Filmový průmysl je jedno z odvětví na které by se v rámci ekonomiky nemělo zapomínat

Český filmový průmysl má u nás dlouhou tradici a skvělé jméno. Aby se ho dařilo i nadále rozvíjet, bude potřeba přijít se systémem pobídek, které jsou funkční již několik let v zahraničí. Motivace, jak udržet zahraniční filmové produkce v českých luzích a hájích by mohla být fantastická. Až 500 milionů korun! Alespoň tak to vidí Jaroslava Jermanová, místopředsedkyně poslanecké sněmovny.


Funkce místopředsedkyně sněmovny je spojená s řízením a chodem dolní komory parlamentu. Jste šestý nejvyšší ústavní činitel v republice. Skutečně Vás chod sněmovny natolik zaměstná?
Jako místopředsedkyně Poslanecké sněmovny se podílím na jejím chodu, řízení schůzí a všem, co s tím souvisí. Výkon této funkce mi zabere dost času. Samozřejmě se jako nováček musím učit stále nové věci. Jsem však také politička a předsedkyně Středočeského kraje hnutí ANO a má práce není jen o výkonu a exekutivním řízení sněmovny, ale také o politice.

Jako o političce zatím o Vás moc slyšet nebylo. ANO reprezentuje spíše Andrej Babiš.
Rozhodně nejsem člověk, který by jen vykonával exekutivní funkce. Mám naprosto jasnou politickou vizi, proto jsem vstoupila do ANO. Soustředím se na genderovou problematiku, a problematiku rodiny jako takové. I proto se tolik zajímám o filmový průmysl, neboť reprezentuje kulturní dědictví našeho národa. Ráda bych, aby i naše generace vytvářela skutečné kulturní hodnoty prostřednictvím filmu. Aby i naše děti měly na co navázat.

Můžete být konkrétní? O podpoře umění a kultury už jsme slyšeli poměrně dost a efekt nikde..
Nemluvím o podpoře umění a kultury od toho jsou tu jiné instituce. Mluvím o filmovém průmyslu jako takovém. Ten má v České republice dlouholetou tradici a dobré jméno ve světe. A přitom jde o část ekonomiky, která jednoznačně není zanedbatelná. Ovšem stát ji jaksi opomíjí. Máme investiční pobídky pro montovny a výroby s nízkou přidanou hodnotou a přitom tady máme unikátní a velmi konkurenční zázemí právě ve filmové výrobě a ta státem není podporovaná skoro vůbec. Okolní země to již pochopily a mají systém investičních pobídek je velmi propracovaný a mne velmi mrzí, když velké zahraniční produkce nás obcházejí jen proto, že stát nedostatečně propracoval systém pobídek. Přitom tyto produkce by zde jinak točily, protože profesně a kvalitativně jsme v evropském regionu na špičce…

Dobře, ale to zase mluvíme o zahraničních produkcích, pomůže to českému filmu?
Samozřejmě. Pokud se zde produkuje velký zahraniční film, tak z větší části na něm dělají české firmy, české ateliéry, čeští profesionálové od filmu. Profitují z něj kraje, města, cestovní ruch. Je zde obrovská provázanost s ostatní částí ekonomiky, včetně velké propagace. Tento druh činnosti má velký i doznívající efekt v cestovním ruchu. To v klasické výrobě nenajdete. Když podpoříte výrobní montovnu nebo továrnu žádná taková velká provázanost tam není. Takže toto není přínos jen pro filmaře, ale pro ostatní segmenty ekonomiky s vysokou přidanou hodnotou.

Já mluvím ale o českých tvůrcích, kteří by také rádi produkovali…
Filmové pobídky jsou motivační ,jak pro zahraniční ,tak pro domácí producenty. Jsou pro všechny. Podpora českých tvůrců nejde na úkor zahraničních. Co se týče peněz jež stát dává nepřímo ( pomocí zákona o reklamě) na český film, tak to je otázka na fond kinematografie. Já hovořím o filmovém průmyslu jako celku. Nikoli jen o hrstce umělců. Kvalitní materiál si vždy ale své příznivce najde. To se ale pouštíme do jiných vod, nikoli do podpory filmového průmyslu. Tento segment já vnímám jako globální a mým cílem je, aby se nejvíce vyrábělo v ČR.

Jaká je ideální hladina pobídek dle Vašeho názoru?
Nyní jsme na částce do půl miliardy korun. Což je oproti požadavkům a zájmům českých ale i zahraničních producentů strašně málo. Zájem hlavně zahraničních producentů tuto částku několikanásobně převyšuje. Je tedy jasné, že abychom byli konkurence schopní, musíme celý systém filmových pobídek přehodnotit a inspirovat se léty, kdy byla naše země velmi vyhledávaným teritoriem i pro zahraniční produkce.

Jak toho chcete dosáhnout ze své pozice místopředsedkyně sněmovny?
Jak jsem Vám řekla na začátku, jsem také členkou výboru druhé nejsilnější parlamentní strany. Klademe důraz na efektivitu státu a na rozvíjení státu pomocí oblastí s vysokou přidanou hodnotou a tím filmový průmysl rozhodně je! A z této pozice, pokud se má činnost zaměří na tento problém, se dá mnoho udělat ať legislativně, tak i v rámci jednotlivých návrhů vlády.

Co na to samotní producenti, už jste s nimi konzultovala, jaká optimální hodnota, resp. systém pobídek by měl být?
S filmovým průmyslem nyní budu ve velmi těsném kontaktu. Mé cesty směřují na filmový festival Finále Plzeň , další filmové festivaly v ČR včetně festivalu v Karlových Varech. Jsou to místa kde najdete velké množství producentů pohromadě a mohu tak zodpovědně své myšlenky a návrhy s nimi probrat.

Festivaly má každý rád, hlavně VIP karty na nich…
Kde jinde než na festivalech můžete s producenty takto pohromadě hovořit. A pokud někdo dává festivalům pejorativní přívěsek, že se jedná o lobbystické akce… Tyto festivaly mimo jiné také slouží k tomu, aby producenti a filmaři prosazovali své zájmy a my jsme tady od toho, abychom s nimi diskutovali a pomohli jim. Je to stejné jako s veletrhy. Zde firmy prezentují své výrobky a pořádají různé semináře, kam zvou politiky, aby vysvětlili jim, co potřebují změnit, aby se jim lépe podnikalo. To je naprosto standardní a v pořádku.

Foto: archiv PSP, www.anobudelip.cz