Třetina z nás jezdí s cestovkou, na co si dát pozor?

Na dovolenou do zahraničí pojede během letošního léta 42 procent Čechů. Víc než třetina z nich využije služeb cestovních kanceláří. Klienti mají nově možnost žádat náhradu za narušení dovolené. Na co si dát ale ještě před odjezdem pozor, aby se z vysněné dovolené nestala noční můra? A jak postupovat v případě, že se problém objeví až na místě? Podrobný popis se vyplatí.


Od ledna letošního roku nemusí mít smlouvy o zájezdu na rozdíl od cestovní smlouvy písemnou formu. Povinností pořadatele zájezdu ale je vydání dokladu o smlouvě, takzvaného potvrzení o zájezdu. To už písemnou formu mít musí. Mezi náležitosti, které musí potvrzení obsahovat, patří označení smluvních stran, vymezení zájezdu, údaje o ceně a informace o způsobu, jakým může zákazník uplatnit své právo z porušení povinnosti cestovní kanceláře včetně údaje o lhůtě, ve které může toto právo uplatnit. „Smlouva o zájezdu by dále měla obsahovat přesně to, co od zájezdu bude zákazník očekávat. V případě nesplnění požadavků se totiž může dovolat jen toho, co měl ve smlouvě upřesněno. Například, pokud jednou z podmínek ve smlouvě o zájezdu byl výhled na moře a ze zákazníkova pokoje takový výhled není, může se dovolat náhrady či odškodnění na základě smlouvy,“ vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Pokud zájezd nesplňuje podmínky, které zákazník na základě smlouvy očekával, má nárok na nápravu závadného stavu. Zákazník by měl o vzniklé vadě ihned informovat delegáta cestovní kanceláře, jelikož se situace v mnoha případech může vyřešit na místě, například přestěhováním do nového pokoje, který odpovídá smluveným podmínkám. „Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou mu zákazník určí, může si zákazník zjednat nápravu sám a pořadatel mu následně uhradí vynaložené náklady. V případě, že náhrada zajištěná pořadatelem je spojena s vyššími náklady, hradí náklady pořadatel. Za situace, kdy není možné zajistit adekvátní náhradu, musí pořadatel vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Pokud vznikne během pobytu jakýkoli problém a zákazník ho bez zbytečného odkladu oznámí, vzniká mu nárok na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady,“ popsal Jiří Hartmann.

Pokud v lokalitě, kam má zákazník odjet na dovolenou, dojde například k zemětřesení nebo záplavám, může pořadatel zájezd v rámci zajištění bezpečnosti svých klientů zrušit. Cestovní kancelář je ale následně povinna zákazníkovi zájezd nahradit v plné výši a kvalitě. „V případě, že cestovní kancelář už zaplacený zájezd odmítla nahradit, je zákazník oprávněn požadovat vrácení peněz v plné výši. Pokud cestovní kancelář finanční prostředky nevrátí, nezbývá zákazníkovi nic jiného než se se svým nárokem obrátit na věcně a místně příslušný soud,“ řekl Jiří Hartmann.

Při porušení povinností ze strany pořadatele zájezdu má zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. To je možné ale pouze v případě, že účelem zájezdu byla skutečně dovolená spojená s odpočinkem. V případě, že účel zájezdu byl jiný, například služební cesta, nemá zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. „V případě, že dojde z jakéhokoli důvodu k narušení dovolené, doporučuji klientům cestovních kanceláří, je-li to možné, pořídit fotodokumentaci. Fotografie totiž pomohou při následném dokazování porušení povinností sjednaných ve smlouvě o zájezdu,“ doporučil Jiří Hartmann.

Foto: archiv