Scenárista Jaroslav Žváček: Všeobecně se na filmy ani seriály nedívám

Nový celovečerní film režiséra Jana Prušinovského Kobry a Užovky vstoupí už ve čtvrtek 19. února do českých kin. A nejen o něm jsme si popovídali s jeho scenáristou Jaroslavem Žváčkem. „Nábožensky založené spolužačky si po Tmavomodrém světě plakát s obličejem Kryštofa Hádka pověsily nad postel, jak vzor katolických ctností. A najednou se tento obraz křesťansky vzorného Kryštofa promění v Kobru,“ říká scenárista Jaroslav Žváček o představiteli jedné z hlavních rolí filmu.


Kdybyste měl říct tři klíčová slova, která charakterizují Kobry a Užovky, jaká by to byla?
Touha být šťastný. Překonání překážek vedoucí ke štěstí. A že neexistuje návod k překonávání těchto překážek. A že při překonávání těchto překážek se dopouštíme jak humorných, tak hrozivých kiksů.

Jaké to pro scenáristu je, když jeho debut vyhraje cenu Filmové nadace a rozhode se jej adaptovat tuzemský hitmaker Jan Prušinovský? Je to závazek, úleva, zadostiučinění nebo událost, kterou přijmete bez emocí a vrhnete se do další práce?
Já jsem hlavně v sobě řešil otázku, zde je má práce vůbec hodna toho, aby do ní bylo nalito x-milionů a aby se s ní muselo zaobírat x-desítek dalších lidí. V té době jsem neměl žádnou dobrou zpětnou vazbu, akademické prostředí mi spíše nepřímo říkalo, že můj pragmatický názor na umění je hloupě redukcionistický. Tedy, obával jsem se, že když za tvorbou nevidím dalekosáhlé metafyzické významy, tak nebude přijata. Takže ano, jisté zadostiučinění.

Viděl jste filmy a seriály, které Jan Prušinovský režíroval, nebo jste je dodatečně sledoval až poté, co vás kontaktoval? Myslíte, že se vaše uvažování o světě kolem vás se protíná?
Já se všeobecně na filmy ani seriály nedívám. Jeho tvorbu jsem znal, ale nikdy jsem ji předtím neviděl, nepočítáme-li, že v rámci jedné přednášky nám promítali díl Okresního přeboru. Ani dodatečně jsem nesledoval. Uvažování se protíná. Jsme myslím oba praktičtěji založení. Tím myslím praktické uvažování v celé šíři, počínaje tím, že realizace scénáře musí být přiměřeně náročná, co se týče financí i času, a konče tím, že divák by měl být spokojen kvalitně vystaveným příběhem. Tedy, a teď mluvím za sebe, ale myslím, že Prušinovský to má podobně, spokojenost diváka je důležitější než třeba osobní výpověď autora, anebo než to, zda dílo přináší revoluční prvek do dějin kultury.

Kde všude jste pro příběh dvou bratrů, Kobry a Užovky, čerpal inspiraci, a jak intenzivně jste na finálním tvaru scénáře spolupracoval s režisérem? Jak moc je příběh fabulací a do jaké míry mají postavy či situace v něm zobrazené své reálné předobrazy?
Prvotní impuls k příběhu vznikl už někdy v roce 2006. Do Šumperka, kde jsem tenkrát žil, se dostávaly obchodní řetězce pomalu. Ačkoliv to zní neuvěřitelně, tak ještě v tomto roce nebyla v Šumperku žádná značková prodejna, ať se to týče čehokoliv, od elektroniky po oblečení. Já sám jsem byl třeba poprvé v McDonaldu, až když jsem se přestěhoval do Prahy a byl jsem zaskočen, že tam k jídlu nedostanu příbor. V Šumperku byly jenom krámky ve starém stylu, takže třeba pro značkové oblečení se jezdilo až do vzdálené Olomouce, popřípadě se kupovaly padělky na tržnici. A najednou se v tomto vakuu objevil obchod se skejťáckým a snowboardovým oblečením. Nebyla to nijak významná ani invenční značka, ale držela krok s dobou a mít něco z tohoto obchodu patřilo k dobrému tónu místního dospívajícího. Majitelka obchodu k tomuto úspěchu přišla úplně nečekaně, samotný obchod byl takový malý krámek, kam se pohodlně nevejde víc jak pět lidí a náhle se jich tam mačkalo patnáct každý den. To je jeden z hlavních motivů filmu. A teď si představte, že Užovka konečně spadne do úspěchu, ale na paty mu stále šlape jeho příšerný brácha…

Příběh Kober a Užovek se původně odehrával v Olomouckém kraji, Bludově a Šumperku. Režisér jej přenesl do středních Čech. Jak jste přijal tuto změnu a vnímáte premisu Kober a Užovek jako univerzální natolik, že na místě, ve kterém se odehrává, nezáleží?
Místo bylo definováno: Průměrné okresní město střední velikosti. S lokalitou se nijak významně nehrálo. A ani teď není ve filmu významně zdůrazňováno, že se jedná o střední Čechy. Okresní města střední velikosti mají toho mnoho společného. Třeba diskotéky v suterénu předimenzovaných kulturních domů. Ty najdete prakticky v každém. Proto přesun do středních Čech nevadí.

Co jste si řekl a jaký byl váš pocit, když jste se bratry Hádkovými a dalšími herci poprvé viděl na natáčení a následně i ve filmu?
Moje úplně první setkání s Kryštofem Hádkem, byť ne osobní, bylo v Tmavomodrém světě. Na to jsme museli jít povinně se základní školou. Kryštof tam hraje nevinného, naivního mladíka… Nábožensky založené spolužačky si plakát s jeho obličejem pověsily nad postel, jak vzor katolických ctností. A najednou se tento obraz křesťansky vzorného Kryštofa promění v Kobru. Byl jsem opravdu příjemně překvapen, že jak Kryštof, tak Matěj se dokázali okamžitě dostat do role a hrát to bez větších instrukcí. Jsou tam perfektní.

Jak důležité jsou pro vás reakce diváků a čtenářů na vaše díla a jakou reflexi od odborné veřejnosti i běžných diváků pak očekáváte od Kober a Užovek?
Nemůžu nic očekávat, můžu jen doufat, že bude dobrá.

O autorovi:
Jaroslav Žváček se narodil v roce 1989. Scénárista Kober a Užovek, český spisovatel, nositel ceny Magnesia Litera v kategorii Objev roku. Po dokončení gymnázia v Zábřehu se začal věnovat filmu. Během studia scenáristiky na FAMU vytvořil dva celovečerní filmové scénáře pod vedením Petra Jarchovského. Jeho scénář k snímku Kobry a Užovky získal cenu v kategorii literární přípravy celovečerních filmů Filmové nadace. V současné době dokončuje další knihu a živí se jako dispečer odtahové služby.

Zde se můžete podívat na trailer k filmu:

Kobry a Užovky
Hrají
Matěj Hádek (Užovka)
Kryštof Hádek (Kobra)
Jan Hájek (Tomáš)
Lucie Polišenská (Kača)
Lucie Žáčková (Zůza)
Jana Šulcová (Matka)
David Máj (Ládík)
Věra Kubánková (Babička)

Tvůrci
Režie: Jan Prušinovský
Producent: Ondřej Zima, Jan Prušinovský
Scénář: Jaroslav Žváček
Kamera: Petr Koblovský
Střih: Lukáš Opatrný
Koproducent Česká televize: Filmové centrum – Helena Uldrichová, Jaroslav Sedláček
Koproducent RWE Česká republika: Martin Chalupský
Výkonný producent: Silvie Michajlova
Výkonný producent ČT: Jaroslav Kučera
Dramaturg ČT: Petr Jarchovský
Zvuk: Matěj Matuška, Michal Čech
Architekt: Jan Novotný
Výtvarník kostýmů: Ivan Stekla
Umělecký maskér: Lukáš Král
Distributor: Falcon

Více infa: www.kobryauzovky.cz

Foto: Falcon