Beat (Al)Boom 1968–1970

Vychází třetí pokračování encyklopedie čs. Bigbeatu. Jak se stalo v posledních dvou letech dobrým zvykem, i letos se hned zkraje roku můžeme od Supraphonu těšit na kompilaci mapující vývoj československého bigbeatu na sklonku šedesátých let. Po předchozích výborně reflektovaných dvojalbech Beatline 1967–1969 (2016) a Big Beat Line 1965–1968 (2017), jež se věnovala době »předalbové«, tentokrát nastal čas na miniprofily sedmnácti prvních bigbeatových alb vydaných v letech 1968 až 1970. Děje se tak prostřednictvím dvojalba Beat (Al)Boom 1968–1970. To vychází společně s LP Beatline 1967–1969 19. ledna a najdete zde 47 skladeb ze sedmnácti alb, mezi nimiž nechybí jak absolutní klasiky, tak ukázky z možná ne tolik exponovaných, ale i tak neméně zásadních albových debutů.

Blue_Effect_Foto_Alan_Pajer_mail

Vedle Želvy (Olympic), Zvonky, zvoňte (Prúdy), Šípkové Růženky (Rebels), Meditace (Blue Effect) nebo Ptáka Rosomáka (Olympic) se objevují ukázky z debutových alb Matadors, Framus Five, Atlantis, Flamingo nebo George & Beatovens a nechybí ani připomínky Fortuny, Marthy a Teny Elefteriadu, Voxu & Pavla Nováka nebo Their Majesties & Josefa Laufera či Josefa Plívy.

Flamengo_Foto_Alan_Pajer_mail

Srovnáváme-li tento výčet s obsahem předchozích dvou dílů, je na první pohled jasné, že je to hudba mnohem různorodější. Beat (Al)Boom zároveň poukazuje na skutečnost, jaká až neuvěřitelně silná a inspirativní hudební vlna se na zdejší hudební scéně na sklonku šedesátých let vzedmula. Vždyť vydání sedmnácti LP v podstatě stále ještě začínajících umělců, navíc v tehdy již »posrpnovém« Československu, působí jako zjev z kategorie těžko představitelných.

The_Matadors

Svůj díl na tom měl fakt, že Supraphon, Panton ani Opus už nemohly déle přehlížet masovou popularitu rocku, jež šla ruku v ruce se skvělými prodeji SP a EP jen trochu se podobajících elektrifikované moderní muzice. Paradoxem doby a režimu pak bylo to, že díky rigidním socialistickým edičním a výrobním plánům mohlo leccos z toho, co bylo v krátké době bez cenzury prosazeno, skutečně vyjít či být natočeno. Něco ovšem již byrokraticky pozměněno či odloženo na symptomaticky »dočasné« neurčito.

SU65052_S_mail

Jindy šlo o alba vydaná až ve chvíli, kdy už kapely neexistovaly, s repertoárem, který už nehrály nebo v obsazení značně se lišícím od toho klasického, někdy nejslavnějšího. Také tyto ukázky zde najdete, stejně jako interprety později různě úspěšně a kvalitně vklouznuvší do popového mainstreamu.

Nic to ovšem nemění na tom, že doba, kterou Beat (Al)Boom mapuje, byla na domácí hudební scéně dobou vskutku výjimečnou, a právě Beat (Al)Boom je toho společně s nyní nově vydaným LP Beatline 1967–1969 a předchozími díly užitečnou připomínkou nejen pro pamětníky.

F74D7A07-424D-4827-A4F1-11635B6DD14F[37]

Beat (Al)Boom 1968–1970

CD1

1. Dědečkův duch /Olympic – Želva/

2. Línej skaut /Olympic – Želva/

3. Dám zejtra zas flám /Olympic – Želva/

4. Bad Bad Bird /Matadors – Matadors/

5. I Feel So Lonely /Matadors – Matadors /

6. I must hope /Matadors – Matadors /

7. Perníková chaloupka /Rebels – Šípková růženka, Josef Plíva – Fairy Tales in Beat/

8. Hrnečku, vař! /Rebels – Šípková růženka, Josef Plíva – Fairy Tales in

Beat/

9. Free Advice /Rebels – Šípková růženka, Josef Plíva – Fairy Tales in Beat/

10. The Final End (definitivní konec) /Rebels – Šípková růženka, Josef

Plíva – Fairy Tales in Beat/

11. Blázni z Detroitu /Fortuna – Fortuna/

12. Podomní prodavač srdcí /Fortuna – Fortuna/

13. Dej si hlavu do mých dlaní /Fortuna – Fortuna/

14. Zvonky, zvoňte /Prúdy – Zvonky, zvoňte/

15. Poď so mnou /Prúdy – Zvonky, zvoňte/

16. Keď odchádza kapela /Prúdy – Zvonky, zvoňte/

17. I Got My Mojo Working /Framus Five a Michale Prokop – Framus Five a Michale Prokop/

19. Around And Around /Framus Five a Michale Prokop – Framus Five a Michale Prokop/

20. I Believe To My Soul /Framus Five a Michale Prokop – Framus Five a Michale Prokop/

21. Leží nade mnou kámen /Atlantis – Odyssea/

22. On na mne zapomíná /Atlantis – Odyssea/

23. Za vodou, za horou /Atlantis – Odyssea/

24. Pták rosomák /Olympic – Pták Rosomák/

25. Z bílé černou /Olympic – Pták Rosomák/

26. Kamenožrout zelený /Olympic – Pták Rosomák/

CD2

1. Stroj na nic /Blue Effect – Meditace/

2. Rainy Day /Blue Effect – Meditace/

3. Deserted Alley /Blue Effect – Meditace/

4. Blues řetězů (A Change) /Flamingo – Flamingo/

5. Černej pán (I´Ve Got Dreams To Remember) /Flamingo – Flamingo/

6. Quasimodův Sen /Flamingo – Flamingo/

7. Víc než nic /George & Beatovens – Kolotoč svět/

8. Esther /George & Beatovens – Kolotoč svět/

9. Sedm prázdných dnů /George & Beatovens – Kolotoč svět/

10. Abraka Dabraka /Prúdy a Pavol Hammel – Prúdy a Pavol Hammel/

11. Pieseň pre nikoho /Prúdy a Pavol Hammel – Prúdy a Pavol Hammel/

12. Stromy /Prúdy a Pavol Hammel – Prúdy a Pavol Hammel/

13. Svatojánská pouť /Martha a Tena Elefteriadu – Dál než slunce vstává/

14. Dál než Slunce vstává (Midnight Special) /Martha a Tena Elefteriadu – Dál než slunce vstává/

15. Dnes večer nejsem k mání /Martha a Tena Elefteriadu – Dál než slunce vstává/

16. Kočičí král Felix /Vox a Pavel Novák – Cesty/

17. Píseň o starci, snu a dešti /Vox a Pavel Novák – Cesty/

18. Začíná máj (The Wreck Of The Antoinette) /Vox a Pavel Novák – Cesty/

19. Devět a půl klobouku /Their Majesties & Josef Laufer – Josef Laufer 1969/

20. Útěk z hladomorny /Their Majesties & Josef Laufer – Josef Laufer 1969/

21. Mlejn (Spinning Wheel) /Their Majesties & Josef Laufer – Josef Laufer 1969/

23. Návštěva u tety Markéty /Blue Effect & Jazz Q Praha – Coniunctio/

24. Vypití Šálku Čaje /Blue Effect & Jazz Q Praha – Coniunctio/

Foto: Supraphon / Alan Pajer