Categories: Alba

Oto Klempíř se pochlubil svým »nechtěným děckem«

Pětadvacet let žil ve stínu své domovské kapely. Nyní se z něj rozhodl vystoupit, jak jinak než s nadsázkou a ironií sobě vlastní. Jako pilotní singl ze svého debutu Špička si raper, básník, dvorní textař a spoluzakladatel J.A.R. Oto Klempíř vybral skladbu My life, která na něm paradoxně neměla vůbec být. „Nechtěné děcko,“ jak sám píseň označuje, ale bývá často úspěšnější a oblíbenější než jeho plánovaní sourozenci.


Vznik desky Špička, společného uměleckého počinu Oty Klempíře a Oskara Rózsy, provází od počátku náhody. Spontánní bylo navázání spolupráce »špiček« česko-slovenské hudební scény, přerod ortodoxního deklamátora »Klempy« ve zpěváka a šansoniéra a v neposlední řadě také zařazení jediné anglické písně na album. „My life původně vznikla jako titulní píseň k filmu, ale tvůrci dali přednost jiné. Měli jsme s Oskarem natočené cédéčko, celé česky, a nevěděli jsme, co s touhle jedinou anglickou písní máme dělat. Bylo to takové nechtěné děcko, ale bylo naše, tak jsme se dohodli, že ji na desku dáme,“ vysvětluje Klempíř, kterého při psaní písně inspiroval David Bowie.

„Před lety se holedbal, že složil celé album tak, že rozstříhal stránky z románu na kousky, které pak lovil z lavoru a lepil k sobě. A protože výsledkem jeho snažení byla fantastická deska, chtěl jsem to taky zkusit. Vzal jsem asi padesát černošských písní a tradicionálů a vybral z nich jednotlivý fráze, který mě bavily, a sestavil je dohromady,“ popisuje český textař.

Osobité pojetí bylo přitom rozhodující i při vizuálním zpracování pilotního singlu. „Chtěli jsme udělat umělecký klip, zároveň lovestory, srandu a retro sedmdesátých let po vzoru kultovního Sin City,“ popisuje Klempíř. Ten ke spolupráci oslovil režiséra a 3D animátora Jana Krejčíře, který má na svém kontě desítky klipů a reklam, mimo jiné také Bártovu skladbu Předpokládam oceněnou jako Klip desetiletí.


„Videoklip vznikl na základě jediného obrázku, šlo o návrh plakátu na písničku, který se zalíbil natolik, že z toho vznikl celý scénář. Od začátku jsme měli jasno v tom, že bude animovaný. Když jsem slyšel skladbu poprvé, evokovala ve mně nějaký temný příběh. Konkrétně se mi vybavil gangsterský příběh ve východoevropském stylu ze 70. let. Napsal jsem tedy jednoduchou story o gangsterovi a do něj zasadil vše, co by měla gangsterka obsahovat – automobilovou honičku ve vozech Volha, přestřelky, exploze, lascivní scény v nočním klubu, vraždu a pomstu, prostě klasika,“ prozrazuje talentovaný režisér a dodává: „I když se jedná o animaci v komiksovém stylu, tak jsem celý klip vytvořil pomocí programu 3D MAX. Výroba trvala celkem čtyři týdny, další týden zabrala postprodukce a střih,“ říká Krejčíř, podepsaný také pod grafickým zpracováním 3D coveru Špičky, kterou vydalo v polovině března hudební vydavatelství EMI.


Foto: EMI / Lenka Hatašová

Marcel Vašák

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

2 měsíci ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago