Janek Kroupa: Všechny případy Expozitury se staly!

V době, kdy Janek Kroupa natáčel do pořadu Na vlastní oči seriál reportáží o Berdychově gangu, zrodila se myšlenka adaptovat tuto tématiku do hraného seriálu. V minulosti se u nás nikdy nespojili vysoce postavení policisté a zločinecké podsvětí tak, že by vytvořili organizovaný a zdánlivě neprůstřelný gang. Policisté vytipovali oběti a zločinci je oloupili (případně se oběti přímo ztratily). Policisté, kteří trestnou činnost vyšetřovali, měli pod kontrolou, aby se pravý pachatel nenašel. Přesto dva kolegové (muž a žena), stojící na straně zákona, postupně tento komplot odhalili a potají se jim podařilo nasbírat dostatek důkazů, aby mohli být viníci usvědčeni a odsouzeni k poměrně vysokým trestům. Dobro zvítězilo nad zlem, tak jako ve skutečném filmu, a expozitura (oddělení) elitního policejního sboru, kde ke zločinům docházelo, byla zrušena. Autorem scénáře nového seriálu televize Nova s názvem Expozitura je spolu s Josefem Klímou Janek Kroupa, kterému jsme položili několik otázek.


Scénář k seriálu Expozitura jste psal společně s kolegou Klímou. Jak dlouho scénář vznikal? A nebyly mezi vámi tvůrčí spory?
Scénář samotný vznikal rok. Reportérsky ale mnohonásobně déle. Případy, které popisujeme, jsme si nevymýšleli, ale jako novináři jsme na nich pracovali. Spory mezi námi byly, jsou a budou. Ale pořád jsme kamarádi a kolegové.

Expozitura je seriál inspirovaný skutečnými událostmi. Do jaké míry odpovídají exteriéry, postavy i dějová linie reálným kauzám?
Všechny případy se staly. Jen někdy jiným lidem a za trochu jiných okolností. Příběhy jsou na motivy těch skutečných. S realitou v příběhu jsme ale měli neustálý problém. Pravda je totiž ve filmu někdy příliš nepravděpodobná. Ve scénáři jsme se vyhýbali náhodám, řešení našich zápletek je přísně logické. To v reálném životě nebývá.

Sice jste ostřílený novinář, ale nebál jste se přece jen, že by vám mohl seriál způsobit problémy u zločineckých skupin?
Bál a bojím. Zejména proto, že právě v těchto dnech z vězení vycházejí lidé, na základě jejichž příběhů je seriál postavený. Nemyslím, že je to potěší. V seriálu totiž člověk občas může napsat i věci, které sice ví, ale dokázat by je bylo obtížné…

Jak vůbec zvládáte reportérskou práci tohoto druhu? Co na to říká vaše rodina?
Nezlobte se, ale o svých blízkých z důvodů jejich bezpečí nikdy nemluvím. Práci ale snad zatím zvládám.

Formát seriálu nepatří mezi ty klasické. Protíná se zde několik linií. Inspirovali jste se nějakými zahraničními kriminálními seriály?
Ano. Chtěli jsme napsat něco lepšího.

Jak se vám spolupracovalo s režiséry seriálu Petrem Kotkem a Ivanem Pokorným? Vystihli váš scénář tak, jak jste si představovali?
V zásadě dobře. Naslouchali, ale hádali se s námi. Viděli film a my realitu. Naše spory s nimi mírnil (a jak to chodí, dostával vynadáno z obou stran) dramaturg Petr Bok, který má na tom, jak seriál nakonec dopadl, velkou zásluhu.

Spolupracovali jste při natáčení nebo tvorbě scénáře se skutečnými kriminalisty?
Při psaní vlastně ne. Postavy policistů jsou ale také na motivy skutečných postav, které dobře známe. Při samotném natáčení si režiséři na plac brali policisty, aby kupříkladu policejní zásahy odpovídaly tomu, jak skutečně probíhají.

Zítra přineseme rozhovor s herečkou Hanou Vagnerovou, která hraje hlavní ženskou roli v seriálu Expozitura.

Foto: TV Nova