Príbeh ozajského človeka, jež vyšla v rámci středoevropské edice K4 ve stejný den ve slovenštině, maďarštině, polštině a češtině, se dočkala také své dramatizace. Jejím autorem je dramaturg Miro Dacho. Českou premiéru tohoto textu uvede NDM pod názvem Deník mého otce aneb Příběh opravdického člověka.


Příběh zasazený do sedmdesátých let »dokumentuje« pár měsíců v životě čerstvého čtyřicátníka, historicky naprosto nezajímavého člověka, jehož životním heslem je »proti větru se chcát nedá«. S naivně optimistickou (a mnohdy naprosto nesoudnou) vírou ve vlastní schopnosti se rozhodne »ještě něčeho dosáhnout« jak v pracovním, tak v osobním životě, čímž roztáčí kolotoč tragikomických situací. „Príbeh ponúka trochu iný pohľad na osud a myslenie istej skupiny ľudí v bývalom režime. Vilikovskému nejde o poukazovanie na hrôzy tej doby, ponúka – podľa mňa


– osviežujúci pohľad na spoločensko-politický kontext z pozície obyčajného, dalo by sa povedať historicky absolútne nezaujímavého človeka, antihrdinu, ktorý »len« nechce šťať proti vetru, to je všetko,“ uvádí mladý talentovaný režisér Lukáš Brutovský.
Na scéně Juraje Kuchárka a v kostýmech Martina Kotúčka se mohou diváci těšit na Vladimíra Poláka, Františka Večeřu, Františka Strnada, Ivana Dejmala, Renátu Klemensovou a Alexandru Gasnárkovou za doprovodu dechovky!


Inscenací Deník mého otce aneb Příběh opravdického člověka činohra NDM zahajuje dlouhodobý dramaturgický cyklus Sousedé: „V průběhu čtyř sezón představí činohra NDM režiséra či režisérku ze Slovenska, Polska, Rakouska a Německa s inscenací textu, který je pro jejich kulturu či pro současnou náladu a situaci v zemi příznačný. Rádi bychom se touto dramaturgickou linií pokusili o revizi představ a automatismů, ale také toho, co jsme měli, máme nebo můžeme mít společného, i toho, čím se naopak zcela odlišujeme, byť sdílíme tak blízký prostor,“ vysvětluje dramaturgyně Sylvie Rubenová.


Česká premiéra hry Deník mého otce aneb Příběh opravdického člověka se uskuteční 21. ledna 2016 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Předpremiérová beseda s inscenačním týmem u příležitosti české premiéry díla se bude konat 19. ledna 2016 v 19.00 hodin v Klubu Atlantik.

Kdo je Miro Dacho?
Narodil se v roce 1983. Vystudoval teorii a kritiku divadelního umění a divadelní režii a dramaturgii na Divadelní fakultě bratislavské Vysoké školy múzických umění, kde zároveň absolvoval doktorské studium a kde v současnosti učí na Katedře režie a dramaturgie. Dramaturgicky spolupracoval s 9 slovenskými a 3 českými divadly, na 4 scénách dokonce sám účinkoval. Je autorem divadelních her For Sale a Paperback, autorem či spoluautorem pěti divadelních adaptací. Autorsky spolupracuje s Rozhlasem a televizí Slovenska.

Kdo je Lukáš Brutovský?
Narodil se v roce 1988. Vystudoval divadelní režii a dramaturgii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, v současnosti zde pokračuje v interním doktorandském studiu. Je autorem tří divadelních her, dvou rozhlasových her a spoluautorem scénářů ke třem inscenacím. Z němčiny do slovenštiny přeložil sedm divadelních her. Je autorem jedné divadelní adaptace a k jedné ze svých inscenací si sám složil hudbu. Režijně spolupracoval se šesti slovenskými, třemi českými a jedním maďarským divadlem na celkem 17 inscenacích. Získal několik ocenění za režii na mezinárodních festivalech vysokých škol, byl nominován na objev sezóny a za nejlepší režii v anketě Dosky 2011 a obdržel Cenu Divadelních novin 2013/2014 za nejlepší režii. Od ledna 2015 je uměleckým šéfem a kmenovým režisérem Slovenského komorního divadla v Martině.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Radovan Šťastný

Kateřina Kalivodová

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

1 měsícem ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago