Záhady a zajímavosti, které jste nevěděli

Přinášíme vám další dávku fascinujících zajímavostí. Podíváme se na známé, ale i méně známé velké katastrofy a odhalíme nové poznatky. Nahlédneme do zákulisí ohromujícího byznysu, jakým je námořní přeprava. Věděli jste třeba, že devadesát procent všeho, co dnes konzumujeme, pochází ze zámoří? Ukážeme vám svět starých Egypťanů a jejich tužeb tak, že se budete stydět. To si na Prima ZOOM nemůžete nechat ujít!

elephant_loading_c46_planes_during_ww2

Záhady a zajímavosti na Prima Zoom:

5. 9. 21.05 h. – Tajné dějiny velkých katastrof

6. 9. 22.00 h. – Temná stránka lodní dopravy

9. 9. 22.10 g. – Hříšní lidé starého Egypta

Tajné dějiny velkých katastrof (tři díly, úterý po 21 h., opakování pátek od 16.50 h.)

Titanik. Zemětřesení v San Francisku. Možná si myslíte, že o nejslavnějších katastrofách světa už jste se dozvěděli úplně všechno. Tak to tedy ne! Třídílná mini série odhaluje tajemství a mystéria v pozadí největších světových tragédií. Díky tomu se dostávají na světlo světa osobní životní příběhy a osudy, které jsou často stejně napínavé a zdrcující jako události, během nichž se odehrály. Vyšetřování a rekonstrukce vycházely ze vzácných filmových záběrů a fotografií pohřbených v národních archivech a muzeích celého světa. Díky nejmodernějším technologiím a špičkové grafice je seriál stejně fantastický jako fascinující a zábavný. Tato série se opírá o příběhy, o kterých už jste něco slyšeli, a doplňuje je záběry, které jste ještě nikdy neviděli. Minulost vždycky skrývá víc, než se na první pohled zdá.

5. 9. – Přírodní katastrofy

12. 9. – První letecké havárie

19. 9. – Požár na moři

us_aircraft_carrier_landing_gone_wrong_ww2

Temná stránka lodní dopravy (opakování sobota 9. 9. v 15.35 h.)

Zamíříme na palubu obrovské lodi Puelche, která přepravuje kontejnery. Loď je německá, kapitán je z Rumunska a pluje pod liberijskou vlajkou. Celou loď obsluhuje jen 30 lidí, v kontejnerech je 80 000 tun produktů. V současnosti je celý svět propojen, pouhá informace „Made in“ prakticky nic neříká – pouze to, kde byla poslední zastávka vašeho produktu. Rovnice je nyní taková, že jsou dovážené věci levnější než věci od místních dodavatelů. Lodě a přístavy jsou větší a větší, moře brázdí i 400metrové lodě, které uvezou v přepočtu 120 kilometrů za sebou řazených kontejnerů. Čím větší loď, tím nižší náklady. Nedílnou součástí lodní dopravy jsou samotné kontejnery, ty jsou do přístavu přiváženy zapečetěné. Jen odesílatel a příjemce vědí, co je uvnitř, kapitán je informován jen ve výjimečných případech. Toho může být zneužíváno, probíhají proto protidrogové a podobné kontroly. Ty ale zmapují obsah pouhých dvou procent kontejnerů. Přepravě vévodí firma MAERSK, o které člověk prakticky neslyší. Zajímavé je, že nejúspěšnější majitelé přepravních společností jsou veřejnosti neznámí, jsou přitom miliardáři a jejich život se podobá životům rockových hvězd. Ve svém podnikání často hazardují na hraně zákona, mnohé řeší vlajka, pod kterou loď pluje. Lodě mohou plout i pod vlajkou země, která ani nemá pobřeží. Správná volba může snížit cenu dopravy až o 65 procent! Pro země to je zajímavý trh, jednou ročně nabízejí své výhody a ústupky. Druhou stránkou tohoto obchodu je »obchod s lidmi«, myšleno s posádkou. Také v tomto případě je výhodné sáhnout např. po lidech z Ukrajiny, Bangladéše či Filipín. Filipínští muži jsou v současnosti nejčastějšími členy posádek, ve své zemi by vydělávali několikanásobně méně. To je motivace, proč být na tomto plovoucím vězení, kde jsou bez signálu a internetu. Práce je velice nebezpečná, každoročně ztroskotá 110–120 lodí vážících přes 300 tun. Majitelé nejsou nikterak nuceni lodě udržovat, podle toho vypadají, a právě to způsobuje tak časté nehody. Lodě tak znečišťují moře, znečišťují ho i mimo pohled veřejnosti např. při čištění lodí. Navíc jsou hlučné a frekvence, které šíří kolem sebe, ruší komunikaci např. velryb. Lodě mají také obrovskou spotřebu paliva, a protože motory spálí cokoli hořlavého, jezdí na zbytkový topný olej. Ten znečišťuje ovzduší natolik, že jakákoli kontrola a snaha o snížení emisí u automobilů je při srovnání s loděmi směšná. Obyvatelé Newarku (pozn.: přístav u New Yorku) čelí skutečně toxickému znečištění, vzduch je tu těžký a citelně odlišný od jiných zdravých oblastí. Každý čtvrtý obyvatel zde trpí astmatem, vše ještě zhoršují kamiony a vlaky, které dále rozvážejí nekonečné kontejnery. Znečištění ale nezasahuje pouze pobřežní oblast, jedy míří stovky km do vnitrozemí. Nové normy se týkají nových lodí, staré ale musí dosloužit a jejich životnost je cca 30 let. Otázkou je, jestli může planeta tak dlouho čekat. Lodní doprava přispívá ze 4 % ke globálnímu oteplování, navíc mizející ledy umožňují lodím využívat nové cesty. Námořní organizace na zmenšování znečišťování sice pracuje, ale velmi pomalu. Protože je lodní doprava stále tou nejefektivnější, nelze ji zrušit, musí se »jen« vylepšit – změnit, zmodernizovat, zapojit nové technologie apod. Protože lodi převážejí zboží pro nás konzumenty, bylo by dalším řešením jaksi snížit poptávku, a tedy i nabídku. Motivací by mohl být i štítek na oblečení, kde nebude pouze »Made in«, ale kde budou skutečné údaje o tom, co mají části oděvu za sebou a odkud pocházejí. Možná tak bude dosaženo více uvědomělé společnosti.

soldier_shares_banana_with_goat_ww2

Hříšní lidé starého Egypta (2 díly, sobota po 22 h., opakování úterý 12. a 19. 9. od 15.40 h.

Myslíte si, že starověcí Egypťané byli úzkostlivě spořádaní? Tak to se tedy mýlíte! Právě starověcí Egypťané prakticky »vynalezli« takové zlozvyky a neřesti, jako jsou výstřední, excentrický až zvrácený sex, drogové závislosti a nezodpovědné, bezuzdné utrácení peněz. Odhalíme vám temná tajemství starodávných faraónů. Přitom se nezastavíme před ničím: ukážeme jejich bezbřehou chamtivost, nekonečný chtíč, a dokonce i ještě mnohem zlověstnější touhy, které je spalovaly dnem i nocí. Každý z faraónů by udělal cokoliv, aby si udržel moc: vraždy, incest, svádění i politické podrazy byly každodenní realitou. Nechte se překvapit a šokovat nejdrsnějšími, nejzvrácenějšími příběhy, které předurčily tisíce let lidské historie.

Foto: TV Prima