Nemocnice, webové stránky a jejich design

Design internetových stránek je prakticky stejně důležitý jako to, co za obsah se na nich nachází. Množství informací dokáže být mnohdy skoro až zahlcující, a proto se čím dál častěji klade důraz na přehlednost a čistotu webového prostředí – aby mohl každý snadno najít to, pro co si přišel. Pro komerční subjekty je tato potřeba naprosto zásadní, poněkud horší situace však panuje u někoho, pro jehož provoz jsou internetové stránky pouze pouhým »doplňkem«.

„V takovém případě lze snadno narazit na zkostnatělou strukturu stránek, složitou hierarchii odkazů a prakticky neexistující uživatelsky přívětivé prostředí. Těžko jmenovat jeden konkrétní případ za všechny, když jich v běžném životě nacházíme pořád poměrně dost,“ míní Jakub Michl z webové a grafické agentury Beneš & Michl. Například: Zkoušeli jste si v poslední době nalézt kontakt na vašeho doktora?

Věnují se tomu dokonce i průzkumy. Bohužel poslední veřejný průzkum realizovaný Českým statistickým úřadem proběhl naposledy v 1. čtvrtletí 2014. Zapojilo se tehdy 156 nemocnic.

Aktuálnost informací jde ruku v ruce s designem

Aktuálnost a přesnost informací, které jsou zveřejněné na jakýchkoliv webových stránkách, je pro všechny uživatele internetu velmi důležitá, a pokud budeme hovořit o zdravotnických střediscích a nemocnicích, tak tam obzvláště. Ostatně kvůli správným informacím dotyčné webové stránky navštěvujeme. S aktuálností informací jde ruku v ruce i přehlednost konkrétních webových stránek – s obojím ale mají podobná zařízení problémy. Nalézt kontaktní údaje na lékaře či oddělení bývá v mnoha případech složité, a nezřídka se stane, že uvedené kontakty jsou neaktuální.

Na webovém designu záleží i v případě nemocnic

V tomto směru určitě můžeme nalézt určité průkopníky, kteří chtějí svým uživatelům usnadnit práci a vyjít jim co nejvíce vstříc. Identifikovat je nám pomůže například celostátní projekt Nemocnice ČR, jejíž aktuální ročník za rok 2020 právě probíhá. Tento projekt oceňuje ty nemocnice, které jsou v očích svých pacientů ty nejlepší v nejrůznějších aspektech. Mezi tyto aspekty patří i kategorie Online komunikace.

Vítězem loňského ročníku v této kategorii byla nemocnice v městečku Stod jihozápadně od Plzně. Její webové stránky prošly v předchozích letech výraznou úpravou. Aktuální podobu obstarala společnost grafická a webová agentura Beneš & Michl, kterou v roce 2017 oslovila krajem založená společnost Nemocnice Plzeňského kraje, pod níž spadá šest nemocnic, mimo jiné i výše uvedená Stodská nemocnice.

Tvorba nemocničních webových stránek

Vzhled a uživatelská přívětivost, intuitivnost webových stránek jsou zkrátka v dnešním internetovém prostředí jeho nedílnou součástí. „Když nás v roce 2017 oslovily Nemocnice Plzeňského kraje, řešily, jestli potřebují nový web nebo jen upravit stávající stránky. V zásadě si nevěděly rady a hledaly parťáka, který by jim na začátku hlavně poradil,“ vzpomínají z agentury Beneš & Michl. Předěláním nakonec prošly internetové stránky všech šesti nemocnic, a nad to ještě vznikla jedna další zastřešující stránka s vlastním obsahem. Ať už jde však o nemocnice v Plzeňském kraji nebo kdekoliv jinde v Republice, princip tvorby takto specifického webu je vždy stejný, musí sloužit návštěvníkům zařízení a musí vycházet z jejich potřeb.

Tvorba a zjišťování potřebných dat

Způsobů, jak zjistit požadavky klientů, tedy pacientů a návštěvníků, je hned několik. Nejdůležitější je oslovit tyto případné uživatele přímo. Je nutné zjistit patřičné údaje – ať už formou dotazníků či rozhovorů, a následně nutné navrhnout takovou strukturu webu, která bude jejich požadavkům vyhovovat co nejvíce. Loňskému výherci v kategorii Online komunikace Nemocnice ČR, Stodské nemocnici, nestačil jen pouhý redesign, ale musela být předělána celá struktura webu.

„Nový design totiž často nestačí. Nejde jen o vizuální atraktivnost stránek. Pokud je v pozadí složitá hierarchie a struktura, v níž je obtížné se snadno orientovat, vizuální update tyto problémy nevyřeší. S nutností investovat do celých nových stránek sice souvisí vyšší cena, teprve ale až díky této investici se ze stránek může stát přehledný portál, na němž je návštěvník schopný najít prakticky cokoliv na dvě kliknutí,“ vysvětluje Michl z Beneš & Michl.

Jeden příklad za všechny

To je přesně případ Stodské nemocnice. Společnost Beneš & Michl ve výsledku navrhla podobu, která se sestává ze dvou hlavních sekcí, aktuálně tak na webu nemocnice naleznete jen sekce Oddělení a ambulance a Pacienti a návštěvy. Další informace se už ukrývají pod nimi. Změny v tuto chvíli nepociťují jen lidé, kteří nemocnici navštěvují a potřebují si najít patřičné informace – pozorují je totiž i samotní zaměstnanci nemocnice.

Díky novému modernímu webu se totiž změnila i správa stránek, která je jistě mnohem jednodušší než v systémech, které jsou mnohdy více než deset let staré. Vyznat se v nich je může být časově náročné, z čehož posléze pramení i fakt, že jsou vyvěšené neaktuální informace a nedochází k žádné nápravě. Nyní? Drtivou většinu obsahu si mohou nemocnice měnit samy dle svého uvážení – pro tyto činnosti je pak určen kompetentní zaměstnanec, který veškeré změny provádí. A jak už bylo zmíněno výše, vzhled a uživatelská intuitivnost webových stránek jsou zkrátka v dnešním internetovém prostředí jeho nedílnou a nutnou součástí.

 

Více infa: https://www.benes-michl.cz/

 

Foto: www.benes-michl.cz