Dvořákovský písňový maraton

S desetiletou přestávkou se v roce 2014 opět uskuteční tzv. Rok české hudby, připomínající významná výročí českých hudebních skladatelů, jejichž životní dráha byla vymezena čtyřkami v datech narození či úmrtí. K těmto autorům patří především Antonín Dvořák (1841–1904), od jehož úmrtí uplyne 1. května 2014 sto deset let.


Národní divadlo moravskoslezské se k Dvořákovu odkazu přihlásí v den skladatelova úmrtí šestihodinovým maratonem, během něhož ve čtyřech hodinových blocích se třemi přestávkami (15.00–16.00, 16.30–17.30, 18.00–19.00, 19.30–20.30) zazní kompletní Dvořákovo jednohlasé písňové dílo s doprovodem klavíru. Projekt bude realizován v budově Divadla Antonína Dvořáka, jediné světové operní scény nesoucí Dvořákovo jméno.
Základním principem projektu je provedení všech devadesáti čtyř písní v původním znění, ať již v kritických edicích, nebo v manuskriptech, a to v původních jazycích: vedle písní komponovaných na české texty tak v programu zazní několik děl komponovaných původně na texty německé.
Leitmotivem pěveckého matiné-maratonu bude cyklus Cypřiše z roku 1865, který ve Dvořákově písňovém, symfonickém, operním a klavírním díle sehrál osudovou roli celoživotní inspirace. Dvořák se k tomu cyklu vrátil nejen v mladších písňových kompozicích Šest písní a Písně milostné, ale i v dalších oblastech své tvorby. Souborné provedení Dvořákových jednohlasých písňových skladeb bude jak nahlédnutím do nejintimnější oblasti skladatelova díla, tak i malou rekapitulací Dvořákovy biografie a jeho kontaktů s významnými umělci a osobnostmi.
Ve čtyřech hodinových blocích v podstatě chronologicky sledujeme vývoj Dvořákovy písňové tvorby, přičemž program je rámován v úvodu matiné nejrozsáhlejším (Cypřiše) a v závěru nejznámějším Dvořákovým písňovým cyklem (Biblické písně).
Partnerem projektu je Český rozhlas – Vltava, který bude celý program přenášet živě.
Projekt vznikl za podpory společnosti ArcelorMittal, Ministerstva kultury, Moravskoslezského kraje, statutárního města Ostrava, Českého rozhlasu Ostrava, Českého rozhlasu Vltava, Národního muzea a Státního fondu kultury ČR.

Program:
I. cyklus

Cypřiše: cyklus písní pro tenor, baryton a klavír na slova Gustava Pflegera-Moravského – česká premiéra v originálním českém jazyce
Dvě písně pro baryton a klavír na slova Adolfa Heyduka – světová premiéra
Písně pro hlas a klavír na slova Elišky Krásnohorské
Sirotek: balada pro hlas a klavír na slova Karla Jaromíra Erbena
Rozmarýna: píseň pro hlas a klavír na slova Karla Jaromíra Erbena

II. cyklus
Písně z Rukopisu královédvorského pro hlas a klavír
Čtyři písně pro hlas a klavír na slova srbské lidové poezie v překladu Siegfrieda Kappera
Večerní písně: cyklus písní pro hlas a klavír na slova Vítězslava Hálka

III. cyklus
Tři novořecké básně pro hlas a klavír v překladu Václava Bolemíra Nebeského
Zigeunermelodien / Cigánské melodie: cyklus písní pro hlas a klavír na slova Adolfa Heyduka
Šest písní pro hlas a klavír na slova Gustava Pflegera-Moravského
Dvě písně na lidové texty pro hlas a klavír
V národním tónu: cyklus písní pro hlas a klavír na slova moravské a slovenské poezie

IV. cyklus
Vier Lieder / Čtyři písně: cyklus písní pro hlas a klavír na slova Otilie Malybrok-Stielerové
Písně milostné: cyklus písní pro hlas a klavír na slova Gustava Pflegera-Moravského
Ukolébavka pro hlas a klavír – světová premiéra
Zpěv z Lešetínského kováře pro hlas a klavír na slova Svatopluka Čecha – světová premiéra
Biblické písně: cyklus písní pro hlas a klavír na slova Bible kralické

Účinkují:
Soprán / Pavla Vykopalová
Mezzosoprán / Jana Kurucová
Tenor / Jaroslav Březina
Baryton / Tomáš Král
Bas / Jan Martiník
Klavírní doprovod / Martin Kasík, Róbert Pechanec a Alexandr Starý

Jan Martiník
Narodil se roku 1983 v Ostravě, kde vystudoval zpěv u Elišky Pappové na Janáčkově konzervatoři. Získal několik ocenění na mezinárodních pěveckých soutěžích, mj. v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského v Trnavě, v soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech nebo účast ve finále soutěže Operalia 2007. Své pěvecké vzdělání dále rozvíjel na mistrovských pěveckých kurzech u Petera Dvorského a díky stipendiu získaném ve vídeňské soutěži Belveder na kurzech Vereny Keller v Německu.
Profesionální kariéru zahájil na scéně Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval roli Pistoly ve Verdiho opeře Falstaff. Zde dále vystupuje v roli Leporella (Mozart: Don Giovanni) a Truffaldina (R. Strauss: Ariadna na Naxu), jako Sarastro (Mozart: Kouzelná flétna) se představil v opeře Státního divadla Košice.
Do pražského Národního divadla byl pozván k nastudování role Masetta (Mozart: Don Giovanni) v mozartovském roce 2006, ve kterém také se souborem Národního divadla pohostinsky vystoupil na operním festivalu v italské Ravenně. Roku 2007 v Praze pod taktovkou Johna Fioreho nastudoval role Larkense a Castra v Pucciniho Děvčeti ze Západu. V roce 2009 zde ztvárnil roli Maga a Aralda v inscenaci Händelova Rinalda, ve které pak vystoupil také na koprodukčních scénách ve Francii (Caen, Rennes) a Luxemburgu. Jeho další rolí v Národním divadle je od června 2012 Leporello v Mozartově Donu Giovannim.
Od sezony 2008/2009 se stal členem souboru Komische Oper v Berlíně, kde je obsazen např. do role Masetta (Don Giovanni), Sarastra (Kouzelná flétna), Markýze d’Oubignyho (Verdi: La traviata), Collina (Puccini: Bohéma), Surina (Čajkovskij: Piková dáma) a Eremita (Weber: Čarostřelec).

Jana Kurucová
pochází z malé vesničky Tvarožná u Kežmarku. V letech 1997-2001 studovala hru na klavír a varhany, dirigování sboru a zpěv na konzervatoři v Bánské Bystrici. V letech 2000-2002 studovala pedagogiku zpěvu v Bratislavě a v letech 2003-2005 zpěv na Universität für Musik und Darstellende Kunst v rakouském Grazu. V té době také hostovala v tamním Theater im Palais v Mozartových operách Kouzelná flétna jako 2. dáma a La finta giardiniera jako Ramiro. V roce 2005 hostovala jako Olga na Forum Junges Musiktheater v Hamburku, následně se stala členkou tzv. mladého ansámblu Bavorské státní opery v Mnichově a od roku 2006 byla členkou Theater der Stadt Heidelberg, kde vystupovala jako Cherubín (Mozart: Figarova svatba), Charlotta (Massenet: Werther), Sesto (Mozart: La clemenza di Tito), Idamante (Mozart: Idomeneo), Rosina (Rossini: Lazebník sevillský) a v rolích Vivaldiho oper (Ramiro v Motezumovi, Megacle v L’Olimpiade, Lucio v Tito Manliovi). Od sezony 2009/2010 je členkou Deutsche Oper Berlin, kde účinkuje mimo jiné jako Rosina, Cherubín, Hänsel (Humperdinck: Perníková chaloupka), Fenena (Verdi: Nabucco), Antonia (d’Albert: Nížina), 2. dáma (Mozart: Kouzelná flétna), Lišák (Janáček: Liška Bystrouška), Suzuki (Puccini: Madama Butterfly),  Ascanius (Berlioz: Les Troyanes) a Melisanda (Debussy: Pelleas a Melisanda). Vedle opery se věnuje také koncertní činnosti. Do jejího repertoáru patří: Vivaldi: Gloria, Mozart: Korunovační mše, Beethoven: Mše C-Dur a Pergolesi: Stabat Mater. Vystupovala na Heidelberger Schlossfestspielen, ve Philharmonie Essen a v Sále královny Alžběty v Antverpách.
Více informací na www.janakurucova.de

Martin Kasík
Narozen v roce1976 – vítěz jedné z nejprestižnějších světových soutěží Young Concert Artists Competition v New Yorku 1999. Hře na klavír se věnuje od 4 let. Studoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě pod vedením Mgr. Moniky Tugendliebové a AMU v Praze ve třídě prof. Ivana Klánského. Je vítězem mnoha domácích i mezinárodních soutěží, mj. soutěže Pražského jara 1998, držitelem ceny Davidoff Prix 2000 pro nejlepšího českého interpreta do 28 let v oblasti klasické hudby a Ceny Harmonie pro nejúspěšnějšího mladého umělce za rok 2002.
Koncertoval v řadě prestižních koncertních sálů Evropy (Sál Berlínské filharmonie, Wigmore Hall v Londýně, Gewandhaus Lipsko, Tonhalle Zürich, Cncertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Finlandia Hall Helsinky, Auditorio di Barcelona aj.), Spojených států amerických (Weill Recital Hall at Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Kennedy Center Washington a Avery Fisher Hall v New Yorku), Japonska (Tokyo Suntory Hall), Tai – Wanu (Philharmnic Hall), Singapuru (Singapore Victoria Concert Hall).
Jako sólista vystupoval mj. s Chicago Symphony Orchestra, Minneapolis Symphony Orchestra, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Rotterdarms Philharmonisch, Helsingin kaupunginorkesteri. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, se kterým mj. podnikl turné po Japonsku a USA.
V roce 2008 se stal Martin Kasík prezidentem Chopinova festivalu v Mariánských lázních. Od roku 2009 vyučuje na pražské konzervatoři. Jako pedagog rovněž působí na Akademii múzických umění v Praze.

Pavla Vykopalová
Pavla Vykopalová absolvovala Státní konzervatoř v Praze. Již během studií spolupracovala s Operou Mozart.  Následovalo angažmá v plzeňské opeře, kde ztvárnila mimo jiné i titulní roli v Purcellově opeře Dido a Aeneas. Pěvecky se dále zdokonalovala u prof. Jiřího Kotouče v oboru mezzosoprán. V roce 2006 plynule přešla na sopránový obor a pokračuje v soukromých hodinách u prof. Marie Urbanové.  Její repertoár sahá od barokní k romantické opeře, zahrnuje oratorní, kantátovou i písňovou tvorbu napříč slohy až k hudbě 20. století. Koncertně zpívala Ruggiera (Alcina), Bertarida (Rodelinda), Rinalda (Rinaldo) v Händelových operách, Elisu (Bonononcini: Astarto) a na scéně SOP Alcinu (Vivaldi: Orlando furioso). Od roku 1999 je stálým hostem Národního divadla v Praze, kde se představila téměř ve všech stěžejních rolích Mozartových oper, např.: Zerlina, Donna Elvira, Pamina, Fiordiligi, Vitellia, Contessa. Dále vystoupila jako Mařenka (Smetana: Prodaná nevěsta), Paskalina (Martinů: Hry o Marii), Antonia (Offenbach: Hoffmannovy povídky), Jenůfa (Janáček: Její pastorkyňa). V roce 2003 úspěšně debutovala jako Karolka (L. Janáček: Její pastorkyňa) v pařížském Théâtre du Châtelet . Jako stálý host Státní opery Praha vystoupila jako Beatrice (Berlioz: Beatrice et Benedict), Rosina (Rossini: Barbiere di Siviglia), Pamina (Mozart: Die Zauberflöte). Nyní pravidelně hostuje v rolích Rusalky (Dvořák: Rusalka), Desdemony (Verdi: Otello) a Mimi (Puccini: La Bohème ). Od ledna 2009 je členkou Národního divadla Brno. Zde vystupuje jako Mařenka v Havelkově inscenaci Prodané nevěsty. Tato role jí vynesla nominaci na prestižní cenu Thálie za rok2006. K dalším rolím patří Lauretta (Puccini: Gianni Schicchi), Nedda (Leoncavallo: I Pagliacci), Juliette (Martinů: Juliette), Liu (Puccini: Turandot), Micaela (Bizet: Carmen), Rusalka (Dvořák-Rusalka), Jenůfa (Janáček: Její pastorkyňa), Míla (Janáček: Osud) a Rosalinda (Strauss: Die Fledermaus).  Bohatá je rovněž její koncertní činnost doma i v zahraničí, do níž patří duchovní i písňová hudba. Na četných koncertech a operních představeních spolupracovala s významnými českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou Jiří Bělohlávek, Jiří Kout, Petr Vronský, Petr Altrichter, Kaspar Zehnder, Oliver Dohnányi, Sylvain Cambreling, Leopold Hager, Eliahu Inbal nebo Ascher Fisch. Na koncertních pódiích vystupovala s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Czech Virtuosi či Filharmonie Brno.  Na podzim 2011 nastudovala s velkým úspěchem roli Jenůfy v koprodukční inscenaci tří francouzských divadel (Rennes, Limoges a Reims). V červnu 2012 vystoupila s Českou filharmonií v cyklu písní Shéhérazade (M. Ravel) a se sopránovým sólem v symfonii Kaddish (L. Bernstein). V roce 2012 byla nominována na cenu Thálie za roli Míly v Janáčkově Osudu. Podílela se také na několika nahrávkách, ke kterým patří Česká mše vánoční J. J. Ryby (Multisonic), Lenora A. Rejchy (Orfeo) a skladby pro varhany (Irena Chřibková) a zpěv Bedřicha Antonína Wiedermanna (Rosa).
Více infa: www.vykopalova.com

Tomáš Král
Tomáš Král se narodil v roce 1983 a pochází z Brna, kde vystudoval francouzské gymnázium Matyáše Lercha a zpěv na Janáčkově akademii múzických umění u RNDr. MgA. Adriany Hlavsové. V rámci Komorní opery Hudební fakulty JAMU měl možnost nastudovat mimo jiné role Ernesta z opery Il Mondo della Luna Josepha Haydna, Harašty v opeře Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky a Hraběte z Figarovy svatby Wolfganga Amadea Mozarta.
Od roku 2005 pravidelně spolupracuje se soubory Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Capella Regia, Ensemble Inegal. Je členem souboru Collegium Vocale 1704, se kterým se zúčastnil např. projektu „Bach – Praha 2005“ (Bachova Mše h moll na Pražském jaru, Vánoční oratorium v rámci cyklu FOK), v roce 2007 se podílel na uvedení Janových a Matoušových pašijí, a zejména na interpretaci skladby Missa Votiva Jana Dismase Zelenky na Pražském jaru, Dresdner Festspiele, Festival de musique sacré de la Chaise-Dieu a Festival de Sablé, kde byla také pořízena úspěšná nahrávka pro francouzské vydavatelství Zig-Zag Territoires.
V roce 2006 nastudoval pod vedením Jany Semerádové a jejího Collegia Mariana roli Uberta v komickém intermezzu La Serva Padrona od G. B. Pergolesiho, a měl tak možnost představit se publiku na mezinárodních hudebních festivalech nejen v Česku, ale i v zahraničí. Také byl přizván ke spolupráci s Gabrielou Demeterovou, aby natočil společně s jejím Collegiem árie J. A. Plánického ze sbírky kantát Opella ecclesiastica. Spolupracuje i s francouzským renesančním ansámblem Doulce Mémoire, se kterým pravidelně vystupuje ve třech různých programech: Une tour de Babel musicale, Requiem des Rois de France a sólový program Cacciniho hudby Les Roses d´Ispahan.
V roce 2006 se úspěšně zúčastnil Pěvecké soutěže koncertní a duchovní hudby v Kroměříži, kde získal 2. cenu. Nadále se intenzivně věnuje studiu poučené interpretace staré hudby aktivní účastí na kurzech např. Julie Hasler (Versailles), Howarda Crooka (Paříž) a v současnosti navštěvuje pravidelné konzultace u Ivana Kusnjera.

Jaroslav Březina
Pražskou konzervatoř absolvoval u profesora Zdeňka Jankovského, soukromě se pak dále zdokonaloval u Václava Zítka. V průběhu studia se stal členem vokální skupiny Dobrý večer kvintet. Bohatá je jeho koncertní činnost, především v projektech barokního a klasického repertoáru, na koncertních pódiích v Japonsku, Rakousku, Norsku, Itálii (provedení Dvořákova oratoria Stabat Mater v Římě a Pise), Německu, Francii a Španělsku. Spolupracoval s dirigenty Jiřím Bělohlávkem, sirem Charlesem Mackerrasem, Oliverem Dohnányim, Sergem Baudem, Gerdem Albrechtem, Tomášem Netopilem aj.
Od roku 1993 je sólistou Opery Národního divadla v Praze, kde vytvořil mnoho rolí domácího i světového repertoáru, kam patří mj. Mozartův Don Ottavio (Don Giovanni), Tito (La clemenza di Tito), Tamino (Kouzelná flétna) a Ferrando (Così fan tutte), Hrabě Almaviva (Rossini: Lazebník sevillský), Benvolio (Gounod: Romeo a Julie), Dancairo (Bizet: Carmen), Fenton (Verdi: Falstaff), Beppe (Leoncavallo: Komedianti), Tinca (Puccini: Plášť), Zinovij Borisovič (Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu), Vašek a Jeník (Smetana: Prodaná nevěsta), Jirka (Dvořák: Čert a Káča), Janakos a Panait (Martinů: Řecké pašije), Maškaron (Martinů: Hry o Marii), Kudrjáš (Janáček: Káťa Kabanová), Nemorino (Donizetti: Nápoj lásky), Pedrillo (Mozart: Únos ze serailu), Jiří (Dvořák: Jakobín), Duch masky (Britten: Gloriana), Alfredo (Verdi: La traviata), Rechtor a Komár (Janáček: Příhody lišky Bystroušky) aj. Podílel se na  nahrávce Rybovy České mše vánoční (Deutsche Gramophon), Zelenkovy korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis, která získala Cannes Classical Awards za rok 2002, Janáčkovy opery Šárka a Dvořákovy opery Tvrdé palice (všechny tři Supraphon).  Zápisník zmizelého Leoše Janáčka provedl např. v Teatro Real v Madridu, na festivalech Moravský podzim a Janáčkovy Hukvaldy, v rámci koncertní sezony České filharmonie a v letech 1998-2001 pravidelně v rámci představení tohoto cyklu v Národním divadle v Praze. Spolupracuje také s Českou televizí (např. inscenace opery Bohuslava Martinů Hlas lesa).
Foto: Rok české hudby