Lidé o své pohledávky nebojují, ačkoli před soudem by uspělo 85 procent z nich

Nezaplacená faktura, mzda, nájem, ale i půjčka kamarádovi, to jsou nejčastější případy problematických pohledávek. Většina věřitelů je nechá být. Z obavy o další náklady na právnické služby a zdlouhavé vymáhací procesy. Podle portálu ePohledávky.cz je přitom až 85 procent zadaných pohledávek oprávněných. U zbylých 15 procent bývá nejčastější překážkou k vymáhání jejich promlčení, jež nárok výrazně oslabuje.


Obvyklými případy jsou půjčka kamarádovi, který se nemá k jejímu splácení, odmítnutí náhrady škody anebo nezaplacená faktura, vedoucí u některých drobných živnostníků až k likvidačním problémům. „Bohužel se u nás vžilo, že vymáhání pohledávek právní cestou je složité a drahé. Lidé se raději předem vzdají, než aby se domáhali toho, co jim náleží. Přesně to bychom chtěli změnit,“ zdůraznil Tomáš Medřický, generální ředitel portálu ePohledávky.cz, jehož prostřednictvím je možné získat právní posouzení konkrétního případu on-line, zdarma a do 24 hodin.
On-line zadání pohledávky k přezkoumání nevyžaduje žádné úsilí ani finanční prostředky a má stejný efekt jako konzultační schůzka s právníkem. Poté, co věřitel popíše detaily svého případu ve strukturovaném formuláři, provede tým spolupracujících advokátů rychlou revizi, která určí, zda je pohledávka skutečně oprávněná.
„Je důležité, aby věřitel k formuláři přiložil také veškeré podklady, které přispívají ke správnému vyhodnocení případu, například konkrétní nezaplacenou fakturu nebo především u ústních, papírově nepodložených dohod, podrobný popis situace,“ uvedl advokát David Bascheri. V 85 procentech případů je revize pohledávky pozitivní. Věřitel obdrží zdarma on-line návrh řešení situace a může se rozhodnout, zda chce být i nadále v procesu vymáhání zastupován, anebo bude pokračovat vlastní cestou.
Pokud si věřitel zvolí následné zastoupení, může probíhat on-line celý proces. Na svém webovém účtu má věřitel kdykoli k dispozici přehled o stavu pohledávky, s advokáty komunikuje elektronickými prostředky. Veškeré informace se doví v reálném čase, bez uhánění právního zástupce a nezbytné potřeby osobního setkání. Firmám, které mají více pohledávek a chtějí je mít bezpečně pod kontrolou, ušetří on-line správa všech evidovaných případů čas i interní náklady.
„Dnes naneštěstí ještě mnoho právníků funguje postaru – přes zdlouhavé papírování, bezvýsledné telefonáty a schůzky konané za několik týdnů. On-line servis pohledávek umožňuje věřiteli hned zjistit, jaké kroky už byly učiněny a v jaké fázi se vymáhání pohledávky právě nachází,“ vyzdvihl jednu z hlavních výhod Tomáš Medřický. „Využívání přehledu pohledávek na webu není podmíněno jejich vymáháním, on-line správa je zdarma.“
Jak uvádějí odborníci z portálu ePohledávky.cz, na zaslání předžalobní upomínky reaguje 37 procent dlužníků plným vyrovnáním dluhu. Pohledávky tak mohou být bez dalších komplikací vyřešeny do 30 dnů od vyplnění on-line formuláře. „Průměrně se výše pohledávek pohybuje kolem 110 tisíc korun, ale řeší se i případ za 90 korun. Na částce absolutně nezáleží, i nízké pohledávky má smysl uplatňovat,“ popsal Tomáš Medřický.
Čím déle člověk s pohledávkou váhá, tím více snižuje šanci na její uhrazení. Nezaplacení faktury, nájmu, půjčky – každý segment pohledávek má své promlčecí lhůty, proto je vhodné s právním řešením neotálet. Promlčení bývá nejčastějším důvodem, proč už advokáti nemohou věřiteli pomoci. „Ačkoliv promlčení neznamená úplný zánik nároku, hrozí, že dlužník v soudním řízení vznese námitku promlčení a věřitel nebude v soudním vymáhání úspěšný,“ upozornil Tomáš Medřický. „Náš cíl je vždy stejný jako cíl věřitele – uhrazení dluhu. Do té doby služby spolupracujících advokátů nic nestojí. Chceme lidem ukázat, že má smysl se domáhat svých práv a že to nemusí být nic těžkého,“ dodal Tomáš Medřický.

Foto: archiv