Kateřina Kněžíková – Phidylé

Lyricko-koloraturní soprán Kateřiny Kněžíkové už potěšil posluchače mnoha světových hudebních metropolí jak v opeře, tak na koncertech, mj. ve společnosti BBC SO, Bamberger Symphoniker, Cameraty Salzburg, České filharmonie, DSO Berlin či Mahler Chamber Orchestra a s dirigenty jako J. Bělohlávek, S. Baudo, M. Honeck, J. Hrůša, T. Netopil nebo R. Ticciati. K jejím dosavadním vrcholům patří pozvání do titulní role Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne.

Svůj supraphonský sólový debut sopranistka sestavila z okouzlujících písní fin de siècle, „…z písní, které jsou mému srdci a hlasu obzvlášť blízké; všechny jsou z přelomu 19. a 20. století, s nádechem impresionismu.“ Na začátku stály Kouzelné noci, jež Martinů komponoval na verše čínské poesie. Objevem pro mnohé budou písně Henriho Duparca. Prostou a zbožnou venkovanku Phidylé, hrdinku jedné z nich, si sólistka vybrala pro název celého alba. Exotika, spojení s přírodou a s vlastní intuicí vyzařuje ze všech písní. Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Robertem Jindrou na nahrávce vytváří nádherně barevné plátno pro zlatou linku sopránu Kateřiny Kněžíkové.

Písně fin de siècle – svět blízký srdci Kateřiny Kněžíkové.

 

Bohuslav Martinů (1890–1959) – Kouzelné noci. Henri Duparc (1848–1933) – výběr písní (L’invitation au voyage, La vie antérieure, Chanson triste, Phidylé). Maurice Ravel (1875–1937) – Pět řeckých lidových písní (Cinq Mélodies populaires grecques), Shéhérazade. Karol Szymanowski (1882–1937) – Pentezilea

 

Kateřina Kněžíková – soprán, Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigent Robert Jindra

 

Foto: Supraphon