Lov lososů v Jemenu

Neobyčejně okouzlující příběh o muškaření a politickém kolotoči, o nečekaném hrdinství a lásce a pokusu dokázat, že všechno jde, když se chce. Dr. Alfred Jones má mnoho důvodů ke spokojenosti. Přesto má pocit, že mu v životě něco chybí. Nečekaně je požádán, aby se zapojil do bláznivého projektu, jehož cílem je vybudování řeky pro lososy v Jemenu.


Fred myšlenku zavrhne jako naprosto nesmyslnou. Projekt však upoutá pozornost několika zasloužilých britských politiků. Napadne je totiž, že by se tak dala odvést pozornost médií od nepříjemností, ke kterým na Středním východě došlo. Vládní soukolí se dává do pohybu. Fred je donucen, aby odsunul svou výzkumnou práci stranou a místo ní začal přemýšlet, jak přepravit deset tisíc lososů na poušť – a přesvědčit je, aby tam plavali.
Celý bláznivý projekt se zrodil v hlavě jemenského šejka, zbožného a bohatého muže, jehož láska k lovu lososů a neotřesitelné přesvědčení, že lze vírou dosáhnout nemožného, nakonec Freda nadchnou. Potlačí v sobě všechny logické námitky – i námitky své nesnesitelné ženy. Když se pak setká s šejkovou elegantní a krásnou správkyní majetku, trhlina, která se objevila v jeho pečlivě organizovaném životě, se ještě zvětší. A když se společně vydají na neobyčejnou cestu víry, a rybolovu, nesmělý dr. Jones v sobě objeví zdroj důvěry, lásky a hrdinství, který zaskočí nejen jeho samotného…

Synopse
Lov lososů v Jemenu je romantický příběh ze současnosti, v němž je hlavní postavou Dr. Alfred Jones (Ewan McGregor), introvertní vědec pracující na ministerstvu rybolovu. Jeho každodenní život spočívá v rutinní práci a stagnujícím manželství. Život se mu však náhle převrátí vzhůru nohama, když ho pověří projektem v Jemenu. Rybolovem posedlý šejk (Amr Waked) sní o téměř nemožném. Naplnit místní vyschlá koryta řek vodami plnými lososů.
Když se tisková mluvčí premiéra Patricia Maxwell (Kristin Scott Thomas), bažící po dobrých zprávách z Blízkého východu, dozví o jeho plánu, nic ji nezastaví. Konečně pozitivní zpráva odvede pozornost od nedávných vládních omylů. Pověří Freda, aby na projekt dohlédl. Pro racionálně uvažujícího a trochu staromódního vědce je myšlenka chovu lososů v Jemenu na hranici šílenství.
Charizmatický šejk však Freda nakonec přesvědčí. Navíc se mu zalíbí jeho obchodní kolegyně Harriet Chetwoode-Talbot (Emily Blunt), něžná a okouzlující anglická kráska, která ho na cestě do Jemenu doprovází. Fred se postupně zbavuje svého zarytého cynismu a stává se pro Harriet oporou v těžkých situacích. S její podporou a pomocí přijme šejkovu excentrickou výzvu a vydá se na cestu sebepoznávání a lásky, která přichází v každém věku.
V hlavních rolích se představí Ewan McGregor, Emily Blunt a Kristin Scott Thomas. Film Lov lososů v Jemenu režíroval Lasse Hallström, produkoval Paul Webster a scénář podle úspěšného stejnojmenného románu Paula Trodaye napsal Simon Beaufoy.

Od knihy k filmu
Román Paul Tardaye Lov lososů v Jemenu z roku 2006 okouzlil kritiku důvtipným spojením komediálních a dramatických prvků, milostného příběhu a štiplavé politické satiry. Když si knihu přečetl producent Paul Webster, hned mu bylo jasné, že by příběh mohl být úspěšný i na filmovém plátně.
„Jakmile jsem knihu dočetl, začal jsem přemýšlet o jejím zfilmování,“ říká Webster. „Bavila mě její anglická osobitost, směs romantiky s trochou fantazie a tvrdé politické satiry. Zapůsobila na mě i autorova troufalost.“
Kniha popisuje příběh Freda Jonese (Ewan McGregor), vědce v oblasti rybolovu, jehož život ve „funkčním“ manželství bez lásky se náhle změní, když dostane na starosti projekt, který považuje za čisté šílenství: naplnit suché jemenské vádí řekami hemžícími se lososy. Tento nápad pochází z hlavy jemenského šejka (Amr Waked). Věří, že právě toto jeho hobby může pomoct šířit mír a duchovní hodnoty v jeho rodné zemi zmítané ničivými konflikty.
Když se tisková mluvčí britského premiéra Patricia Maxwell (Kristin Scott Thomas) dozví o šejkově plánu, hned se chopí pozitivního příběhu, který má odvrátit pozornost od vládních přešlapů v této oblasti. Úspěch projektu je nevyhnutelný a Patricia pověří Freda, aby na celou věc dohlédl. A není na to sám – pomáhá mu šejkova mladá a energická asistentka Harriet (Emily Blunt). Fred postupně podlehne šejkovu kouzlu, jeho neústupnost začne polevovat a přistihne se u toho, že se mu projekt i Harriet začnou líbit. Jak je už pro románové prvotiny zvykem, podoba hlavního hrdiny a autorem románu není náhodná.
„Čekal jsem na setkání s Paulem Tordayem, který měl přicestovat vlakem z Northumberlandu. V momentě, kdy se objevil, bylo to, jakoby přišel samotný Fred Jones,“ pokračuje Webster. I přes jeho optimismus se ukázalo, že zfilmovat příběh nebude jednoduché. Tordayův román se totiž skládá jen z emailů, odkazů a dopisů. Nedochází tam ke komunikaci v první nebo třetí osobě. Ačkoliv je to technicky vynikající dílo, jeho potencionální adaptace představovala tvrdý oříšek. Webster se proto rozhodl oslovit Simona Beaufoye, scénáristu snímku Do naha!, Milionář z chatrče a 127 hodin.
„Simon byla skvělá volba,“ říká Webster, „protože příběh má mnoho společného například s komedií Do naha! Je to expert na komedie a filmové adaptace.“
„Nejtěžší bylo propojit politickou satiru s romantickou komedií. Měl to být příběh Freda a Harriet, o hledání jeden druhého. Satira funguje na papíře, v televizi nebo na pódiu, ale jen zřídkakdy ve filmu.“
Z tohoto důvodu zůstává nedotknutý politický podtext filmu. „Během práce na scénáři jsme se rozhodli vynechat momentální politické dění a satiru, protože by to zřejmě nebylo dlouho aktuální,“ vysvětluje režisér Lasse Hallström. „Rozhodli jsme se nepoužít konkrétní témata, aby byl film přístupný širokému publiku v neomezeném čase.“
Hallström je toho názoru, že Beaufoyův scénář je jedním z nejlepších, jaké za poslední dobu četl. Dodává: „Je z něho cítit ostrý britský humor, s nímž se nesetkáte každý den, hlavně v USA. Zamiloval jsem si ten tón, důvtip a jeho rozmanitost. Je to tragikomedie, emoce a vztahy se pohybují v rozmezí od skutečných po vcelku bizarní, a to se mi líbí. Mám rád evropský smysl pro humor a je pro mě velká čest, že právě Simon Beaufoy je autorem scénáře. Obdivuju jeho styl.“
Herečka Emily Blunt, filmová Harriet, byla scénářem rovněž nadšená. „Je tak podmanivý a duchaplný. Přesně zachycuje komunikaci mezi lidmi v dnešní době a to se nevidí často. Většinou jde jen o klišé, především v případě milostného příběhu nebo nevšedního vztahu mezi dvěma lidmi.“
Kristin Scott Thomas, která si zahrála neoblomnou politickou manipulátorku Patricii Maxwell, souhlasí. „Knihu jsem četla velmi dávno a pamatuji si, že jsem se válela smíchy,“ říká, „ale scénář je napsaný úplně jiným stylem. Například má postava v knize je muž a celý příběh je velice politický. Podstata však zůstala zachovaná a s ní i pořádná dávka humoru.“
Byl to právě humor, který oslovil hlavního představitele Ewana McGregora. „Líbila se mi atmosféra příběhu,“ říká. „Zaujal mě způsob, jakým byla pojatá komediální rovina.“

Cesta proti proudu
Jak naznačuje neobvyklý název Lov lososů v Jemenu, jde o příběh víry v neuvěřitelné. Ústřední postavou je jemenský šejk, který považuje lososa za tajemné stvoření a jeho každoroční migraci z oceánu do potoků vidí jako alegorii cesty člověka k objevení duchovna. Šejkův způsob myšlení postupně zapůsobí i na Freda, který sám začne věřit v nemožné. Během této cesty objeví poprvé skutečnou lásku.
„Je to o víře. Na začátku není nic, v co by Fred věřil,“ vysvětluje McGregor. „Je to praktický, uzavřený člověk, který potlačuje svoje emoce. Má vysokoškolské vzdělání se specializací na mořskou biologii, ale dostal jen nezáživnou práci ve vědeckém výzkumu ryb. Je ženatý, ale není šťastný. Jeho žena tvrdí, že žijí ve »funkčním manželství« a jejich společné chvíle jsou vcelku politováníhodné.“
„Potom do jeho života vstoupí šejk s velkým plánem vytvořit podmínky pro lov lososů v jeho krajině. Seznámí se s Harriet, která si získá jeho srdce,“ pokračuje McGregor. „Přátelství se šejkem a Harriet ho též duchovně obrodí, ale nemám na mysli duchovno v náboženském slova smyslu. Prostě začne v něco věřit – například, že se budou jemenské potoky hemžit rybami. Jeho postava projde během filmu obdivuhodnou změnou, což jako herec oceníte.“
Rodící se vztah mezi Fredem a Harriet je základem celého příběhu. „Tvoří trochu netypický pár. Zamilují se jeden do druhého za poměrně překvapujících okolností,“ říká Blunt. „Ještě je třeba poznamenat, že moje postava má přítele, kterého krátce předtím poznala a zahořela k němu láskou. On je však odvelen do Afghánistánu a zanedlouho ho vyhlásí za nezvěstného, takže většinu filmu je mimo, ponechávajíc Freda a Harriet jejich vlastnímu osudu.“
Postava šejka, kterou ztvárnila egyptská hvězda Amr Waked, představuje další jedinečnou osobnost – moudrého a veselého gentlemana, jehož muslimský svět je spíš tajuplný než nenávistný. Dodává příběhu místy až pohádkovou atmosféru.
„Scénář je napsaný tak inteligentním způsobem, především, co se týká nepředvídatelnosti děje,“ říká Waked. „Myslíte si, že se drží nějakého schématu, ale neustále vám dokazuje opak. Je to doopravdy chytré a zábavné, hlavně ve filmovém průmyslu, kde už byla většina příběhů převyprávěná. A moje postava, to je splněný sen. Šejk vidí lov lososů jako metaforu hledání a nalezení Boha. Plavat proti proudu je v jeho očích porovnatelné s cestou člověka k Bohu; lidé s vírou a dobrým srdcem vydrží, a pokud i on vydrží, bude za to odměněný. Je to příběh s mnoha rovinami.
Spojit tyto roviny a scelit všechny rozdílné a osobité prvky příběhu vyžadovalo režiséra se smyslem pro preciznost a cit. Producent Paul Webster mluví o velkém štěstí, když švédský režisér Lasse Hallström sám nabídl, že film bude režírovat. „Byla to skvělá volba,“ poznamenává Webster. „Měli jsme velké štěstí, že si scénář přečetl. Z ničeho nic mi jednoho dne volal a řekl, že scénář je skvělý.“
„K mým nejoblíbenějším filmům patří Můj život jako pes, jsem fanouškem Co žere Gilberta Grapea? A když se k tomu přidal můj obdiv k Pravidlům moštárny a Pobřežním zprávám, věděl jsem, že máme před sebou nesmírně vnímavého člověka, který ví, jak na herce a má pohodový postoj při výrobě filmu.“
Hallström vycítil, že by mu mohl příběh sednout. „Je tolik způsobů, jakými ho uchopit. To je na tom právě tak úžasné,“ říká režisér. „Pohybuje se ve škále, kterou nejde definovat. Skutečný život a pravdivé zobrazení lidí vyžaduje prvky dramatu i komedie. Není to komediální drama ani dramatická komedie. Jde o směs romantiky, dramatu a komedie.“
Švédský režisér má s komedií zkušenost – v jeho filmu Casanova z roku 2006 je několik silných momentů. „Když jsem v roce 1966 začínal jako producent v televizi, psal jsem i komedie. Řekli mi, že švédský humor je čistá ironie! Lov lososů v Jemenu má ze všech mých snímků asi nejblíže k Čokoládě.“
„V mnoha stránkách je tento film i upřímným střetnutím západních a východních kultur,“ pokračuje Hallström. „A jak spolu dokážeme vycházet. Pomohlo mi to představit si, i když jen částečně, vzájemnou integraci a toleranci našich dvou kultur. V dnešní době je to pozitivní představa.“

Casting
V Trodayově knize je Fred muž ve středním věku, ale producentovi Paulovi Websterovi se pro filmové zpracování víc líbil někdo mladší. Kromě toho měl už pro roli vytypovaného Ewana McGregora. „Postava Freda byla dokonce i ve scénáři napsaná pro staršího muže, ale my jsme tak velmi chtěli obsadit Ewana,“ říká. „Samozřejmě ho není možné označit za muže v letech, ale na druhé straně má za sebou bohaté herecké zkušenosti. Myslím, že tato zářivá hollywoodská hvězda momentálně prochází jakousi přeměnou a mění se v něco mimořádně zajímavého.“
„Řekl bych, že za pár let z něj bude druhý Harrison Ford. Má k tomu všechny předpoklady – je mužný, šaramantní a dobře vypadá. Je úžasný herec jak v dramatu, tak v komedii a zřejmě brzy dosáhne vrcholu své kariéry. Myslím, že toto byl doposud jeho nejlepší výkon.“
Koproducentka Nicky Kenitsh-Barnes souhlasí. „Fred je zarytý introvert a někdy je rozkošný. Je to pro Ewana skvělá příležitost.“ McGregor podotýká, že ho bavilo hledat co nejvýstižnější tón hlasu pro jeho postavu. „Ten můj je pro Freda příliš pohodový,“ říká herec, „proto jsme ho stylizovali do rezervovanějšího tónu se snobským skotským přízvukem, což byla fakt zábava.“
Producenti dále hledali mladou a energickou herečku, která by se vyjímala po boku nevyrovnaného vědce a zároveň by měla zkušenosti s komedií i dramatem. „Emily Blunt byla jednoznačná volba,“ říká Webster. „Přesně splňovala požadavky na postavu Harriet; je o trochu mladší než Fred a má přirozený smysl pro humor. Měli jsme co dělat, abychom během natáčení krotili Emiliiny výbuchy smíchu a vtipné narážky.
„Její postava je vcelku prudérní,“ pokračuje. „Ale jak to už u dobrých herců bývá, je tam ještě další rozměr. Rozvinula to, co bylo v knize a zahrála Harriet jako nenucenou, trochu bohémskou ženu, což se trochu odklonilo od původního záměru. Podle mě to příběhu prospělo. Emily je filmová hvězda a zanechává v postavách i kousek sebe. Dobří herci se ne vždy nechají úplně zastínit postavou; nepřestávají zářit a to je Emilyn případ.“
Harriet si získá Fredovo srdce právě svou živostí a pozitivním pohledem na svět. „Je ze všeho nadšená a oplývá neutichajícím optimismem, což je úplný protiklad Freda, jeho panovačnosti a domýšlivosti,“ říká Blunt. „Pro Harriet je Jemen přímo magickým místem. Představuje úplně odlišné prostředí, na jaké byli doposud zvyklí, a proto i rozhodovat se a riskovat tam jde lehčeji. Ocitnou se ve víru okolností, díky kterým se spojí jedinečné místo s jedinečným projektem.“
Pro roli šejka, velkého milovníka rybolovu, chtěl Webster arabského herce. „Chtěli jsme se vyhnout typickému hollywoodskému castingu, ale ukázalo se, že jen velmi málo starších arabských herců pracovalo s angličtinou a naše postava měla mluvit plynně anglicky. Kromě toho jsou většinou výstřední a teatrální, což nám nevyhovovalo. Potom jsme se začali dívat po mladších.“
Nakonec vybrali jednoho z nejpopulárnějších egyptských herců současnosti, Amra Wakeda. „Amr je velká hvězda v Egyptě a do projektu vstoupil doslova ze dne na den, ale zvládl to fantasticky,“ poznamenává koproducentka Nicky Kentish-Barnes. Tvůrci si nakonec uvědomili, že mnozí arabští obchodníci investující na západě jsou poměrně mladí muži. „Například šejk Mansour, který vlastní fotbalový klub Manchaster City má něco málo po čtyřicítce,“ dodává Webster, „a pro nás to byl ideální vzor.“ Podle Webstrových slov je Waked »Georgem Clooneym Blízkého východu«.
Waked není v Hollywoodu nováčkem, spolupracoval na dalších anglicky mluvených filmech, včetně Syriana z roku 2005. Když dostal nabídku ztvárnit jemenského šejka, ani na chvíli neváhal. „Je to pozitivní role pro arabského herce,“ říká. „Na rozdíl od teroristů a zločince, kterého jsem hrál v Syrianě. O tento typ postav není nouze. Ale kladnou roli vám nenabídnou tak často, při troše štěstí jednou za pár let.“
Webster podotýká, že tvůrci se snažili zachovat autentičnost arabského světa: „všechny tamní postavy hráli skuteční Arabové a pokud to bylo možné, i místní Jemenčani.“ Šejkův doprovod ve Skotsku sestavili z místní jemenské komunity.
Poslední výraznou postavou filmu je samozřejmě žena, která udělá vše proto, aby se šejkův plán zrealizoval – Patricia Maxwell. K Webstrově velké radosti přijala spolupráci Kristin Scott Thomas. „Patricia Maxwell je mluvčí premiéra, řeší vládní záležitosti a právě kvůli tomu musí projekt s lososy fungovat,“ říká Thomas.
„Ona vydává konečné rozhodnutí, má ostrý projev a celkově není velmi příjemná. Bylo zábavné jí hrát, přestože jsem si v její kůži nepřipadala jako milá osoba. Lidé jako ona se obyčejně snaží být se všemi zadobře, ale v jejím případě to nahání strach. Této ženě chybí dobré způsoby.“
Webster je toho názoru, že role Patricie Maxwell je dost náročná a má vliv na dynamiku a vyznění celého příběhu. „Myslím, že to měla Kristin těžké hlavně proto, že její postava není nikým ovlivňovaná, ani se s nikým nesblíží,“ říká. „V podstatě nevěnuje lidem moc pozornosti. Neustále řeší Twitter, emaily, textové zprávy, atd. Dělá tisíc věcí najednou a nezastaví se. Je jakýmsi odrazem moderní společnosti a posedlosti komunikačními médii, které zastínily osobní kontakt.

Natáčení a lokality
Příběh se odehrává ve třech hlavních lokalitách – v Londýně, na Skotské vysočině a v jemenských vádí. Natáčení v Jemenu nebylo tvůrcům povoleno a Webster se proto musel poohlédnout v Jordánsku a Maroku. Vybrali druhou alternativu, konkrétně oblast v okolí Ouarzazate pro její hornatý povrch a »příznivé podmínky k filmování«.
Webster vysvětluje: „V arabských zemích byste nikdy neměli pracovat s dětmi, zvířaty a podle mě ani s vodou. V našem filmu bylo vody až příliš. Ve Skotsku se nevyskytly žádné problémy. Voda s námi spolupracovala skvěle. Problémy začaly až v Maroku. Přívalová vlna číslo jedna: hustý déšť na vysočině pohoří Atlas vytvořil přívalovou vlnu, která smetla filmovou scénu,“ pokračuje producent, „a když jsme ji pracně postavili nanovo, přišla další a smetla ji znovu. Naštěstí voda přicházela vždy uprostřed noci, takže nikdo nebyl zraněný. Sedm dní před příchodem herců do Maroka byla scéna po třetí zničená a vlna dosahovala výšky až tři a půl metru.“
Když přijeli tvůrci do Maroka a chystali se začít točit, nezbylo po vodě ani vidu. „Srážky sebou přinesly nežádoucí záplavy v nežádoucím čase. Všechno nám zničily, a proto nedošlo k realizaci původního plánu – pomocí vrtů si zabezpečit vlastní zásoby vody. V jedné scéně plavou Fred a Harriet v řece. Ve skutečnosti nedosahovala hloubka ani půl metru. Byl to výsledek celého našeho úsilí!“
Příběh filmu začíná v Londýně. Hallström vybral Fredův příbytek v okrajové čtvrti Hampstead, kde „jsme našli dokonalé uličky s navlas stejnými domy a upravenými zahrádkami,“ dodává Webster. „Přesně to splnilo naši představu – rutinní pocit člověka, který nemůže uniknout z dobře organizovaného pohodlného vězení.“ Fred pracuje na Ministerstvu zemědělství a rybolovu, jinými slovy »na dost« ponurém místě. Chtěli jsme zdůraznit kontrast s místem, kde pracuje Harriet – moderní prosklenou budovou s názvem Blue Fin v Southwarku s překrásným výhledem. Je to skvostné místo s prostornými kancelářemi, které jsou pravým opakem Fredovy stísněné kopky.“
Záběry šejkových budov ve Skotsku vznikly v okolí vesničky Arrochar u jezera Loch Long na Skotské vysočině. „Fred žije v omezeném a uzavřeném světě, který se začne otevírat, jakmile vycestuje na vysočinu,“ říká Webster. „Místo, kde jsme natáčeli, bylo úchvatné, ale uvědomili jsme si, že jsme polovinu času strávili cestováním z místa na místo. Vzdálenosti mezi jednotlivými oblastmi Skotska jsou veliké. Dokonce bych řekl, že Skotsko bylo fyzicky náročnější než Maroko!“

Lov lososů v Jemenu
Původní název: Salmon Fishing in the Yemen
Země původu: Velká Británie
Žánr: Drama
Režie: Lasse Halström
Hrají: Ewan McGregor, Emily Blunt, Amr Waked
Scénář: Simon Beaufoy, Paul Torday
Kamera: Terry Stacey
Střih: Lisa Gunning
Hudba: Dario Marianelli
Producent: Paul Webster
Světová premiéra: 2. 3. 2012
Domácí premiéra: 3. 5. 2012

Foto: www.hce.cz