Categories: Alba

Ponk představí Postfolklor

Folklor je mrtev. Nezemřel včera ani před týdnem, vlastně už dávno. A to i přesto, že se snažili jeho balzamované a nastrojené tělo pravidelně vystavovat a uctívat, aby mnozí uvěřili v jeho nesmrtelnost. Ve skutečnosti byl šest stop pod zemí, už když se o něj začali zajímat. Smrt folkloru však nebyla zbytečná. Na úrodné půdě jeho ostatků se rodí postfolklor…


Postfolklórní brněnské cimbálové trio Ponk úspěšně nabourává vžité představy o lidové hudbě. Původní písňový materiál se nesnaží znehodnocovat lacinými klišé či povrchními fúzemi, ale při použití minimálních instrumentálních prostředků – cimbálu, kontrabasu, houslí a vokálů – dosahuje zajímavých zvukově hudebních výsledků, ve kterých se eklekticky snoubí lidová hudba s prvky blues, rocku, funky i dalších hudebních stylů.
Debutové album s názvem Postfolklor vychází 29. dubna 2015. V ten samý den proběhne i křest v brněnském Music Labu, kde se kmotrovství zhostí Jiří Pavlica z Hradišťanu, kmotrem pražského křtu v Jazz Docku 20. května 2015 bude Michal Němec z Jablkoně.
„Pracovně jsme albu říkali Kruté písně, jelikož reflektuje výhradně tragická témata. Přitahuje nás jejich nadčasovost a zároveň samozřejmost, s jakou ke smrti přistupovali naši předci v lidových textech sto i více let starých,“ glosuje Ponk vznik debutu. Nahrávání probíhalo v LVGNC Studios v Bratislavě, na master putoval Postfolklor až do amerického Nashvillu. Deska vznikla také díky crowdfundingové podpoře fanoušků na serveru HitHit.
Trio se potkalo na konci roku 2013 jako muzikanti z cimbálovek. Lidové písně jim však byly – při vší úctě – těsné. S podobnými názory, nedbajíce na žánrové hranice, přistoupili k těmto písním bez předsudků.
„Lidovky jsou vlastně takové blues. Jsou výpovědí neztrácející na aktuálnosti. Nemyslíme si, že jsou něčím nedotknutelným, neměnným, posvátným, patřícím do muzeí. Lidová píseň je živým organismem, vyvíjejícím se s duchem doby. Vždyť i staré americké country má spoustu moderních fúzí a třeba takové blues se už nejednou důstojně setkalo s hip hopem,“ podotýká Michal Krystýnek, někdejší tercáš Hradišťanu, nyní frontman Ponku. Spolu s ním tvoří kapelu Eduard Tomaštík, profesor cimbálu na konzervatoři v Kroměříži, významný dirigent a velmi osobitý cimbalista a Jakub Nožička, multižánrový kontrabasista a baskytarista.


Hudba kapely Ponk je natolik pestrá, že nachází posluchače napříč žánrovým spektrem. Kytary a bubny už jsou ohrané, dejme prostor houslím a cimbálu!

Koncerty k novému albu:
29.4. – Brno – MusicLab
1.5. – Veselí nad Moravou – Kafe v kině
20.5. – Praha – Jazz Dock

Foto: www.ponktrio.cz

Samuel Svoboda

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

1 měsícem ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago