Co to vyváděla Stašová se Štěpánkem po Praze?

Jedinečná výstava fotografií Aleny Hrbkové Herci a město, která zachycuje umělce i Prahu v nečekaných souvislostech, vyráží na putovní výstavu. Na originálních portrétech uvidíte mimo jiné Simonu Stašovou, Danu Batulkovou, Petra Štěpánka, Jitku Smutnou, Michala Dlouhého nebo Mášu Málkovou. Kromě foyer Divadla ABC si snímky můžete prohlédnout od 25. dubna do 6. května v Centru Černý Most, od 12. do 15. května na veletrhu Svět knihy a od 23. května do 30. září ve Staré čistírně odpadních vod v Bubenči.

Petr Štěpánek
Fotografka Alena Hrbková zachytila padesát portrétů stálých herců a tvůrců divadel ABC a Rokoko na rozličných místech Prahy. Někteří umělci si je zvolili sami, například Simona Stašová zavedla fotografku do Záběhlic, někdy se prostředí domluvilo tak, aby se do výstavy dostala i neznámá pražská zákoutí, populární místa byla zase fotografována z neobvyklých úhlů či v neobvyklém čase. Tak vznikly večerní snímky Jana Vlasáka a Petra Klimeše v ulicích s lucernami. S Mášou Málkovou na lodičce se prý málem utopily.

Alena Hrbková
Někteří členové Městských divadel pražských se objevují sice na turisticky známých místech jako Karlův most (Jaroslav Vlach), Malá Strana (Petr Svojtka nedaleko domu, kde vyrůstal) či Staroměstské náměstí, aby se však vyhnuli davům, museli mnohdy na focení vyrazit i brzy ráno: „Nevěřili byste, že ani v pět není na Karlově mostě prázdno. Na Staromáku sice skoro nikdo nebyl, ale kromě nás se tam fotila ještě korejská svatba. A protože jsme chtěli mít na fotce holuby, přinesla jsem plnou tašku rohlíků. Ale oni je měli taky! Takže jsme se o ty holuby pořád přetahovali,“ vypráví Alena Hrbková. Focení proběhlo i ve výškách, s Veronikou Gajerovou se podívaly na střechu Hybernie a s Ondřejem Zajícem na střechu Hotelu Rokoko.

Martin Písařík
Každý portrét je unikátním uměleckým artefaktem, který vypovídá o duchu místa i o duši toho, koho citlivý fotoaparát zachytil. Vznik takového cyklu vyžadoval obrovské úsilí trvající více než rok a půl, zevrubnou přípravu a v některých případech i opakované hledání nejlepšího místa, času, výrazu. Při každém jednotlivém focení vzniklo na 200 fotografií, z nichž se pak vybraly dvě až tři. Ty následně upravovala ještě grafička. Výsledkem je mimořádná výstava, jež herce Městských divadel pražských i město, jehož jsou součástí, přibližuje v nečekané hloubce a v nečekaných souvislostech.

Simona Stašová

O autorce:
Alena Hrbková poprvé začala fotografovat divadlo na popud režiséra Ondřeje Zajíce. Inscenace Ústa Micka Jaggera znamenala začátek dlouholeté spolupráce, která pokračovala i poté, co se Ondřej Zajíc stal ředitelem Městských divadel pražských. Dalším významným počinem byly dvě výstavy mapující zrod divadelní inscenace od čtených zkoušek přes první zkoušky v prostoru, zkoušky kostýmů, líčení, zkoušky choreografické, tréninky soubojů a pohybových akcí, generálky až do premiéry. Tyto práce na inscenacích Sto roků samoty a Markéta Lazarová jí umožnily do hloubky poznat divadelní prostředí, stejně jako ty, kdo zde pracují. Svou znalost zúročila ve výstavě Herci a město.

Foto: Městská divadla pražská