Trh zaplavují stále novější hračky, jak se správně orientovat?

V České republice je 214 firem, které vyrábějí hračky. Většinu z nich ale vyvezou do zahraničí. Průměrně utratí česká rodina za hračky pět tisíc korun, celkem Češi za hračky ročně utratí kolem osmi miliard. Trh hraček se každý rok rozroste o 60 procent novinek, orientovat se v tak široké nabídce není jednoduché. Prodejci se proto snaží rodičům výběr co nejvíce usnadnit.


„Dvakrát ročně vydáváme katalog, který je k dostání zdarma v prodejnách, zasíláme ho poštou nebo je možné si jej prolistovat na našich internetových stránkách. V novém katalogu najdou rodiče na 84 stranách více než 300 hraček pro všechny věkové kategorie. Vyberou si ale i dospělí, pro ty nabízíme například společenské hry nebo hlavolamy. Hračky jsou přehledně rozděleny do 18 kategorií. Novinkou letošního roku je kategorie Nepřekonatelné ceny. Stále kontrolujeme ceny u renomované konkurence, abychom zajistili našim zákazníkům nízké ceny,.“ vysvětlila Katharine Butler, majitelka společnosti Sparkys.
Vkus dětí se rychle mění a klasické stavebnice nahrazují elektronické hračky. Malé děti mají v největší oblibě hračky, které se hýbou nebo vydávají zvuky. Předškoláci naopak upřednostňují ty, které se nejvíce přibližují reálnému životu dospělých – trendem jsou mobily, notebooky nebo dětské tablety. „I přes nástup nejmodernějších technologií u dětí dlouhodobě vedou sběratelské kolekce, ať už jsou to kartičky nebo postavičky. Oblíbenou sběratelskou novinkou jsou vajíčka Timargo, která se dostala ihned po uvedení na trh mezi nejprodávanější hračky. Vajíčka promítají bojovníky a jejich prostřednictvím mezi sebou děti soutěží. Velkou oblibu si u dětí získávají také hračky na ekologický pohon. V nabídce máme například solárního robota, který kombinuje stavebnici i ekologii. Díky množství dílků může dítě snadno vytvořit až čtyři různé modely robotů, na provoz navíc nejsou třeba žádné baterie, každý model je poháněn solární energií,“ popsala Katharine Butler.


Podle průzkumů má většina českých dětí možnost hrát si venku. Na zahradě nebo dětském hřišti ale tráví jen čtyři procenta času z celého dne. „Výrobci hraček svou nabídku samozřejmě přizpůsobují způsobům trávení volného času dětí. Proto se v nabídce čím dál častěji objevují hračky, které jsou vhodné jak ven, tak do místnosti. Mezi ty patří například novinka Nanostříl. Ten je vhodný pro dívky a chlapce od čtyř let. Má podobu malého luku a je schopen poslat šipku přesně až na 10 metrů do terče,“ uvedla Katharine Butler.
Kolem 40 procent rodičů nakupuje hračky na internetu. Právě tam je ale možné často koupit zakázané hračky, které nesplňují požadované normy. Česká obchodní inspekce častěji závadné hračky odhalí na internetu než v kamenných prodejnách. „Všechny hračky, které si děti z katalogu vyberou, jim rodiče mohou koupit v e-shopu. Rodiče se nemusí bát, že by nakoupili nekvalitní zboží, protože všechny hračky musí splňovat náročné požadavky na kvalitu. Hračky pravidelně testujeme,“ ubezpečila Katharine Butler.

Foto: archiv