Málokterá země se může pochlubit tak bohatým a barvitým vánočním repertoárem jako Čechy. Baroko navíc do textů vneslo okouzlující až něžnou poetiku – dojatí pastýři se v nich, plni rozpaků, rozplývají nad krásným Jezulátkem. Později k vánočním písním přibývalo skladeb formálně složitějších (pastorely ad.), nejčastěji v podobě árií či duet s doprovodem.
Jeden z jejich autorů, Josef Antonín Sehling, jakkoli zakotvený v barokním světě, už připravoval půdu pro nový hudební sloh. Studoval ve Vídni, v Praze byl členem vyhlášené Morzinovy kapely a v chrámu sv. Víta řadu let zastával kapelnickou práci, jakkoli z pozice »pouhého« houslisty (vzpomeňme na Zelenku, „kontrabasistu“ dvorní kapely v Drážďanech). Působil na postu kapelníka v několika pražských kůrech – mj. v kostele Panny Marie pod řetězem, kde vznikla i tato premiérová nahrávka. Ta zahrnuje Sehlingovy skladby od adventu až po Klanění tří králů. V Sehlingovi jakoby stále doznívá kouzlo Michnových písní, současně se otevírá svět povědomý z Rybovy vánoční mše…
Josef Antonín Sehling – vánoční hudba z kostelních kůrů barokní Prahy
Vánoce v pražské katedrále
Josef Antonín Sehling (1710–1756) – Rorate I & II, Aria per Adventu Domini »Donner und Hagel«, Duetto »Vis ingens est favori«, Motetti per la Natività di Nostro Signore »Deponite metum«, »Dormi nate, mi mellite«, Pastorelly »Eja, laeti properemus«, »Eja, surgite pastores«, »Non sic cervus ad fluentem«, »Dormi, tenellule«, Aria per ogni festività »Vos stellae preclarae«, Offertorium de Sanctis Tribus Regis »Ecce magi veniunt«. Johann Joseph Fux (1660-1741) – Sonata pastorale à tre, KV 397
Hana Blažíková – soprán, Markéta Cukrová – alt, Tomáš Král – baryton, Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová
Foto: Supraphon