Jake Gyllenhaal má o třicet kilo méně a je z něj Slídil!

Jake Gyllenhaal tuto sezónu šokuje na červeném koberci při předávání filmových cen, kde předvádí dramatický nový vzhled. Trhač ženských srdcí a jeden z nejvíce sexy mužů v Hollywoodu je na kost vychrtlý a jen stěží k poznání. Jeho hmotnost šla o třicet kilo dolů a je z něj troska s propadlou tváří.


Ale není se čeho bát. Někdejší krasavec, dvaatřicetiletý Jake podstoupil tuto šokující transformaci jen kvůli své nové roli v jednom z nejlépe hodnocených thrillerů této sezóny Slídil, ve kterém hraje psychopatického novináře v terénu, který se nezastaví před ničím, jen aby získal co nejlepší záběr pro vysílání hlavních zpráv. Drží se hesla čím větší zoom, tím větší špína. Do českých kin film Slídil vstupuje už zítra, ve čtvrtek 29. ledna.

O čem je Slídil?
Každý večer, když město spí, posádky hledačů senzací vyzbrojené rychlými auty, drahými videokamerami a za řevu policejních vysílaček, slídí po rozlehlém Los Angeles a hledájí nejstrašnější nehody a zločinné příběhy. Tyto reportéři na volné noze, známí jako NightCrawlers, pořádají štvanice na požáry, vraždy a jiné katastrofy v naději, že prodají záběry místním televizním stanicím pro večerní hlavní zpravodajství. Přejíždějí z jednoho místa činu na druhé, jsou poháněni jednoduchou rovnicí, která převádí zločin a oběti na dolary a centy.

Jake Gyllenhaal – Lou Bloom
Pro režiséra a scénáristu Dan Gilroye se stala subkultura NightClowlers dokonalou předlohou pro vykreslení charakteru hlavní postavy filmu Lou Blooma. Lou žije ve světě rostoucí ekonomické nerovnosti a čelí budoucnosti, v níž jsou stáže a minimální mzda výměnou za příslib práce
a kariéry na plný úvazek. „Lou je někdo, kdo se nemění amísto toho ohýbá svět kolem sebe.
„Viděl jsem to jako šanci vytvořit postavu, která drží zrcadlo společnosti,“ říká režisér. „Žijeme ve světě rostoucí ekonomické nerovnosti, stáže vytvářejí sezonní »sluhy«, a to je realita zaměstnání pro Loua a miliony lidí.“
Louovo proniknutí do říše televizních krimi zpráv je klasický americký úspěch, s temnou zápletkou. „Příběh hlavního hrdiny začíná hledáním práce a končí vlastnictvím vlastník rostoucího podniku. Je to šťastný konec pro našeho hrdinu, ale noční můra pro společnost.“ Gilroy říká: „Chtěl jsem zprostředkovat realitu poznání, že skutečná hrůza není Lou, je to svět, který ho vytvořil a odměňuje ho.“
Okouzlený silou scénáře Dana Gilroye, Jake Gyllenhaal vstoupil do projektu jako hvězda a producent Slídila. Během jejich prvního setkání oba souhlasili, že se postaví k projektu společně.
„Mým záměrem vždy bylo, dovolit Jakeovi intenzivně proniknout do hloubky hlavní postavy a rozvinout svou invenci, aby Jake mohl skutečně jít na místo intenzivního zkoumání,“ říká Gilroy. „Je to mimořádný talent a nechtěl jsem potlačit jeho tvůrčí instinkty.“
Jakmile se Gyllenhaal upsal Slídilovi, castingová režisérka Mindy Marin shromáždila zbytek herců. Při výběru vždy respektovala názory Gilroye a Gyllenhaala. „Jake se chtěl bezpodmínečně zapojit do výběru herců,“ vysvětluje Gilroy, „A i já jsem trval na tom, aby do výběru zasahoval.“

Renne Russo – Nina (zpravodajský žralok)
Gilroy napsal roli pro svoji manželku Renne Russo, a říká: „Protože jsem věděl, že to má v sobě.“ „Renne má úžasnou schopnost ukázat vnější houževnatost a vnitřní citlivost, která byla rozhodující pro charakter postavy.“
V prostřední televizního zpravodajství je často vzhled více než obsah. Russo »Nina« musela vytvořit postavu ženy, která začala před kamerou jako reportérka, vypracovala se na šéfa večerního zpravodajství, ale nyní její pozice slábne.

Riz Ahmed – Rick (Louova pravá ruka)
Gyllenhaal se usiloval o to, najít tu správnou osobu, která by vytvořila postavu jeho pravé ruky, parťáka Ricka. „Vyzkoušeli jsme snad šedesát nebo sedmdesát lidí na roli Ricka, a měli jsme čtené zkoušky s mnoha herci,“ říká Gilroy. Ale od chvíle, kdy jsme spatřili konkurzní video Rize Ahmeda, byli jsme přesvědčeni, že britský herec pákistánského původu je ten pravý pro ztvárnění postavy bezdomovce, který se zoufale snaží najít zaměstnání. „Riz ohromil svým výkonem hned na prvním konkurzu a odstavil všechny ostatní.“
„Rick je v podstatě slušný člověk, ale okolnosti ho vždy nutí jít proti svému lepšímu já,“ říká Gilroy.
„Stejně jako ostatní postavy ve filmu, i Rick se pohybuje ve vražedném světě, který je redukován na peněžní transakce a zisk. Hranice jsou překročeny, a cena je vysoká.“

Otázka etiky
Slídil líčí Loua jako součást systému nabídky a poptávky, ve kterém místní zpravodajské stanice zveličují reportáže zločinů pro zvýšení sledovanosti.
„Je to záměrný prodej strachu na udržení vysokých cen za reklamu,“ říká Gilroy. „Místní televizní zpravodajství žije z toho, že drží lidi v neustálé obavě a napětí.“ Navzdory tomu zůstává film zcela neutrální a odolává pokušení ukazovat prstem na praktiky těchto televizních stanic. Nikdy jsme se nepokoušeli o žádný morální úsudek. Film snad ukáže různé věci různým lidem. Záměrem bylo, aby divák viděl kousek sebe ve světě, ve kterém se Lou pohybuje.“

Podívejte se na trailer k filmu Snílek zde:

Foto: H.C.E. / film Slídil