Výstava fotografa Jana Williama Drnka odkryje detaily Slovanské epopeje

Výstava TIMELAPSE ukáže od 16. listopadu do 31. ledna v pražské Nákupní galerii Myslbek tvorbu fotografa Jana Williama Drnka, který stojí za digitalizací díla Slovanská epopej Alfonse Muchy a za stejnojmennou unikátní knihou. Plátna Slovanské epopeje s celkovou plochou 650 m2 převedl fotograf pomocí náročné techniky panoramatické velkoformátové fotografie a speciální techniky tisku. Na výstavě TIMELAPSE mají návštěvníci možnost prozkoumat dvě vytištěná digitalizovaná plátna z tohoto unikátního projektu a rovněž si poprvé sami prolistovat knihu Slovanská epopej. Muchovo dílo tak bude možné prohlížet v kvalitě 1:1, tedy jako v galerii, a to při zachování barevné věrnosti obrazů. Ze svého uměleckého portfolia představuje na výstavě Jan William Drnek také fotografický cyklus Talking Glass, který zachycuje výtvarníka Bořka Šípka při tvorbě hudebního nástroje didgeridoo ze skla. Šíři Drnkovy tvorby doplňují velkoformátové fotografie z expedic do Afriky, Indie a Bhútánu. Vstup na výstavu je zdarma.

Jan William Drnek se specializuje na náročné techniky panoramatické velkoformátové fotografie s vysokým rozlišením a na techniku HDR. Původně studoval kybernetiku a při studiu vyvinul přístroj na sledování očních pohybů. Principy vidění lidského oka, vnímání barev, obrazu a jeho zpracování v mozku jsou úzce propojené s jeho viděním fotografa. Digitalizace Slovanské epopeje byla jeho prozatím největším a nejkomplexnějším projektem. Pro tuto vysoce specifickou zakázku bylo nutné vyvinout technologii, která zachytí nejen veškeré detaily obřích pláten, ale také zachová barevnou věrnost díla. Z jednoho Muchova plátna, z nichž každé je vysoké i široké několik metrů, pořídil zhruba 200 až 300 fotografií o velikosti 50 megapixelů, snímky se následně skládaly v počítači. Téměř padesátičlenný pracovní tým pod Drnkovým vedením vytvořil velkoformátovou knižní publikaci v limitovaném vydání v roce 2019.

„Nejde o reprodukování ani o znovuoživování originálu jeho ozvláštněním, nýbrž – jde o originál vytvořený z originálu,“ píše v předmluvě ke knize filozof Miroslav Petříček. Návštěvníci výstavy TIMELAPSE mohou precizní profesionalitu, s níž Jan William Drnek digitalizovanou Slovanskou epopej vytvořil, posoudit nejen při listování knihou, ale i při prohlížení dvou vytištěných pláten. Součástí knihy je vysoce kvalitní lupa, díky níž lze detaily Muchových rozměrných pláten obdivovat ve skutečné velikosti a velkoleposti. Tiskový rastr přitom není viditelný ani při osminásobném zvětšení.

Výstava TIMELAPSE nechává nahlédnout i do další tvorby fotografa Jan Williama Drnka. Projekt Talking Glass je důkazem tvůrčího setkání s designérem Bořkem Šípkem a hráčem na didgeridoo Ondřejem Smeykalem, které se uskutečnilo v roce 2010. Pro Drnka šlo o první fotografický projekt z umělecké oblasti. Jeho fotografie dokumentují ducha a duši jedinečné práce, kdy dnes už bohužel zesnulý výtvarník Bořek Šípek hudební nástroj spojený s australskými domorodci vytvořil ze skla, a tím ho povýšil na designový objekt.

Další část výstavy TIMELAPSE zavede návštěvníky prostřednictvím fotografií Jana Williama Drnka do exotických končin planety – Indie, Afriky a Bhútánu. Na podzim roku 2008 procestoval Jan William Drnek fotogenická místa afrického kontinentu, kde pořídil unikátní fotografie krajiny, zvířat a v neposlední řadě místních obyvatel. Na výstavě TIMELAPSE Afriku přibližuje velkoformátovou fotografií o velikosti 630×300 cm vodopádů Epupa Falls, která diváky přenese do rozlehlé a spletité sítě vodopádů a kaskád na hranicích Namibie a Angoly. Doplní ji zejména portréty jednoho z nejzajímavějších afrických kmenů Himba, jehož ženám se říká červené krásky černé Afriky. To proto, že si na celé tělo i vlasy nanášejí červenou hlinku.

Snímky z Indie byly pořízeny během fotoexpedice v roce 2013. Zaměřovala se především na fotografování indických slavností, rituálů a tradic. Jan William Drnek zachytil mimo jiné neopakovatelnou atmosféru na ghátech posvátné řeky Gangy či autentický život málo známých kmenů v oblasti státu Chhattisgarh. Byl také při nejfantastičtějším svátku na planetě – svaté pouti Mahá Kumbh Mela, kdy miliony hinduistů smývají v posvátných vodách své hříchy a osvobozují se tak z neustálého koloběhu nových zrození.

Prostřednictvím fotografií Jana Williama Drnka z fotoexpedice z roku 2014 zájemci ještě nahlédnou do země blízko nebe, země hřmícího draka – do tajemného Bhútánu. Bhútánské království bylo po staletí izolované od okolního světa, což mu umožnilo si zachovat unikátní kulturu. Jan William Drnek se v zemi soustředil především na portréty místních lidí, atmosféru buddhistických klášterů a na etnické slavnosti Tshechu v městě Paro. Ústředním bodem těchto náboženských festivalů jsou tance v maskách.

Výstava TIMELAPSE se koná v Nákupní galerii Myslbek od 16. 11. 2022 do 31. 1. 2023 a bude zakončena aukcí fotografií, jejíž výtěžek věnuje fotograf neziskové organizaci Cesta domů.

 

Foto: PIARISTI

Kateřina Kalivodová

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

2 měsíci ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago