Jana Semerádová: Ponořit se do peruánských lidových písní je pro mě takové hudební wellness

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení před pětadvaceti lety v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Soubor vedený Janou Semerádovou se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně vystupuje na mezinárodních festivalech a prestižních světových pódiích. Před patnácti lety zahájilo Collegium Marianum úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které vydalo již osm jeho nahrávek, a to nejen v rámci objevné řady Hudba Prahy 18. století. U příležitosti vydání nového alba Cachua Serranita, které vyšlo 25. února 2022, si povídáme s uměleckou vedoucí Collegia Marianum Janou Semerádovou.

Jak vznikl nápad nahrát tento nevšední repertoár na album Cachua Serranita?

K jihoamerickým pramenům mě přivedl paradoxně skladatel, jenž nikdy neopustil českou krajinu. Jan Josef Ignác Brentner patřil nejen k oblíbeným skladatelům své doby, ale stál takříkajíc u zrodu našeho souboru a jeho jméno často figurovalo na našich prvních nahrávkách a koncertních programech. Osudy Brentnerových chrámových skladeb, které se dostaly prostřednictvím jezuitských misionářů až za oceán do dnešní Bolívie, mě inspirovaly a vedly dál na »odvrácenou stranu světa«, kde jsem nacházela hudbu znějící podobně jako naše barokní. Touha propojit tyto dva odvrácené kouty světa se naplnila, když jsem spojila v ansámblu muzikanty zpívající či hrající na více nástrojů s mimořádnými improvizačními schopnostmi, kteří jsou doma v lidové a etnické hudbě. Hraje se na flétny, housle, violy, charango, violon či malý cimbál.

Co bylo na realizaci nahrávky nejzajímavější?

Nejvíc jsme toužili zachytit radost z improvizace, nadšení z nových nápadů. To se, myslím, podařilo. Dobrodružné spojení barokních nástrojů, cimbálu a charanga nás bavilo a přineslo zase další interpretační možnosti.

 

Jaké to je, ponořit se do peruánských lidových písní?

Pro mě to je takové hudební wellness, stačí se zaposlouchat do melodie, kterou nám houslista Jurko Sycha bravurně předhvízdá, a pak už se nechám unášet vánkem, který mě přenese do andských hor…

Navštívila jste již Jižní Ameriku?

Bohužel ještě ne. Už dlouho toužím navštívit Bolívii a Peru a naše nové album Cachua Serranita je takovou palubní vstupenkou… Jurko Sycha navštívil andské výšiny nedávno a odtamtud si přivezl nejen charango, ale i nádherné melodie, k nimž vymyslel skvělé aranže a podělil se o ně s námi na nahrávce.

 

Co významného z koncertní sezony nyní Collegium Marianum připravuje?

Letos pořádáme již 22. ročník koncertního cyklu Barokní podvečery, připravujeme reprízu úspěšného představení s loutkami Acis a Galatea pro festival v Řezně, v květnu vystoupení na Pražském jaru v rámci projektu Vize a sny, kde zazní premiéry skladeb napsaných na míru našemu ansámblu. V létě a na podzim se těšíme na krásné koncerty s italskou sopranistkou Robertou Mameli.

Foto: Supraphon / Petra Hajská

 


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353