Večerníčky ve vývoji

Večerníček letos slaví padesáté narozeniny, ale Česká televize neusíná na vavřínech a neustále vyrábí nové Večerníčky. My vám nyní představíme několik z nich, které jsou zatím ve vývoji…

Schránka01

Komisař Vrťapka
Třináctidílný kreslený seriál podle populární knižní řady detektivních příběhů psího komisaře Vrťapky. „Vrťapka je mezi dětmi v současnosti fenoménem srovnatelným s hrdiny Čtyřlístku. Pro večerníček se tak přímo nabízí. Tím spíše, že jeho moderní, lehce bláznivé příběhy i výtvarné pojetí se pro zpracování do animovaného seriálu ideálně hodí,“ popisuje novinku kreativní producentka Tvůrčí producentské skupiny dětské a vzdělávací tvorby Barbara Johnsonová.
Autoři: Petr a Zuzana Morkes

Zahrádka svatého Josefa
Sedmidílný loutkový seriál vychází z atmosféry českých betlémů a vypráví poetické, ale i napínavé a úsměvné příběhy ze života svaté rodiny, především malého Ježíška a jeho dvou kamarádů. Ježíšek v něm vystupuje jako zdánlivě obyčejné, ale ve skutečnosti zázračné dítě, které najde lék na každé trápení.
Námět a režie: Ivan Renč
Scénář: Martina Komárková

Dobrodružství rodiny Kokoškovy aneb Letem světem
Večerníčkový seriál s originálními hrdiny, slepičí rodinou Kokoškových. Nepříliš schopný novinář Kokoška je svým šéfem (a kdo jiný by to mohl být než zlomyslný Krocan) posílán na různá nebezpečná místa, aby odsud přinesl reportáž. Kokoška cestuje po celém světě nejen se svojí slepičí manželkou, ale hlavně s dětmi, kuřaty. A právě s jejich pomocí dokáže splnit i úkoly jinak zcela nesplnitelné.
Námět a režie: Jitka Petrová

 

Na nedostatek dobrých námětů si naštěstí nemůžeme stěžovat…
… potvrzuje v rozhovoru Barbara Johnsonová, kreativní producentka Tvůrčí producentské skupiny dětské a vzdělávací tvorby České televize.

Podle čeho vybíráte náměty a scénáře pro večerníčky?
Klíčem k novému námětu je vždy originální nápad. S tím souvisí i hledání nového hrdiny, což bývá pro autory zvlášť těžký úkol. Samozřejmostí musí být kvalita jak literárního, tak následně výtvarného zpracování a dodržování základních pravidel žánru. Večerníček je pohádka pro nejmenší děti na dobrou noc, a proto se vyznačuje svébytnou poetikou a srozumitelným etickým poselstvím, důsledně se vyhýbá nevkusu a agresivitě. Večerníček je prostě v českém prostředí fenomén a nároky na jeho kvalitu jsou tradičně velmi vysoké.

Kde hledáte zajímavá témata? Máte z čeho vybírat?
Naší ambicí je nejenom přinášet nové příběhy, ale i pokračovat a rozvíjet ty nejúspěšnější tituly. Cest, jak objevit originální a zajímavý námět, je několik. Ve večerníčku to jde většinou ruku v ruce s nápadem na nového a pro děti atraktivního hrdinu. I když se jedná o žánr, který je pro scenáristy mnohem náročnější, než by se mohlo na první pohled zdát, v této chvíli si rozhodně nemůžeme na nedostatek vhodných námětů stěžovat.

Co je třeba k tomu, aby se úspěšný námět dostal na televizní obrazovku? A jak dlouho to trvá?
Každý nový titul je práce na léta. Provází ho velmi úzká spolupráce autora, dramaturga, režiséra a výtvarníka. Poměrně dlouhá je cesta již od námětu ke scénáři, ať už literárnímu, nebo později technickému. Jen samotná výroba každého dílu trvá měsíce. Což je samozřejmě dáno i tím, že klademe velký důraz na kvalitu zpracování a pestrost animačních technik, z nichž některé jsou skutečně velmi náročné – typickým příkladem je loutková animace.

Na jakých večerníčcích pracuje Česká televize nyní? A kdy se na ně můžeme těšit?
Portfolio večerníčků je v současné době pestré. Záměrně se snažíme, aby byly zastoupeny večerníčky kreslené, loutkové, plastelínové nebo 3D, v jednom případě máme ve večerníčku i reálná zvířata. Také hrdinové jsou různí – v nejbližší době nás čekají například setkání s nejmenším slonem, který nevyrostl tak jako ti ostatní, s vynálezcem Alvou a jeho bláznivými nápady i s gorilami z pražské zoo a s divokými zvířaty v Africe. Do Afriky nás zavedou také tarbíci a jejich kamarád marabu, nejmenší děti jistě potěší Žížaláci a jejich kamarád Kosák. O mamince a tatínkovi nám zase bude vyprávět ještě nenarozený Toník. Tyto večerníčky by se měly objevit na obrazovce ještě letos nebo na počátku příštího roku. A mezitím už budeme připravovat další tituly, jako například dobrodružství pozoruhodné slepičí rodiny Kokoškových, vánoční večerníček o malém Ježíškovi a jeho kamarádech Zahrádka sv. Josefa, a rádi bychom uvedli na obrazovku například i známého Komisaře Vrťapku.

V současnosti se v pohádkách pro nejmenší čím dál více prosazuje 3D animace. Jak tento trend vnímáte?
Trend 3D animace je pro nás jednou z možných animačních technik, ale rozhodně ne jedinou. U každého námětu vždy pečlivě zvažujeme, jakým způsobem ho nejlépe zpracovat, a právě pestrost považujeme za jednu z velkých předností a poselství večerníčku. Pro dítě je rozhodující příběh, který ho osloví a potěší. Naším záměrem rozhodně není večerníček v jakémkoli směru unifikovat. Svět kolem nás je pestrý a takový by měl být i večerníček.

Sledujete současnou zahraniční animovanou tvorbu? Co vás v poslední době zaujalo?
Již delší dobu se zájmem sleduji, jak animace proniká do nejrůznějších žánrů tvorby pro děti a stává se její samozřejmou součástí. Zejména se to týká vzdělávacích nebo zábavních pořadů. Se vznikem kanálu ČT:D se tento trend výrazně prosazuje i u nás, což je určitě dobře.

Večerníček je v zahraničí jedním z nejúspěšnějších formátů. O jaké nové večerníčky je za hranicemi největší zájem?
Jednoznačně platí, že v zahraničí mají větší zájem o večerníčky bez dialogů a o takové, které mají více dílů. Z novějších večerníčků zaznamenali velký úspěch Krysáci, a to nejen kvůli originálním hrdinům a příběhům, odehrávají se totiž na městském smetišti, ale také díky loutkovému zpracování, což zaujalo například televize v Polsku, Finsku či Kanadě. Mezi další zahraničně úspěšné večerníčky posledních let patří i Žížaláci, které zakoupily televize například v Barmě, Finsku a Brazílii, a samozřejmě také seriály Václava Chaloupka.

Co byste popřála Večerníčkovi k narozeninám?
Popřála bych mu, aby dětem nosil příběhy, na které budou vzpomínat, i když budou velké.

O autorce:
Na svém tvůrčím kontě má Barbara Johnsonová kromě večerníčků i celou řadu pohádek (Micimutr, Kouzla králů, Anděl Páně). Spolupracovala i na seriálech (Mazalové, Ať žijí rytíři) či krátkých filmech určených pro mezinárodní výměnu v rámci Evropské vysílací unie EBU. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor národopis, se specializací na žánry pohádka, pověst či lidové divadlo.

Foto: Česká televize