Podle průzkumů dvě třetiny Čechů řeší na dovolené pracovní záležitosti, třetina z nich pak navíc i v době volna pracuje intenzivně. Většina zaměstnanců stojí o dovolenou mimo hlavní sezonu. Vybrat si ji během července a srpna chtějí jen tři z deseti zaměstnanců. Pokud pak zvolí letní termín, největší zájem je o červenec.
V době letních prázdnin musí řešit svou dovolenou rodiče s dětmi. Vzhledem k tomu, že jde o jediné období v roce, kdy mohou s dětmi na delší dobu odjet, je pro ně dovolená nezbytná: „Určitě doporučuji se s takovými zaměstnanci domluvit a dovolenou jim umožnit. Dobrý zaměstnavatel dbá na to, aby jeho zaměstnanci udržovali balanc mezi rodinným a pracovním životem, a nabízí to jako benefit – nejen v podobě letní dovolené, ale i celkovou flexibilitou. Když může zaměstnanec v pracovní době odběhnout vyzvednout dítě ze školy, zajít s ním k lékaři a nahradit si tento čas prací z domova, je pak mnohem loajálnější a váží si toho, jak se s ním zachází. Pozitivně se to pak odrazí na jeho pracovním výkonu,“ popsala majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting Olga Hyklová.
Z důvodu nečekaných zakázek může snadno dojít k nárůstu práce – například ve strojírenství či automobilovém průmyslu. Aby zaměstnanci nemuseli rušit dovolenou, je možné to u nižších dělnických pozic řešit najímáním studentů: „Náš klient, který je výrobcem elektroniky, často využívá studující děti svých zaměstnanců, které přijme během období prázdnin. Takoví brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ vysvětlila Olga Hyklová.
V některých případech se firmy raději rozhodnou vzít i náročnější zakázku bez využití brigádníků, zaměstnancům dají zvláštní bonus a nabídnou náhradní volno v jiném termínu. „Výhodou je určitě vstřícný přístup ke klientovi, jímž si uzadavatele uděláme dobré jméno a ukážeme, že zvládneme i nárazovou práci. Otázkou zůstává, jak je takový přístup udržitelný dlouhodobě. Přece jenom kapitálem každé firmy jsou její lidé a podle toho by se k nim měla firma chovat,“ řekla Olga Hyklová.
V porovnání se zahraničím, kde je průměrná délka dovolené kolem dvou týdnů, jsou Češi troškaři. Vystačí si nejčastěji s týdnem dovolené, který si vyberou vícekrát za rok. Odjet někam na čtrnáct dní nebo déle není v Česku příliš běžné: „Důvodem, proč Češi jezdí na kratší dovolené, je přání ušetřit, ale také touha vypadat před zaměstnavatelem nepostradatelně: je to rozhodně na škodu pro obě strany – správně vedená firma by zastupitelnost měla mít vyřešenou a zdravě sebevědomý zaměstnanec by se zase neměl bát odjet na delší dobu,“ dodala Olga Hyklová.
Foto: archiv