Kandidát – skutečný příběh, který se nestal…

V dnešní době jsou nejcennějším zbožím informace. Film Kandidát ukazuje velkou moc médií, která manipulováním s událostmi mohou ovlivňovat celý svět. Příběh sleduje zákulisí jedné politické kampaně kandidáta na prezidenta.


Do volby hlavy státu zbývají 2 měsíce. Úspěšný a vlivný majitel reklamní agentury Adam Lambert přijímá lukrativní zakázku. Má realizovat prezidentskou kampaň pro zvláštního kandidáta, nevýrazného, maloměstského podnikatele. Cílem je pouze rozvířit politické vody a ubrat pár hlasů protistraně.
Lambert je zvyklý bez skrupulí každým manipulovat a vždy dosáhnout svého. Na večírku v klubu se nechá vyprovokovat a uzavře sázku se svým rivalem – Ivanem Mullerem, který pracuje pro jasného favorita celých voleb. Ve hře je sedm miliónů eur. Lambert vsadil všechen svůj majetek na jediného koně, neznámého kandidáta. Zapřísáhnul se, že z této nuly udělá nového prezidenta, a to rovnou v prvním kole prezidentských voleb…
Kandidát zobrazuje, co se na politické scéně děje nebo velmi lehce udát může. Je cynickou analýzou společnosti, která se nechá manipulovat bohatými a mocnými. Ti, kteří tahají za nitky, vytvářejí svět, ve kterém mizí hranice mezi pravdou ,iluzí, dobrem a zlem.
Film, který žánrově propojuje černou komedii se špionážním thrillerem, vzniknul v česko-slovenské koprodukci. V hlavních rolích se představí řada známých českých a slovenských herců – Marek Majeský, Michal Dlouhý, Roman Luknár, Pavel Nový, Michal Kubovčík a další.

Krátce o filmu:
Kandidát je nový celovečerní koprodukční film CZ –SK.

Film byl zpracován na motivy stejnojmenné knihy Maroše Hečka a Michala Havrana, kteří ho spolu se scénáristou Peterem Balkem převedli do moderního filmového jazyka a vypráví o pozadí a zákulisí kampaně na prezidenta.
Reklamní magnát, biskup, kandidát Peter Potoň, velcí hráči z nejvyšších kruhů politické hierarchie a dvojce mužů, kteří poslouchají a vidí všechno a všechny prostřednictvím nastrčených kamer a nejmodernější odposlouchávací techniky, vytvoří svět, ve kterém neexistuje hranice mezi pravdou a lží, dobrem a zlem nebo životem a smrtí.

Synopse:
Na začátku je telefonát. Blonďáček, hacker z bratislavské čtvrti Petržalka, a Čech Jizva, který toho moc nenamluví. Zadání je jasné, několik měsíců sledovat majitele reklamní agentury Adama Lamberta. Všechno nahrát, zaznamenat a zapsat. Zdánlivě jednoduchý úkol za velký balík peněz. O zadavateli práce, která si říká Paní Silvie, nevědí absolutně nic a od začátku je pro něj jenom anonymním hlasem v telefonu. Konec konců, základní pravidlo jejich práce je – hlavně žádné zbytečné otázky.
Adam Lambert dosáhl ve světě reklamy úplně všeho, čeho mohl dosáhnout mohl přes významné klienty, nadnárodní společnosti až po lidi z vysoké politiky. Díky své ctižádosti a svému charisma si vždy uměl naklonit ty správné lidi a otevřít jejich peněženky. Dokonce i evangelického biskupa Jozefa s tváří křesťana a duší obchodníka. Lambert před sedmi lety opustil vody politické reklamy a žije si na vysoké noze reklamního alfa samce, má rodinu a milenku, spolumajitelku reklamní agentury v jedné osobě – Alenu. Kromě toho, že vede lživé rozhovory, kdy se telefonicky odkazuje na svoji manželku, se Blonďáčkovi a Jizvovi po dvou měsících jeho sledování zdá jako vcelku vyrovnaný a mimořádně úspěšný čtyřicátník.
Po návratu z dovolené čeká na Lamberta v reklamní agentuře biskup Jozef se zajímavou nabídkou, vytvořit reklamní kampaň na prezidenta pro jistého maloměstského podnikatele, oblíbeného řečníka na svatbách dle biskupa ryzího Slováka Petera Potoňa. Jen pár procent, nic víc, podsouvá biskup a ještě víc hlasitě hovoří o nemalé finanční odměně. Lambert se svým typickým sarkasmem odmítne, do voleb zbývají jen dva měsíce. Ale, nakonec, je nucený pod biskupovým tlakem a hrozbou zastavení toku peněz a dotací, nabídku přijmout. Přichází domů, jeho velký rodinný dům je prázdný, ale Lambert se chová, jako kdyby bylo všechno v naprostém pořádku. Večer se vypraví do luxusního klubu, který je určený jen pro privátní zábavu smetánky – lidí od reklamy. Tady se potkává s hlučnou skupinkou, vedenou arogantním Ivanem Mullerem, který reprezentuje konkurenční reklamní agenturu, o generaci mladší a dravější krev. Jejich počáteční slovní přestřelka s ironickým nádechem se postupně změní na krutou hádku dvou reklamních soků a po zjištění, že Muller »dostal« kampaň lídra pravice a favorita celých prezidentských voleb v jedné osobě Černohorského, se Lambert neovládne a vyzve Mullera k sázce o celý svůj majetek. Doposud napjatá atmosféra ztuhne, Blonďáček s Jizvou , kteří vše odposlouchávají, nevěří svým uším. Muller, pod tlakem svého ega a přihlížejících diváků, sázku přijme. Ve hře je sedm milionů EUR. Lambert celý svůj majetek vsadí na jediného koně, na hloupého osla, na jakéhosi maloměšťáka Potoně, kterého nikdo nezná a přísahal si, že z něj udělá prezidenta republiky. A rovnou v prvním kole prezidentských voleb.


Po potvrzení sázky u notáře už není cesty zpět. Lambert svolá v agentuře velkou poradu a reklamní kampaň na prezidenta může začít. Originální nápady i kroky ale nepřináší vytoužené výsledky. Lambert si začíná uvědomovat vážnost celé situace a jeho frustraci ještě umocní moment, když doma najde anonymní dopis s nahrávkou rozhovoru jeho a jeho milenky Aleny, ve které ji nutí k potratu. Lambertovy předstírané telefonáty s manželkou, které probíhaly výhradně na veřejnosti před očima všech, od teď vede v soukromí. Lambertova příčetnost je nalomená, stejně jako jeho rodinný život. Jak to, že muž který má manželku a dceru, žije ve svém domě sám? Kam se poděli? A proč takové divadlo? Blonďáček a Jizva, kteří sledují všechno z bezpečné vzdálenosti, komentují dění svými ironickými poznámkami a postřehy, konspiračními teoriemi, se začínají do celé podivné skládačky, které jsou svědky, zaplétat víc a víc. A s pochybnostmi vychází na povrch i jedna otázka, která má svou odpověď až na konci – kdo si jejich práci vlastně objednal?
Zlom v kampani nastává v momentě, když se Lambertovu týmu podaří v archívních materiálech objevit rodokmen kandidáta Petera Potoně ve kterém se objevují stopy, vedoucí ke k kořenům Ľudovíta Štúra. Pozitivní reakce na sebe nenechají dlouho čekat jak u voličů, tak u odborné veřejnosti a první průzkumy hovoří o těsném kandidátově vítězství. To ale Lambertovi nestačí. Sázka byla uzavřena jasně vítězství v prvním kole s velkou pompou a slávou. Lambertova chorobná ctižádost, proti které se nebouří snad už jen jeho milenka Alena, však vede ještě dál, daleko za hranice morálky. Jak ještě více ovlivnit veřejné mínění? Jak sebrat hlasy většiny pro jednotlivce? Jednoduše – udělat z něj mučedníka. Jak? Spáchat na něj atentát. Jen jako. Samozřejmě. A rovnou na posledním mítinku – den před volbami.
Biskupovi – hrající mocenskou hru na více stranách – se tenhle nápad nelíbí. Už ta skutečnost, že Potoň, díky Lambertově kampani, má u lidí o mnoho větší sympatie než se čekalo, ho nemile překvapila. Záměr byl jasný – Potoň, jako levicový kandidát měl je »ubrat« několik procent levici, čímž by vydláždil cestu pravici a jejímu kandidátovi, mimochodem – finančně podporovaný biskupem, prostřednictvím Mullerové kampaně. Navzdory tomu biskup Lambertůvm nápad příjme, přemluví Potoně a chvíli to vypadá, že všechno jde podle plánů.


I Potoň, řečnící před velkým davem na posledním mítinku před volbami, padá po výstřelu na pódium a zůstává nehybně ležet. Lidé jsou vyděšení, média šokovaná, Lambert se usmívá ve své pracovně, odkud celé divadélko sleduje, všechno jde podle plánu, ale…
Kandidát je převezený do soukromé ordinace, která patří Lambertovi. Tady na tomto místě, které obklíčí dav kandidátových příznivců, začíná boj s časem a větrnými mlýny. Blonďáček a Jizva, kteří se nemůžou do nemocnice dostat kvůli skandujícímu davu lidí, úplně ztratí spojení. Co se odehrává uvnitř kliniky, kde prezidentský kandidát bojuje o holý život? Kdo za tím vším stojí? Je to všechno jenom hra, kterou shora někdo kontroluje? Je to Lambert? A kam se poděla jeho rodina? A co Alena a její rodinné tajemství? Je vůbec možné zachovat v této situaci racionální a morální postoj? Je vůbec možné obstát v této situaci jako člověk? Kdo je vlastně kdo? A do prezidentských voleb zbývá posledních dvanáct hodin…


Tak jako začátek i konec patří Blonďáčkovi s Jizvou, kteří svým komentářem glosují celý příběh této česko-slovenské a zároveň univerzální satiry na moderní společnost. Závěrečné převzetí peněz přinese oběma u kufříku plným peněz i šokující zjištění, kdo je vlastně jejich zaměstnavatelem. Labyrint, který celou dobu pozorovali díky nejnovějším technologiím je nakonec pohltil do té míry, že si ani neuvědomovali, že Paní Silvie je…
Adam Lambert sice vyhrál sázku, ale skutečná bitva ho teprve čeká.

Natáčení probíhalo v Čechách a na Slovensku.Během více než třicetidenního natáčení, které neprobíhalo současně, ale téměř tři měsíce, se filmový štáb, skládající se někdy i ze tří menších štábů, pohyboval v prostorech J&T banky, restaurace Albrecht, soukromé kliniky Medissimo, Obecního domu,okolí Pražského hradu, kostelu Márie Magdaleny v Rusovcích nebo v bratislavských vilách a bytech, anebo městských částech Starého města, Palisád a Petržalky. Scény z prostředí reklamní agentury vznikali povětšinou v interiérech, zatím co scény s dvojicí »odposlouchávajících« v podání herců Michala Kubovčíka a Michala Dlouhého se natáčeli v dodávce s krycím názvem PAKO (Parkety-koberce), která projížděla denní i noční bratislavské ulice.

Soundrack:
Soundtrack k filmu Kandidát tvoří skladby více slovenských autorů. Jsou výsledkem starostlivého výběru mladého talentovaného hudebního producenta Matúše Širokého. Celková koncepce soundtracku je založená na samplinzích, které často připomínají dobu minulou, ale celkové vyznění je moderní a má odlehčených charakter.
O titulní skladbu k soundtracku filmu Kandidát se postaral vítěz Radio Heads Awards nejlepší album roku 2012 – diváky i kritiky respektovaný slovenský hip-hopový básník Branči Kováč alias Vec. Skladba nese stejný název jako film Kandidát a vznikl k písni i videoklip.
Kromě složené hudby od Matúše Širokého zazní ve filmu kapely Wedding Band, Free Faces, The Uniques, The Show, zazpívají Jozef Vlk, Melánia Olláryová, Průda Paľa Hammela, anebo Karol Duchoň.

Postava Petera Potoňa:
Peter Potoň je postava, která v knize i ve filmu vystupuje jako nezávislý kandidát na prezidenta, kterému reklamní kouzelník Adam Lambert má »nahrát« pár procent. A jak už to bývá, situace se vymkne kontrole a ctižádostivý Lambert se rozhodne udělat z Potoně hlavu státu. Ale jak udělat prezidenta z někoho, koho vůbec nikdo nezná?
Skutečnost, že diváci ve filmu Kandidát nikdy neuvidí tvář Petera Potoně, poskytla tvůrcům možnost si hrát se stíráním reality a fikce. A této možnosti se s hravostí a originalitou sobě vlastní chytli a začali vydávat Petera Potoně za reálného člověka s vlastní minulostí, názory a charakterem. Vytvořili mu dokonce účet na sociální síti, kde pravidelně zveřejňoval svoje názory, postřehy a komentáře k současnému společenskému a politickému dění. V současnosti má více jak tisíc »přátel«, a to není málo. Jako reakce na tuto skutečnost vznikla zajímavá situace – »přátelé« se dají rozdělit na tři skupiny – v první jsou ti, kteří četli knihu a vědí, že Peter Potoň je fiktivní osoba, ve druhé ti, které to nezajímá a na sociální sít chtějí nasbírat co nejvíce »přátel« a třetí jsou ti, kteří si skutečně myslí, že Peter Potoň je kandidátem na prezidenta Slovenské republiky. Členové první a třetí skupiny mu přejí k narozeninám, zvou ho na párty, komentují statusy, píší mu podporné nebo kritické zprávy a považují ho za skutečnou osobu (obě skupiny z jiného pohledu).
V rámci reklamní kampaně se jistou dobu pracovalo s ideou vytvořit Peteru Potoňovi billboardy a jednoduše z něj veřejně udělat kandidáta na prezidenta Slovenské republiky. Idea obsahovala i zajišťování dostatku hlasů, průzkumy, ankety, rozhlasové diskuse a různé podpůrné aktivity, které by upevnili pravdivost osoby Petera Potoňa. Nakonec se ale tyto plány neuskutečnily a film Kandidát šel cestou klasické a poctivé velké filmové kampaně, ale idea, že Peter Potoň je jedním z nás, přežila.
Konec konců, množství rozhořčených, anebo přejících zpráv v »schránce« Petera Potoně je jasným důkazem toho, o čem vypráví i samotný příběh filmu Kandidát – s dostatkem rafinovanosti, lží a vypočítavosti se dá i z neexistujícího člověka vytvořit osoba, kterou bude považovat okolí za skutečnou a živou – a není k tomu zapotřebí téměř nic, jen čas a schopnost manipulovat s realitou a veřejným míněním. V tomto smyslu není Peter Potoň o nic méně skutečný, než ti, kteří den co den sedají za poslanecký stůl, ohánějící se paragrafy a sliby a přitom o nich obyčejný člověk neví vůbec nic.

Herci:
MICHAL DLOUHÝ (JIZVA)

Michal Dlouhý (1969) se narodil v Praze a herectví se začal věnovat už jako malé dítě. Na filmovém plátně se poprvé objevil už ve svých dvou letech jako mladší podoba svého bratra (Vladimír Dlouhý) ve snímku Už zase skáču přes kaluže.
V roce 1988 ukončil studium na konzervatoři a od té doby hrál na předních českých divadelních scénách. Na rozdíl od jiných dětských herců se dokázal na stříbrném plátně uplatnit i v dospělosti. Michal Dlouhý hrál v desítkách filmů i televizních seriálech, inscenacích a hlavně pohádkách, kde byl často obsazován do rolí princů a králů (ŽABÍ KRÁL, SEDMERO KRKAVCŮ, PRINCEZNA Z RIMINNI, ŽABÍ KRÁL, KRÁLOVSKÝ SLIB.).
2013 Cirkus Bukowsky (TV seriál), Colette, Kandidát, Nevinné lži (TV seriál), Sanitka 2 (TV seriál), 2010 Kajínek, 2008 Expozitura (TV seriál), 2005 Sametoví vrazi

MAREK MAJESKÝ (ADAM LAMBERT)
Populární slovenský herec se narodil v roce 1972, vystudoval VŠMU v Bratislavě, obor herectví. Svoji kariéru odstartoval jako člen uměleckého souboru Trnavského divadla, následovalo Divadla Andreje Bagára v Nitře. V současnosti hraje v divadle Nová scéna v Bratislavě, ale hostuje i v jiných divadlech po celém Slovensku. V roce 1992 se postavil poprvé před filmové kamery při natáčení filmu Cudzinci. Vidět jste ho mohli ve filmu Bathory (2008) nebo O dvě slabiky pozadu (2004). Známým se stal hlavně díky účinkování v populárním slovenském seriálu Panelák, od roku 2009 ho diváci mohou vidět ve slovenské verzi seriálu Ordinace v růžové zahradě nebo seriálu Bouřlivé víno.
2012 Búrlivé víno (TV seriál), 2011 Druhý život (TV seriál), 2009 Nikdy neříkej nikdy (TV seriál), 2008 Bathory, Panelák, 2007 Ordinácia v ružovej záhrade (TV seriál)

PAVEL NOVÝ (GENERÁL)
Pavel Nový (1948) se narodil v Plzni. Po angažmá v řadě divadel (např. Krajské divadlo v Příbrami nebo v Divadlo Vítězívala Nezvala v Karlových Varech) se stal roku 1989 členem pražské Ypsilonky, kde hraje dodnes. Před kamerou stál poprvé ve 13ti letech, kdy si zahrál ve filmu Václava Vorlíčka Kuřata. Popularitu mu, ale přinesla role ve známe komedii Marie Poledňákové S tebou mě baví svět. Během své herecké kariéry vytvořil několik desítek filmových rolí. Jeho filmové role nemají výraznější žánrové vymezení, hrál v komediích, dramatech i kriminálkách. Jednou z významných spoluprací byla s režisérem Janem Švankmajerem na filmech SPIKLENCI SLASTI nebo OTESÁNEK.
2012 Gympl s (r)učením omezeným (TV seriál), Tady hlídám já, 2006 Horákovi (TV seriál) Obsluhoval jsem anglického krále, Rafťáci, 2005 Ordinace v růžové zahradě (TV seriál), Snowborďáci, Ulice (TV seriál)

Podívejte se na trailer zde:

Kandidát – skutečný příběh, který se nestal…
PREMIÉRA: 27. 2. 2014
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: KANDIDÁT
PRODUKCE: Česká republika, Slovenská republika
FORMÁT: 1:2,35 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital, 35mm kopie
ŽÁNR: thriller
STOPÁŽ: 106 minut
PŘÍSTUPNOST: nevhodný do 12 let
REŽIE: Jonáš Karásek
SCÉNÁŘ: Maroš Hečko, Michal Havran a Peter Balko
KAMERA: Tomáš Juríček
STŘIH: Matej Beneš
HUDBA: Matúš Široký
HRAJÍ: Marek Majeský, Michal Kubovčík, Roman Luknár, Michal Dlouhý, Monika Hilmerová, Pavel Nový, Milan Chalmovský, Ján Jackuliak, Pavel Slabý, Lukáš Pelč, Dušan Vicen, Michal Havran, Lucia Molnárová a Petra Molnárová.
INTERNET: www.bioscop.cz; www.kandidatfilm.cz

Podívejte se na videoklip zde:

Foto: www.bioscop.cz