Režisér seriálu Devadesátky Peter Bebjak: Devadesátky byly na Slovensku velmi jiné než v Česku

Pozvání do televizní Show Jana Krause přijal slovenský režisér, scenárista a vystudovaný herec Peter Bebjak, který ale působí hlavně v České republice a je známý především televizními detektivními seriály. Aktuálně budí velkou pozornost jeho seriál České televize Devadesátky, který mapující skutečné kriminální případy, které se staly v první polovině devadesátých let v Praze.

Jeho cesta k filmu ale nevedla přímo, neboť původně studoval v rodném městě Partizánské na strojírenské škole. „To by omyl,“ vysvětluje a k tomu, že školu úspěšně dokončil, dodává: „Za to je potřeba pochválit všechny mé spolužáky. Byli v mém životě velice důležití, protože jsem si například od chlapce, který jen tak v ruce narýsoval součástku nějakého soustruhu, ten nákres vzal, odevzdal ho a dostal jsem trojku. Když jsem já něco dva dny rýsoval, tak jsem to odevzdal a pedagog to vždy roztrhal a řekl, ať to udělám ještě jednou. Nechápal jsem, kde jsem dělal chybu.“

Poté se začal věnovat loutkoherectví, herectví a nakonec přesedlal na režii. Možná právě proto, že má sám hereckou zkušenost, lépe rozumí tomu, jak se cítí člověk na opačné straně kamery. „Já herce obdivuju. Je to úžasná profese, protože oni mi dávají k dispozici svůj talent a společně můžeme něco vytvořit. Já si prostřednictvím jejich talentu mohu dopomoct k tomu, aby byl ten výsledek co nejlepší,“ charakterizuje svůj způsob práce a vzpomíná, jak on sám hrál ve filmu Jana Hřebejka. „Bavilo mě jít hrát k režisérovi na plac a vidět, jak pracuje.“

A zavzpomíná také na devadesátá léta, která on sám strávil vysokoškolským studiem a do kterých je zasazen jeho nedávno natočený seriál. „Devadesátky byly na Slovensku velmi jiné než v Česku,“ myslí si a zavzpomíná na místního obávaného bosse, který vybuchnul v autě, ale také na brutální popravu mafiánské skupiny pápayovců v jednom baru v Dunajské Stredě. „Tam tehdy vystříleli celý klan,“ popisuje. „Ti, kteří tam vtrhli, předstírali, že jde o policejní razii, nechali je všechny lehnout na zem a všechny odstřelili. Ale byla to tehdy normální součást života, nevnímali jsme to jako něco bizarního… Každé okresní město mělo svoji mafii a většina násilí se děla mezi nimi, civilistům se to vyhýbalo.“ A dodnes jsou prý ještě na Slovensku pohoří, kde se nacházejí mrtvoly. Podobné téma zpracoval v jednom ze svých komerčně velice úspěšných filmů o tajemném slovenském pohoří Tribeč, kde se ztratilo několik lidí. „Pověst říká, že se tam ztrácejí lidé většinou od listopadu do března,“ upřesňuje a vypráví, co všechno se při natáčení doslechli. Už jen z takového vyprávění tuhne člověku krev v žilách. A protože právě dokončil komediálně laděný kriminální seriál Duch, který poběží od 5. února na TV Prima, mají se diváci na co těšit.

 

Foto: TV Prima