Knihy Dobrovský představují literární fenomén Znamenitá mrtvola

Na konci července se na pulty knihkupectví Knihy Dobrovský dostává děsivá dystopie argentinské autorky. Znamenitá mrtvola, příběh s morbidním názvem, a ještě kontroverznější českou obálkou, která představuje balení výběrového masa. Lidského masa!

Kniha se díky možnosti předobjednávek vyprodala už několik dní poté, co skutečně vyšla. Další dotisk naplánovaný na začátek září si téměř okamžitě uzurpovalo dalších několik tisíc čtenářů. Po třetím dotisku v tentýž měsíc kniha měla konečně šanci dostat se do kamenných knihkupectví. Zájem o kontroverzní světový román neustále stoupá, a proto za pár týdnů regály doplní další několikatisícový dotisk.

A proč kniha vyvolala takový zájem čtenářů? Agustina Bazterrica vytvořila ve svém díle svět, kdy je díky záhadnému viru veškeré zvířecí maso kontaminované. Všechna zvířata jsou vybita a společnost se odhodlá k radikálnímu řešení, uzákoní kanibalismus a obchod s lidským masem. Lidé se tedy v této děsivé budoucnosti dělí na konzumenty, a ty kteří jsou konzumováni.

Svou roli bezpochyby sehrála i obálka knihy, kterou nakladatelství vytvořilo pro český trh. Na španělském originálu najdeme profil ženské tváře, který přechází do tváře zvířete. Německé vydání už bylo odvážnější, kniha vypadala jako balené maso. Čeští tvůrci se jí inspirovali, přidali ale ještě další prvky, které najdeme na masných výrobcích v tuzemských obchodech. Marketingová kampaň s touto obálkou tedy vyvolávala u čtenářů nejen šok, ale také zvědavost a touhu odhalit příběh, který se pod ní ukrývá.

Jedná se o knihu, o kterou mají zájem čtenáři bez rozdílu na pohlaví, věk nebo své další literární preference. Je to po dlouhé době poprvé, kdy světová dystopie, navíc od argentinského autora, donutila knihu otevřít i příležitostné čtenáře či naprosté nečtenáře.

 

 

Agustina Bazterrica

Znamenitá mrtvola

Když Agustina Bazterrica v roce 2017 zvítězila se svojí mrazivou dystopií v prestižní literární soutěži Clarín, jistě netušila, že se děj její knihy zanedlouho částečně stane skutečností, a její román tak získá na aktuálnosti a naléhavosti.

Dá se vůbec hovořit o nějaké lidskosti, když musí být zemřelí zpopelněni, aby nebyli snědeni? Kým je vlastně ten druhý, jsme-li tím, co jíme?

 

Foto: Knihy Dobrovský