Kolem 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 20 procent z nich svou oční vadu podceňuje, nebo o ní vůbec neví. Zejména kvůli snížené viditelnosti během podzimního období představují především tito řidiči zvýšené riziko dopravní nehody.
Řidiči během podzimu čelí špatné viditelnosti a častějším dešťům, kvůli kterým je vozovka kluzká. Riziko dopravní nehody je až patnáctkrát vyšší než v letním období. „Časté mlhy, dešťové nebo později sněhové srážky, pozdní rozednívání i brzké stmívání vyvolávají únavu a ospalost řidičů. Během špatného počasí navíc řidiči rychleji ztrácejí pozornost a schopnost soustředit se. Řada řidičů navíc mívá problémy s viděním za šera a zhoršených světelných podmínek, ve tmě se totiž rozšíří zornička a oční vada se tak projeví výrazněji,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.
V důsledku rychlého životního tempa a civilizačních chorob se snižuje i věk, ve kterém se oční vady objevují. „Přibývá stále více mladých lidí, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, a přesto denně vyrážejí na silnice. O své vadě nemusí ani vědět. Za volantem přitom stačí už tři čtvrtě dioptrie na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady. Zatímco zdravé oko ho vidí ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek,“ upozornil Pavel Stodůlka.
Zvýšené riziko nehody ale řidiče k nasazení brýlí nepřinutí. Až pětina řidičů, kteří by si za volant měli brát dioptrické brýle, přiznává, že řídí bez nich. „Lidé, kteří mají nějakou menší vadu a vůbec o ní nevědí, se vyskytují celkem běžně. Mhouří oči, zejména když se potřebují podívat do dálky. Tím se snaží vadu překonat. Nějakou dobu to může i fungovat, ale zejména u řidičů je to velmi riskantní. Řidičů, kteří o své vadě nevědí, nebo její léčbu zanedbávají, je zhruba 20 procent,“ uvedl Pavel Stodůlka.
Člověk získává až 80 procent informací prostřednictvím zraku a řidiči nejsou výjimkou. Nekorigovaná zraková vada může být příčinou závažných dopravních nehod a často je i příčinou srážek vozidel s chodci. Důležitá je nejen zraková ostrost, ale i rozsah zorného pole, dobrá kontrastní citlivost, adaptace na oslnění a prostorové vidění. „Řidiči nejen, že o své vadě často ani nevědí, zanedbávají i prohlídky u očního lékaře. Toho pravidelně navštěvuje asi jen polovina Čechů. Možným řešením by byly povinné kontroly zraku například jednou za pět let. Většinu očních vad je už v dnešní době možné korigovat kromě brýlí nebo čoček i laserovou operací. Řidiči by se tak nemuseli bát, že o řidičské oprávnění přijdou, a přestali by být nebezpeční sobě i svému okolí,“ doporučil Pavel Stodůlka.
Foto: archiv
Minulý rok vydavateľstvo Opus začalo s vydaním reedícií albumovej diskografie legendy slovenskej a českej populárnej hudby…
TV Nova uvede už tuto neděli 5. května od 21.35 hodin třídílný dokument Málo mě znáš, který přinese nový…
Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…
Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…
Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…
Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…