Nový pořad České televize Hlava rodiny

Hlava rodiny je nový pořad České televize, který zábavnou formou vede náctileté členy domácností k seznámení se se světem rodinných financí. Sociální docu-reality, která si klade za cíl prozkoumat, zda dokáží hospodařit s rodinným rozpočtem.


Každý díl mapuje po dobu jednoho měsíce příběh jedné rodiny, ve které teenager rozhoduje o tom, kam a kolik z rozpočtu rodina v rámci měsíce vloží. Jejich rodiče stojí před velkou výzvou – sebrat odvahu a svěřit měsíční příjem celé rodiny svému potomkovi. Zůstanou jim po měsíci dluhy, nebo se ukáže, že jejich dítě je lepší hospodář?
Hlava rodiny ve vysílání České televize každý čtvrtek od 4. září 2014 od 21 hodin na ČT1.
Pomocníkem je všem finanční expert, který lehce mentorským způsobem účinkujícího teenagera provede neznámými body domácího rozpočtu. Tvůrci vycházejí z jednoduché premisy: Každý rodič by měl být rád, pokud se jeho dítě naučí zacházet s penězi. Ne vždy se ale jedná o jednoduchou záležitost, zvláště pak, když mají sami teenageři své vlastní představy o využití peněz. Štáb se zaměřuje na tenzi, emoce mezi teenagery a jejich rodiči. Na úspěchy, toleranci a trpělivost a zvládání hospodaření. Záměrem pořadu je nasměrovat teenagery k finanční gramotnosti. Role finančního poradce v pořadu je velmi důležitá, je to totiž on, kdo jako jediný před kamerou komunikuje s našimi protagonisty a ovlivňuje jejich rozhodování. Během pořadu finanční poradce předá peníze teenagerovi, plánují měsíční výdaje, následně může kontrolovat nebo pomáhat a na konci dílu je u vyhodnocení úspěšného či neúspěšného průběhu vlády teenagera. Autoři přizvali ke spolupráci Jana Waldhausera, který pracuje deset let v bankovnictví jako finanční expert – v současné době jako vedoucí School Branch.

Kreativní producent Petr Mühl: Rodiny vzaly měsíční natáčení vážně a prožily ho naplno

Jak se do českého prostředí adaptuje zahraniční formát?
Jde o licencovaný norský pořad v originále zvaný Teenage Boss. Celý tým prostudoval »bibli« pořadu (tzn. Manuál) a diskutovali jsme o formátu i s licensorkou Randi Helland, která nám dala pár cenných rad o tom, jak máme komunikovat s rodinou a jejich teenagery. Například i to, že rodiče jsou svým způsobem zároveň také spoluscenáristy.

Podle čeho jste teenagery vybírali?
Casting byl velmi obtížný. Nejdříve jsme kontaktovali rodiny a vysvětlili jim, o čem projekt je a jaké to přináší pro rodinu plusy a mínusy, aby nedošlo k případným nedorozuměním. Důležitá byla motivace rodičů a ochota teenagerů do projektu vstoupit. K plusům pořadu patří zasvěcení do finanční gramotnosti a možnost vyzkoušet si na měsíc, jaké to je být dospělejší se zodpovědností. Ona zmiňovaná citlivost spočívá v odkrytí rodinných financí (nenásilnou formou) a odhalení dynamiky rodiny pro celou veřejnost.

Co vás při natáčení nejvíce překvapilo?
Překvapivé bylo, s jakým zaujetím rodiny do projektu vstoupily a neméně překvapující byly i relativně četné postřehy teenagerů, že to zkrátka jejich rodiče nemají jednoduché.

Zvládají nakládat s penězi?
Zvládají ☺ svým mladým způsobem. V pořadu spíše než o sondu (i když o tu jde do určité míry také) samozřejmě jde o možnost sebe zkušenosti. Vyzkoušet si hospodaření s penězi rodičů takzvaně nanečisto. Bylo překvapivé, jak rodiny braly tuto zkušenost vážně a šly do toho naplno. Nemysleli jsme si, že by se teenageři zhostili své role bez přešlapů. Ale, jak známo, i z chyb se lze poučit.

Jak nejčastěji reagovali rodiče?
Rodiče brali projekt velmi vážně. Snažili se svým dětem nepomáhat a akceptovali jejich roli. Bylo zajímavé sledovat, jak se teenageři identifikují se svou rolí. Jakoby povyrostli.

Vraťme se do vaší puberty. Jak by vypadalo natáčení u vás doma?
Úplně stejně jako v jiných rodinách. ☺

Proč podle Vás pořad tohoto typu patří na obrazovku České televize? Co si z něj diváci odnesou?
Poskytuje rady teenagerům a jejich rodičům. Umožňuje jim díky změně rolí nahlédnout do problémů, které se v tomto věku zpravidla neobjevují. Díky sledování rodin – a snažili jsme se najít reprezentativní vzorek české populace – jistě bude inspirací také pro ostatní rodiny. Mohou si to zkrátka vyzkoušet také – i když bez dohledu finančního poradce. V norských školách prý údajně pod vlivem pořadu vypracovávali učitelé s žáky rozpočet, což je myslím velmi přínosné. Je ve veřejném zájmu, aby teenageři nezruinovali jak sebe v dospělosti, tak rodiče.

Měli jste jako tvůrci občas strach, že v rodině vyvoláte konflikty, které přetrvají?
Spíš jsme byli v očekávání, zdali si teenageři opravdu uvědomí, jak to jejich rodiče mají nesnadné, že je nutné pracovat na odpovědnosti za své činy. V „bibli“ pořadu jsme si prošli mnoho rad, jak pracovat s rodinou a jejich dětmi. Rodině byla poskytnuta možnost vše konzultovat a obracet se při obtížích na finančního poradce – a to i mimo natáčení. Vždycky jsme na konci měli tendenci odměnit rodinu, aby jejich odvaha byla oceněna a zkušenost je stmelila ještě více. Celý projekt nekončí natáčením, i při postprodukci, po určitém časovém období, voláme rodinám a ptáme se jich, co je nového, jak se mají a co jejich teenager.

Hlava rodiny – hlavní hrdinové
Ondřej
Patnáctiletý Ondra je žákem deváté třídy základní školy. V příštím roce se chystá nastoupit na učiliště a vyučit se nástrojářem. Žije s rodiči a dvouletou sestřičkou v domku, v malé vesničce kousek od Kolína. Ondřej má spoustu koníčků. Jako většina dětí v jeho věku tráví spoustu času u počítače. Kromě techniky ho zajímá sport. S vrstevníky si na místním hřišti zahraje florbal nebo fotbal. Ondra také skvěle ovládá YOYO. Triky naučil i řadu svých kamarádů. Jeho největším snem je mít DJ pult a zahrát na nějaké party. Obdivuje DJ Michala Poliaka nebo Eddie Sendera.

Karel
Karel je šestnáctiletý kluk. Učí se na číšníka. O tom, čím by chtěl v budoucnu být, nemá vůbec žádnou představu. Koketuje s myšlenkou stát se úspěšným finančníkem v dobře padnoucím obleku a drahém autě. Karel zastává názor, že pro každého dnešního teenagera je nezbytný mobil s internetem a to hlavně kvůli facebooku; počítač a nějaký dopravní prostředek. Od toho se odvíjejí také Karlovy koníčky. Sport nesnáší. Radši se věnuje počítači a zvládne i drobné úpravy a opravy. Další jeho vášní jsou motorky a auta. Velkým Karlovým snem je mít auto, konkrétně Dodge Challenger.

Kateřina
Kateřina je z Ostravy, která žije svůj sen – chce se stát úspěšnou fotografkou. Tento sen má od dětství a podřizuje mu vše. Od čtrnácti let navštěvuje Střední fotografickou školu. Určitou zkušenost s hospodařením s kapesným má vždy, když odjede na internát. Na nákup oblečení chodí společně s maminkou a při těchto nákupech dochází pravidelně k hádkám. Máma má o oblečení své dcery jiné představy a Katka si podle ní vybere vždy něco velmi nepraktického, co vůbec nepotřebuje. Katka si myslí, že tak napjatý rozpočet, který má máma neustále, je zbytečný. Ona by dokázala rodinný rozpočet lépe ukočírovat. Podaří se jí to?

Matěj
Matěj je kluk z vesnice. Momentálně chodí na základní školu. Až bude dospělý, chce být zubařem. Doma mají malou farmu – králíky, kozy, kachny a slepice. Matěj se o zvířata musí starat, krmit je a chodit na pastvu. Jako většina dětí v jeho věku hraje Matěj rád hry na počítači. Rodina si prošla před třemi roky těžkým obdobím. Maminčin manžel (nevlastní otec Matěje) zemřel při vážné autonehodě. V té době měli rozestavěný dům. Protože to byl jejich vysněný dům, rozhodla se ho Matějova maminka dostavět. A tak ho buduje postupně již třetím rokem. Matěj je podle slov maminky skromný. On sám také říká, že má vše, co potřebuje – počítač, skútr, kolo.

Filip
Filipovi je devatenáct let a studuje Mezinárodní konzervatoř Praha. Baví ho hudba, tanec a auta. Je velmi veselý a ctižádostivý. V budoucnu by se chtěl živit beatboxem a driftováním aut. Chce být velmi bohatý a vystupováním na koncertech a soutěžením s auty toho prý dosáhne, takový má alespoň plán. Zatím nemá to správné auto na „drift“ – během natáčení ho ale prý už určitě získá. Filipova maminka je zpěvačka Šárka Rezková. Filip dostává peníze od mámy jen občas avydělává si na sebe sám nárazovými vystoupeními jako beatboxer.

Bára
Bára je sedmnáctiletá slečna. Žije spolu se svými rodiči v pronajatém bytě v pražském Karlíně. Přistěhovali se sem nedávno a tak Bára ještě nemá zcela vybaleno a nocuje na gauči v obýváku. Bára má ráda módu a v budoucnosti by chtěla být módní návrhářkou. Po prázdninách nastupuje na střední školu, obor oděvní návrhářství. Bára má dva starší bratry, kteří hrají fotbal a i ona sama si chodí zahrát. Podle slov maminky je hodná a nenáročná. Bára touží po novém telefonu – ten její je skoro dva roky starý a už jí nevyhovuje. S tím však maminka nesouhlasí. Bára prý ví, kolik co stojí, ale jako hlavu rodiny si ji maminka představit nedovede.

Teenageři mají své sny. Někdo se chce stát kosmonautem, jiný třeba dýdžejem. Je dobré si za sny jít a vědět, že to není jen o tom, někam se postavit, něco dělat a mít z toho radost, ale že jde o hodně práce okolo a nemálo problémů. Proto tvůrci přizvali do každého dílu známou osobnost, která si své sny už splnila a jejich práce je zároveň jejich koníčkem.
MUDr. Roman Šmucler bořil u svého teenagera mýty o tom, že zubařina je málo práce za spoustu peněz. Vtipně a poučně vysvětlil, že pokud chce kdokoliv cokoliv umět a dělat dobře, že tomu musí obětovat opravdu hodně času.
DJ Rob Smile zprostředkoval svému teenagerovi brigádu, aby ho následně za odměnu nechal nahlédnout do svého DJ světa.
Robert Vano obětavěvysvětloval »svému« teenagerovi, že pokud chce být dobrým fotografem, nepotřebuje ani drahý fotoaparát ani vlastní ateliér, ale potřebuje jen fotit a mít z toho vnitřní naplnění.
Roman Vaněk – šéf pražského kulinářského institutu je velkou osobností české gastronomie. Se „svým“ teenagerem byl velmi trpělivý – kdo jiný, než on by měl radit, za jaké jídlo utrácet peníze a za jaké absolutně ne? Taková bageta na benzínové pumpě se dá při troše snahy připravit doma vyloženě za pakatel. Chce to jen dát si tu práci.
Nemalou inspirací pro dalšího teenagera byl Jan Baláž profesionální driftér, vicemistr České republiky v driftování 2011 a mistr Slovenska 2009. Líbilo se mu, že »jeho« teenager chce postupně dávat vydělané peníze z beatboxu na driftování, že si zkrátka chce koníček financovat sám. Dal také radu: Lze jezdit s autem, které nemá velký výkon, je však nutné trénovat.
Setkání s kubánským návrhářem Osmany Laffitou bylo pro vystupující teenagerku nečekané. Důležité je, jak tvrdí Osmany, jít si za svým snem a opravdu zabrat. Pro studentku oděvního návrhářství je to jistě důležitá rada. Při setkání s Osmanym ji ale čekalo i jedno velké překvapení.

Tvůrčí tým:
Vedoucí projektu: Martin Justa
Dramaturg: Šárka Volemanová
Vedoucí výroby: Klára Dražanová
Scénář: Barbora Kosová
Režie: Hanáková Simona, Zbyněk Fiala, Vlasta Urban
Kreativní producent: Petr Mühl

Foto: Česká televize