Deváté CD dcery herce Tomáše Töpfera Marty Töpferové Tento svět, je vyvrcholením její hudební kariéry. Album představuje nejnovější autorské písně a texty z Martiny tvorby, společně s texty tří českých básníků – Věry Provazníkové, Jana Zahradníčka a Antonína Sovy. Písně čerpají inspiraci z české a moravské lidové hudby, ze španělského flamenca, latinskoamerických prvků a různorodé newyorské hudební scény, kde Marta strávila šestnáct let.
V projektu Milokraj působí špičkoví hudebníci: slovenský houslista Stanislav Palúch, moldavský cimbalista Marcel Comendant, český kytarista David Dorůžka a český kontrabasista Petr Dvorský. Milokraj byl nominován na cenu Anděl v kategorii World Music za své první CD (Milokraj, 2013) a má za sebou koncerty po celé ČR, Německu, Anglii, Holandsku, Belgii, Rakousku, Maďarsku a Polsku.
Album Tento svět bylo nahráno a smícháno ve studiích Sono Records (zvukový mistr Michal Vaniš). Mastering je dílem Pavla Karlíka (rovnež ze Sono Records). Poutavý obal byl vytvořen z nové fotky Hubblova teleskopu, a to Bublinové mlhoviny NGC 7635 v souhvězdí Kasiopeja 7100 vzdálené světelných let. CD graficky zpracoval Hynek Strčálek. Album bylo vydáno s laskavou finanční podporou soukromých sponzorů skrz portál Hithit a vychází v pátek 18. května 2017 při zahájení jarního turné Milokraje. Koncerty během jarního turné se konají v Třebíči, Teplicích, v Praze (Struny dětem v Divadle Minor), Kuksu, Mladé Boleslavi a Nymburku. CD bude pokřtěno 19. září 2017 v 19:30 hodin v Divadle Mana v Praze – Vršovicích.
O autorech:
Marta Töpferová (*1975), zpěvačka a skladatelka. Dcera českých herců se narodila v Ostravě, a v roce 1987 emigrovala s matkou do Spojených států, kde vyrůstala s různými kulturními vlivy. Tento osud ji přiměl ke zpívání i psaní hudby čerpající nejen z jejích českých kořenů, ale i z latinskoamerické hudby, s kterou se hluboce sblížila díky hispánské komunitě v USA. Její hudební začátky byly ve dvou sborech, kde zpívala a nahrála hudbu skladatelů jako Pergolesi, Hayden, Poulanc nebo Britten. Marta dále rozvíjela své schopnosti soukromým studiem zpěvu, kytary, čtyř-strunného cuatra a ruční perkuse. Etablovala se v New Yorku v roce 1996, kde se Martina hudba rychle vyvinula v pozoruhodný mix latinskoamerického folklóru s nespornými vlivy jejích českých kořenů.
Během své kariéry, Marta spolupracovala a nahrávala s řadou významných muzikantů na hudební scéně v USA, Latinské Americe a Evropě: s harfistou Edmarem Castañedou, basistou Pedrem Giraudem, zpěvačkou Lucií Pulido, s houslistkou Jenny Scheinman, violoncellistou Erikem Friedlanderem, violistou Lev »Ljova« Zhurbinem, kytaristou Ben Monderem, bubeníkem Adamem Cruzem, a perkusionisty Neil Ochoa a Francem Pinnou, a mnoho dalších.
V roce 2012, Marta se vrátila do Prahy, aby založila projekt s názvem Milokraj, který čerpá inspiraci převážně z moravského folklóru, ale i z hudby latinské Ameriky, Španělska a jejího života v New Yorku. Kromě autorských textů Marta zhudebnila básně Věry Provazníkové, Jana Zahradníčka a dalších. Tato nová hudba je navíc v rukou výtečných spoluhráčů a to cimbalisty Marcela Comendanta, houslity Stanislava Palúcha, kytaristy Davida Dorůžky a kontrabasisty Petra Dvorského. Milokraj byl nominován na cenu Anděl v kategorii World Music (2014) za své první CD a má za sebou koncerty po celé ČR, Německu, Anglii, Holandsku, Belgii, Mad’arsku, Polsku a Rakousku. Kromě svého dynamického hudebního života, Marta také hrála ve dvou filmech. První je nezávislý film o pozdních letech legendárního flamenco kytaristy Sabicas, »Asesinado por el cielo« (Zavražděn nebem, 2009, New York, rež. Marc Beneria). Druhý film „Poslední cyklista“ (2014, Česká republika, rež. Jiří Svoboda) byl natočen pro Českou televizi jako dvoudílné drama odehrávající se během druhé světové války. Marta také zpívala a hrála ve španělské hře Yerma F. G. Lorcy v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v sezoně 2014–2015 (rež. Jiří Heřman). Marta také učí hudební workshopy se zaměřením na latinskoamerické písně a rytmy, a písničkářské umění. Učila a účastnila se seminářů na Long Island University, Philadelphia Pew Center for Arts and Heritage, NY University, Czech Jazz Workshop, Hlasohled, Folklore Goes Jazz (Česká republika a Rakousko) a mnoho dalších. V roce 2004 zahájila svá mezinárodní turné, vystupovala na pódiích a festivalech po celém světě a získala tak zasloužené uznání za její jedinečnou tvorbu. K vrcholu Martiny kariéry patří koncerty v newyorské Blue Note, World Music Festivalu v Chicagu, londýnské Queen Elisabeth Hall, Jazz Festival Royale v Thajsku, Vienna Jazz Festival, Jazz Festival Hague, London Jazz Festival, The New Morning v Paříži, Forum 2000, kde zpívala pro Václava Havla, a mnoho dalších místech v Argentině, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Německu, Maďarsku, Polsku, Estonsku, Slovensku a České republice. Martina hudba se často vyskytuje v rozhlasových a televizních pořadech, včetně amerického NPR, BBC, RTVE (španělského národního rozhlasu a televize), ARTE TV (Francie), Rádio W (Kolumbie), Radio Vltava či Proglas. Dodnes Marta vydala devět alb převážně autorské tvorby: Tento svět (2017), Reencuentros (2016), Milokraj (2013), The Other Shore (2011) Trova (2009), Flor Nocturna (2006), La Marea (2005), Sueño Verde (2003) a Homage to Homeland (2002).
Více infa: www.martatopferova.com
Stanislav Palúch (*1977) studoval hru na housle na Konzervatoři Žilině u Bohumila Urbana a na Vysoké škole muzických umění v Bratislavě u Bohdana Warchala. V dětství se věnoval folklóru pod vedením svého otce. Po studiích na konzervatoři se začal zabývat jazzovou hudbou a aktivně s ní začal na vysoké škole. Představil se na předních slovenských festivalech vážné hudby, folklóru, jazzu i world music. S různými formacemi koncertoval po celé Evropě a v USA, nahrával pro Český a Slovenský rozhlas, televizi a ORF. Jako studiový hráč nahrál přes 40 alb (3 vlastní projekty v letech 2003–2005, dále jako host na albech Teagrass, Peter Lipa, Luboš Mailna, Druhá tráva, Eliška Ptáčková, Pavel Bobek). Také produkoval řadu alb, např. zpěvačky a houslistky Jitky Šuranské. Je autorem hudby k několika představením Slovenského ľudového umeleckého kolektívu a také hudby k dvěma krátkým filmům Ábelov čierny pes a Chyťte ho.
Marcel Comendant (*1980) se narodil v moldavském Chisinau a je předním cimbalistou na evropské hudební scéně. V letech 1987–1998 studoval na hudebním lyceu Cipriana Porumbesca v rodném Chisinau, obor cymbal s pedagogy Varnavii Comendant a Valeriu Luţă. Dále studoval v letech 2000–2005 na Akademii múzických umění v Banské Bystrici pod vedením Viktórie Herencsár. Je držitelem řady prestižních ocenění, například 1. ceny z MHS Gherorghe Neaga z roku 1995 v Chisinau, 1. ceny v MHS Constantin Brăiloiu z roku 1996, 1. ceny v MHS Eugena Cocy v roce 1998 a 1. ceny v Mezinárodní cimbálové soutěži ve Valašském Meziříčí z roku 2001. Marcel Comendant vystupoval na mezinárodních hudebních festivalech v Rumunsku, Rusku, Maďarsku, Slovensku, České republice, Polsku, Rakousku, Německu, Chorvatsku, Itálii, Řecku, a Dánsku. Je členem tria Pacora, etno-jazzové sestavy Beshavel a hraje v mnoha dalších komorních uskupeních.
David Dorůžka (*1980) je bez nadsázky jedním z pilířů české jazzové scény a jeho věhlas výrazně přesahuje české hranice. Vystudoval skladbu a improvizaci na Berklee School of Music v Bostonu a dosud vydal vlastní alba Hidden Paths (Cube-Metier, 2004), Silently Dawning (Animal Music, 2008), Wondering Song (Fresh Sounds, 2010) a Autumn Tales (Animal Music, 2016). Za první dvě alba obdržel Dorůžka ocenění Anděl za nejlepší album roku v kategorii Jazz a blues. Dorůžka spolupracoval nebo spolupracuje s mnoha významnými českými i zahraničními umělci, stabilně např. s Jaromírem Honzákem, s Agou Zaryan, s Inner Spaces (album Light Year vzešlé z této spolupráce získalo cenu Anděl za album roku 2012 v kategorii jazz a blues), s Tomášem Liškou, s Martou Töpferovou, s Ivou Bittovou, se souborem Tiburtina a s dalšími umělci z Polska a ze Skandinávie. Jako host účinkuje na mnoha nahrávkách vydaných u nás i v cizině.
Petr Dvorský (*1966) absolvoval Jazzovou Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze a soukromě studoval klasickou hru na kontrabas u profesora Jana Kmenta, profesora Václava Fuky a profesora Jiřího Valenty. Na českou jazzovou scénu vstoupil jako člen debutujícího kvarteta The Four s Karlem Růžičkou jr., Stanislavem Máchou a Jiřím Slavíčkem, které v roce 1990 zvítězilo v mezinárodní soutěži jazzového festivalu v Karlových Varech. V roce 1992 získal s Triem Pavla Wlosoka druhé místo na mezinárodním soutěžním festivalu Jazz Juniors v polském Krakově. Od té doby spolupracoval s mnoha předními českými i zahraničními jazzmany jako např.: Sandy Lomax, Markem Vincim, Stevem Lacym, Stevem Houbenem, Jurajem Bartošem, Gabrielem Jonášem, Matúšem Jakabčicem, Karlem Růžičkou, Emilem Viklickým, Evou Olmerovou, Ingrid Jensen, Štepánem Markovičem, Lubošem Andrštem, Markusem Printupem, Najponkem a dalšími. Několik let po sobě byl nominován v anketě České jazzové společnosti jako talent roku. V letech 2004-2013 byl členem Bigbandu Českého rozhlasu. S triem Emila Viklického doprovázel legendárního hardbopového saxofonistu Lew Tabakina. V současné době hraje Petr Dvorský se soubory Emil Viklický Trio a Quartet, Concept Art Orchestra, Rajnosek B.and a Petr Beneš Quartet. Z mezinárodních projektù lze zmínit stálou spolupráci s Walterem Fischbacherem, s nímž spolupracuje na jeho solových projektech a s nimž často doprovází řadu excelentních sólistů jako např. Alita Moses, Femi Temowo, Audrey Martell nebo Marianne Solivan. V letech 1999–2003 byl redaktorem jazzového časopisu JAM a v letech 2004–2005 ředitelem Letní jazzové dílny v Praze. Soukromě vyučuje hru na kontrabas.
Foto: Moravia Publishing / Marie Votavová