Radek Tomášek: Neměl jsem ambici být sólista

Letos sedmdesátiletý nestárnoucí romantik s kytarou Radek Tomášek vydal na podzim u Supraphonu 2CD Dům na nároží / To nejlepší 1974 – 2016, na němž posluchači najdou jak jeho největší hity, tak zcela čerstvé písně nahrané během tohoto roku. Právě toto dvojalbum, které Tomášek společně s kapelou a Petrou Černockou pokřtil ve čtvrtek 8. prosince v pražském divadle Semafor, je pak logicky také stěžejním tématem našeho interview.

DCF 1.0

Předpokládám, že na dvojalbu jsou vaše nejúspěšnější písničky.
Radek Tomášek (dále jen RT): Některé tam bohužel nejsou, protože se pro ně nepodařilo získat od autora svolení. Neozval se. Jedná se třeba o Malý město. Alespoň jsme ho tedy zazpívali na křtu 8. prosince v Semaforu s kmotrou desky Petrou Černockou.

Převzatá je i píseň Zpíval jen rokenrol, nic víc. Jak jste na ni přišel?
RT: V Supraphonu tehdy pracoval Mirek Černý a nabídl mi singl. Přinesl jsem mu písničku, kterou jsem napsal s Karlem Hovorkou, Mirek si ji poslechl a řekl: „Dobrý a druhou stranu si vyber z písní, na který máme koupený práva,“ a pustil mi tři věci od Smokie. O téhle jsem bezmyšlenkovitě řekl, že je dobrá a víc jsme to neřešili. Až když jsem šel po ulici, uvědomil jsem si, co jsem odsouhlasil: že po tom charakteristickém »chrapláku« Chrise Normana nazpívám jeho Don´t Play Your Rock´n´Roll To Me! „To bude průšvih,“ blesklo mi hlavou. Nakonec jsem dal píseň otextovat Janu Krůtovi a dnes ji hrajeme jako povinný přídavek.

Proč je na dvojalbu Žádná jiná dvakrát?
Luděk Koutný, kapelník a producent (dále jen LK): Poprvé byla natočená v roce 1974, těsně poté, kdy Radek odešel od Plavců, podruhé o dvacet let později a potřetí před deseti lety s jeho současnou kapelou Simply The Four. No a třetí verze Radkovy nejdůležitější písničky je na desce jako bonus.

Je na ní také jedenáct novinek…
LK: Jde o písničky, které ještě nebyly natočené, ale Radek je hraje. Nejstarší »novinkou« je Poslední ráno starého muže od Neila Diamonda a Vladimíra Poštulky. Původně ji zpíval Hovorka.
RT: Kromě převzatých písní tam najdete i několik rarit, třeba Posílám barevnou obálku z Bratislavské lyry 1980. Musím ještě dodat, že s vydáním dvojalba mi finančně pomohli kamarádi, kteří si říkají Avantgardní klub Rotavak v Rotavě. Bez nich by nevyšlo.

Převzal jste do svého repertoáru i písničky z období Rangers?
RT: Ani ne. Na dvojalbu je jediná, Kingston Town, k níž mám osobní vztah, protože jsem na ni upozornil. Poslouchali jsme u Petra Nárožného americké desky, tahle věc mě zaujala a on mě pověřil, abych ji otextoval.

Odcházel jste ještě z Rangers, nebo už z Plavců?
RT: Po ruské invazi, v roce 1971, vznikl na kapely tlak, aby si změnily anglické názvy na české a někdo přišel s Plavci. Mě to připadalo v té politické situaci kolaborantské. Jako »plavat po proudu«. Tak jsem kluky přesvědčil, že se budeme jmenovat Raci, abychom naznačili, že jsme naopak »zpátečníci«. A skutečně, jsme asi čtrnáct dní pod tím názvem vystupovali. Jenže nakonec zvítězili Plavci. I proto, že jsme měli stejnojmennou písničku.

Jiří Veisser tvrdí, že důvodem, proč jste odešel, bylo, že jste měl nejvíc fanynek, a přitom vás nechali zpívat nejméně písní.
RT: Je sice fakt, že jsem dostával nejvíc dárků a dopisů, ale jeho pocit, že jsem chtěl být sólista, je mylný. Poté, co jsem odešel, jsem dal dohromady partu, kde jsem nemínil být zpěvákem a zpívat jsem začal víceméně z nouze. Z Plavců jsem odešel v roce 1973 proto, že už jsem nechtěl být u toho, kam směřovali. Moje rozhodnutí urychlil odchod Petra Nárožného, s nímž jsme si byli názorově nejblíže, do Semaforu.

Pokud vím, od roku 2002 účinkujete se skupinou Simply The Four a v klubech vás doprovází váš syn Radek…
RT: Nejčastěji vystupuju s kytaristou mé skupiny Františkem Zikmundem. S Ráďou to vzniklo náhodně, když mu bylo patnáct, já jsem měl v Německu nějaké smlouvy a musel jsem narychlo obměnit sestavu. On v té době hrál na bicí, ale na kytaru se rychle chytil. Jen jsem to nesměl nikde říct, protože byl rocker (ve skupině Clou; nyní Support Lesbiens) a s otcem »prostituoval« jen proto, aby si vydělal na nové bicí. Teď už má sám tři děti, tak mě doprovází jen jednou měsíčně v kavárně Čas na Malé Straně.

Foto: www.supraphon.cz, archiv Radka Tomáška

Marcel Vašák

Recent Posts

Nestarnúce hity Mariky Gombitovej vychádzajú na LP a CD reedíciách

Minulý rok vydavateľstvo Opus začalo s vydaním reedícií albumovej diskografie legendy slovenskej a českej populárnej hudby…

11 hodinami ago

Tajemství Ivety Bartošové odhaleno

TV Nova uvede už tuto neděli 5. května od 21.35 hodin třídílný dokument Málo mě znáš, který přinese nový…

11 hodinami ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí na DUBEN

Působí na vás hrozivě bohyně Kálí? S o to větší zvědavostí lze nahlížet na karty, které…

2 dny ago

Dílo Milana Kundery postupně vychází v audioknižní podobě – nyní Unesený Západ

Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšné lásky…

6 dny ago

Petr Kolář vydal akustické album Tajný místa

Zpěvák Petr Kolář inspirován úspěchem turné Tajný místa vydává stejnojmenné album. V loňském roce Petr Kolář…

1 týdnem ago

Jarka Rozsypalová-Vykoupilová – Babské rady ze života

Proč je nejlepší uskladnit cibuli v silonkách? Jak pomůže pračka s výrobou domácího másla? S…

1 týdnem ago