Smetanovo trio – Klavírní tria

Tři nenápadné drahokamy komorní hudby sklonku 19. století na nahrávce Smetanova tria. Tři skladby, jež si Smetanovo trio vybralo pro svou další nahrávku, vznikly v rozpětí pouhých čtyř let, představují však tři různé hudební světy. Klavírní trio Antona Arenského připomíná atmosféru měšťanských hudebních salonů 19. století, kde hudba zaznívala k potěšení družné společnosti. Skladba pětadvacetiletého Alexandra Zemlinského představuje nástup hledání nového zvuku a harmonií.

4ead5cc9

Jednověté trio devatenáctiletého Sergeje Rachmaninova, klavírního virtuosa a skladatele v jedné osobě, je naplněno ušlechtilou elegičností, která je tak charakteristická pro celé dílo příštího světoběžníka. Krátký život Antona Arenského byl poznamenán psychickým onemocněním, do života Zemlinského a Rachmaninova zasáhly vnější okolnosti – oba zemřeli v odstupu jednoho roku daleko od své vlasti ve Spojených státech. Mezinárodně oceňované Smetanovo trio zde s temperamentem a nasazením sobě vlastním představuje tři pozoruhodné kompozice sklonku 19. století.

ALEXANDER ZEMLINSKY (1871–1942) – KLAVÍRNÍ TRIO D MOLL OP. 3 (1896). SERGEJ RACHMANINOV (1873–1943) – TRIO ÉLÉGIAQUE Č. 1 G MOLL (1892). ANTON ARENSKY (1861–1906) – KLAVÍRNÍ TRIO Č. 1 D MOLL OP. 32 (1894)

SMETANOVO TRIO: JITKA ČECHOVÁ – KLAVÍR, RADIM KRESTA – HOUSLE, JAN PÁLENÍČEK – VIOLONCELLO

Foto: Supraphon