Na dovolenou vyrazí autem 43 procent Čechů. Každý pátý řidič s dioptrickou vadou si brýle nenasadí

Vyrazit k moři vlastním automobilem se chystá 43 procent Čechů. Ti přitom kvůli špatnému zraku za volantem zbytečně riskují. Někteří šoféři o své oční vadě ani nevědí, jiní jí nepřikládají význam. Pětina řidičů, kteří by si za volant měli brát dioptrické brýle, přiznává, že řídí bez nich.

20141221_124258
„Řidiči, kteří mají nějakou menší oční vadu a vůbec o ní nevědí, jsou poměrně běžní. Signálem zhoršujícího se zraku může být mhouření oči, zejména při pohledu do dálky. Dalšími příznaky jsou špatný odhad vzdálenosti mezi vlastním a protijedoucím vozidlem nebo rozmazané vidění bílé středové čáry. Na zhoršené vidění může mít vliv i zelený zákal, který ovlivňuje periferní vidění. Řidič tak vidí cestu před sebou jasně a čistě, ale například cyklistu na krajnici neuvidí. Řidičů, kteří o své vadě nevědí nebo ji zanedbávají, je zhruba 20 procent,“ uvedl Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.
Kolem 50 tisíc řidičů ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Řidiči se špatným zrakem vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 procent častěji, zpravidla směrem ke krajnici. Už tři čtvrtě dioptrie stačí na to, aby to, co vidí řidič se zdravým zrakem už z 12 metrů, spatřil ten s oční vadou až ze šesti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem během jízdy přečtou jen 77 procent ukazatelů. Čtvrtinu dopravních značek vůbec nepostřehnou.
Podle očních lékařů je problém především v tom, že v Česku nemají řidiči povinnost docházet na pravidelné oční prohlídky. „Pravidelné prohlídky zraku jsou povinné jen pro řidiče z povolání. Běžný řidič absolvuje návštěvu očního lékaře jen před získáním řidičského oprávnění, následně až v 60 letech. Šoféři tak mohou jezdit s oční vadou i 40 let, aniž by o ní věděli. Po čtyřicítce začíná mít většina lidí potíže se zaostřením na blízko. Starší řidiči potom ztrácejí schopnost zaostřit například na palubní desku. Taková vada postihuje zhruba 20 procent lidí ve věku 50 let a až 90 procent lidí kolem 60 let,“ upozornil Pavel Stodůlka.
Řidiči, kteří očního lékaře navštíví, mají potom informaci o oční vadě zapsanou v řidičském průkazu. „Do řidičského průkazu se zapisují takzvané harmonizační kódy, které obsahují údaje, zda řidič nosí brýle, či kontaktní čočky. Doporučuji nechat si zapsat harmonizační kód, který obsahuje obě varianty. V případě, kdy má řidič zapsány pouze dioptrické brýle, ale řídí s kontaktními čočkami, hrozí mu pokuta dva tisíce korun. Nesouhlasí-li s vyřízením věci v blokovém řízení a odvolá se do správního řízení, může mu být uložena pokuta v rozmezí od 1500 do 2500 korun,“ upozornil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
Při řízení během letních měsíců čeká řidiče na silnicích další nástraha – ostré sluneční paprsky. „Sluneční paprsky mohou řidiče oslnit, tím pádem může být odhad vzdálenosti zkreslený a oslněný řidič nedokáže stoprocentně zaostřit. Důležité proto je vybrat do auta vhodné sluneční brýle. Zejména při cestě k moři, kde je slunce ostřejší, by řidiči neměli výběr slunečních brýlí podceňovat. Vhodné jsou oranžově a žlutě zbarvené brýlové čočky. Pro řidiče může být také pohodlné takzvané gradální zabarvení brýlových čoček. Ty jsou nahoře tmavší, postupně se zeslabují a dole je kousek čiré brýlové čočky,“ popsal Pavel Stodůlka.

Foto: archiv


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353