Film Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni míří do kin

Film Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni je natočen podle knihy Puértolase Romaina, která se po svém vydání stala celosvětovým bestsellerem. Režie se ujal Ken Scott, který si získal diváckou oblibu komediemi Pozdravy ze spermabanky či Starbuck, která byla v roce 2011 nominována na Cenu diváků pro nejlepší film na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. V kinech ho uvidíte již od 9. srpna.

COMMUNIQUE FAKIR - BERENICE BEJO ET DHANUSH

Zvláštní přání jeho matky vyšle indického kouzelníka na nečekané životní dobrodružství.

Aja je chudý, ale talentovaný kouzelník a fakír z malé indické vesničky. Místo zvláštních schopností disponuje vybroušenými triky, zručností a talentem. Jeho nemocná matka ho vyšle na tajemnou misi – má v Paříži navštívit Eiffelovu věž. Neshoda s excentrickým taxikářem Aju zanechá kousek od Paříže, v obchodě Ikea. Tam se seznámi s nejkrásnější ženou, jakou kdy viděl, okouzlující Marii.

COMMUNIQUE FAKIR - HEARTY SINGH (AJA ENFANT)

Ale jeho naděje na lásku je zmařená, když v Ikei náhodou uvízne ve skříni, která je i s ním zabalena a odeslána napříč Evropou. Tím však jeho dobrodružství nekončí. Naopak tak začíná Ajova nedobrovolná, ale o to bláznivější cesta čtyřmi kouty Evropy.

Dokáže Ajovi jeho chytrost a kouzelnický kufřík pomoci vrátit se do Paříže, aby znovu našel svou Marii a vyřešil tajemství matčina přání?

Film Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni je natočen podle knihy Puértolase Romaina, která se po svém vydání stala celosvětovým bestsellerem. Režie se ujal Ken Scott, který si získal diváckou oblibu komediemi Pozdravy ze spermabanky či Starbuck, která byla v roce 2011 nominována na Cenu diváků pro nejlepší film na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.

Podivuhodna_cesta_fakira_ktery_uvizl_ve_skrini_Plakat_WEB

Podívejte se na trailer zde:

https://www.youtube.com/watch?v=YuMCqb9MWX4&t=68s

Kniha Romaina Puértolase

Film Kena Scotta je adaptací románu Romaina Puértolase Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni z Ikey. Poprvé byla vydaná v roce 2013. Puértolase se narodil v Montpellier a v současné době žije v Malaze. Je velkým fanouškem Julese Verna a Eduarda Mendozy. Poprvé publikoval v sedmatřiceti letech.

Podivuhodnou cestu fakíra napsal během každodenního cestování vlakem. Důvěru v Puértolasův příběh vložil Dominique Gaultier, který riskoval zveřejnění románu s dlouhým názvem, který napsal naprosto neznámý autor. Jeho odvaha byla dobře odměněna. Práva na překlady byla rychle prodána do více než 30 zemí, do některých dokonce dříve, než byla kniha vydána ve Francii. Román byl vydán po celém světě, např. v Německu, Rusku, Korei, Kanadě, Albánii, Austrálii, v USA i na Tchaj-wanu. Na konci roku 2013 se kniha stala bestsellerem s více než 300.000 ks prodaných výtisků. Byla přijata kladně i literárními kritiky, kteří vyzdvihovali humor a humanismus příběhu plného zvratů.

Natáčení filmu

Předprodukce filmu si vyžádala rozsáhlé hledání lokací v mnoha zemích. Natáčení filmu začalo v dubnu 2017 v indické Bombaji, kde filmaři využili hlavně barevné, úzké uličky u moře v okresu Worli, rybářské čtvrti, kde hrdina filmu vyrůstá. Místo, kde pracuje Ajova matka Siringh se jmenuje Dhobi Ghat, slavná prádelna pod širým nebem, kde se pere prádlo pro hotely a kde pracuje více než 2000 lidí. Indická část štábu byla evropské části v této fázi natáčení více než nápomocná.

Poté se natáčení přesunulo do Paříže, Bruselu a do Říma. Při natáčení u slavné fontány Trevi došlo k zábavnému střetu s italskou policií, která trvala na tom, aby štáb dodržoval od slavné památky dostatečný odstup. Scény z Anglie vznikly ve skutečnosti v belgickém regionu Valonsko. V Paříži se Ken Scott snažil natočit symbolické orientační body z inovativních úhlů. Pro natočení některých záběrů byl použitý dron.

Taneční scény připravil slavný bollywoodský choreograf Vishnu Deva.

Rozhovor s Kenem Scottem – režie, podíl na scénáři

Co vás na příběhu Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni zaujalo?

Když byl producent Luc Bossi na filmovém festivalu v Cannes, zavolal mi, jestli bych měl zájem o projekt, na kterém právě pracuje. Poslal mi knihu a scénář a mně se okamžitě líbil tón příběhu. Pohltil mě humor a láska, která v knize je a navíc se mi líbilo, že bych točil dobrodružný film.

Přizpůsobil jste si scénář vašim potřebám?

Po přečtení knihy a scénáře a po konzultaci s Lucem jsem cítil, že bych určité scény potřeboval přepsat, aby to odpovídalo vyznění filmu, který jsem si představoval. Jsem rád, že jsme mohli scénář upravit, ačkoliv jsme se snažili řídit knihou. V podstatě jsme v některých scénách jen rozvinuli aspekty, které v knize byly.

Příběh má rošťácký nádech…

Absolutně. Pro mě je to bajka. Když jsme adaptovali knihu a následně začali točit, musel jsem si být jistý, že aspekt rošťáctví nám zůstal. Je to příběh o indickému muži, který nikdy nepoznal nic, kromě svého blízkého okolí. Během filmu vidí, jak se mu rozšiřují obzory. Z filmového hlediska bylo fascinující tento vývoj zkoumat. Je to sice bajka, ale film se také zabývá tématem migrantů. Nemyslím, že by ten film byl politickým prohlášením. Samozřejmě mluvíme o migraci, ale ne z politického hlediska, ten pohled je spíše z lidského hlediska. Tím, že migranty ukazujeme za běžných situací, diváci se s nimi budou schopni identifikovat. Pokud tento pocit diváci budou po opuštění kina mít, bude to pro nás malé vítězství.

Máte nějaké knihy nebo filmy, které vás inspirovaly?

Samozřejmě pro mě byla velmi inspirativní kniha Romaina Puértolase, která je neuvěřitelně bohatá. Jeho kniha mi byla velmi blízká. Pravděpodobně proto, že film Jak ulovit Dr. Lewise (2013), ke kterému jsem napsal scénář a film Starbuck, který jsem napsal a režíroval, oba kombinují humor a fantazii jako Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni. Z filmů, které mě inspirovali, mě napadá film Byl jsem při tom (1979) režiséra Hala Ashbyho, Po zavírací době (1985) Martina Scorseseho nebo Život je krásný (1997) Roberta Benigniho. Před natáčením jsem také přečetl Volatirova Candide a Homerovu Odysseu. A protože jsem točil dobrodružný film, znovu jsem si pouštěl Spielbergovy komedie, jejichž tón vyprávění mám rád.

Natáčeli jste po celém světě. Byla logistika při natáčení náročná?

Bylo to docela náročné natáčení. Ale bylo pro nás zásadní natáčet v zemích, kde se příběh odvíjí, abychom zachytili konkrétní atmosféru těch míst. I když to bylo těžké, myslím, že to stálo za to.

Ve filmu je mezinárodní herecké obsazení…

Během své cesty se náš hrdina setkává s mnoha postavami, které mají ve filmu třeba jen jednu scénu. Ale jejich přítomnost byla nutná, takže jsme angažovali vždy herce ze zemí, ve kterých jsme natáčeli. To byl jeden z nejzajímavějších aspektů předprodukce.

Režíroval jste herce z rozmanitých kultur. Bylo to obtížné?

Předně jsem potřeboval zjistit, co potřebují, aby ve filmu ukázali to nejlepší ze sebe. Byla to výzva spolupracovat s herci z různých zemí, ale také to byla radost. Začíná to s Dhanushem, který natočil několik filmů v Indii. Bylo to obohacující, protože na konci každého natáčecího dne jsme spolu hovořili o našem filmu a jeho postavě, ale také o tom, jak my natáčíme filmy. Srovnávali jsme vize a přístup západního režiséra s jeho vizí coby indického umělce a porovnávali jsme reakce diváků ze západních zemí s Indií. Naše diskuse obohatili mou vizi o světě a způsobu, jakým filmy točím.

Měli jste nějaké potíže spojené s kulturními rozdíly?

Občas byla překážkou jazyková bariéra. A byli jsme hodně tlačeni časem. Vzpomínám, jak jsem občas zaníceně vysvětloval hercům ve vedlejších rolích, co přesně po nich chci a teprve pak zjistil, že nemluví anglicky. Jen byli příliš zdvořilí na to, aby mi to řekli.

Probíhaly před natáčením standardní čtené zkoušky?

Spíš ne. Točili jsme v tolika zemích, že jsme neměli šanci dostat všechny herce na jedno místo. Takže pro mě bylo nejdůležitější najít si pro každého herce metodu, která u něj fungovala. Když jsem mluvil s Dhanushem před začátkem natáčení, zjistil jsem, že dává přednost tomu moc nezkoušet, aby si zachoval svou spontánnost. S herci, se kterými bylo naplánováno jen pár natáčecích dní, jsme nazkoušeli jen minimum, abychom se ujistili, že opravdu pochopili tón filmu.

Jakou vizuální stylizaci jste pro film volil?

Styl byl v podstatě daný tím, že se jedná o bajku. Navíc, pokud s protagonisty cestujeme z jedné země do druhé, věděli jsme, že každé místo by mělo mít svou vizuální identitu. Takže jsme v každé zemi točili odlišně, nechali se ovlivnit atmosférou, místem i místní kulturou. Chtěli jsme, aby diváci vnímali rozdílnost jednotlivých světů, ať již se jednalo o taneční číslo v bollywoodském stylu, hudební číslo alá Monty Python v Anglii nebo honička v Itálii za hudebních rytmů ve stylu Nino Rota.

Spolupracoval jste se skladatelem hudby?

Hudba byla pro tento projekt zásadní. Angažovali jsme Nicolase Erreru, se kterým jsem již dříve pracoval. Inspirovali jsme se indickými melodiemi, i když tohle není bollywoodský film. Ale celým soundtrackem se indické motivy linou.

Co jste si z tohoto natáčení nejvíc zapamatoval?

Byla to spolupráce s velmi talentovanými lidmi z mnoha zemí. Tvořili jsme velmi ambiciózní projekt za poměrně skromný rozpočet. Museli jsme být nápadití a extrémně připravení. A myslím, že se nám to povedlo! Herci i štáb pracovali společně, byli naprosto odhodlaní sloužit našemu filmu a našemu cíli.

Co chcete, aby si diváci z filmu odnesli?

Já většinou chci, aby se opravdu bavili, protože tenhle film je zábava. Ale je to také film, který hovoří o přistěhovalectví a přestože nenabízí žádné hotové řešení, doufám, že podpoří nějaké diskuse.

Ken Scott – filmografie

Scenáristická filmografie

La Grande séduction (2003), Maurice Richard (2005), Starbuck (2011), Pozdravy ze spermabanky (2013), Jak ulovit Dr. Lewise (2013)

Režijní filmografie

Les Doigts croches (2009), Starbuck (2011), Pozdravy ze spermabanky (2013), Nepovedenej kšeft (2015), Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni (2018)

Nominace na cenu diváků pro nejlepší film na MFF Toronto: Starbuck (2011)

Dhanush (Aja)

Scénář

Ten příběh má fantastické poselství spojené s neodolatelným humorem. Navíc to pro mě byla po herecké stránce výzva, jaké se mi v mé kariéře dostalo poprvé. Málokdy dostanete šanci na takovou roli.

Postava Aji

Je pouliční kouzelník. Je okouzlující a díky tomu se umí vyvléct i ze svízelných situací. Rád filozofuje o životě, ale když dostane příležitost, neváhá se vrhnout do vzrušujícího dobrodružství.

Režisér Ken Scott

Ken je nesmírně milý režisér a zároveň má naprosto přesnou vizi, co chce. Je skvělé, když vás režíruje někdo, kdo ví, jak to udělat, aby vás dostal tam, kam chce, ale zároveň vám dává určitou volnost, abyste do postavy dal i své já. Je to týmový hráč, při práci s ním jsem měl pocit, že jednotlivé scény vytváříme společně a vzájemně se inspirujeme. Hodně jsem se toho od něj naučil.

Pracovní metody

Na zkoušky prostě nebyl čas. Zpětně jsem za to rád. Díky tomu jsem byl schopen udržet si určitou svěžest a spontánnost. Mám strach, že kdybychom dopředu zkoušeli, tak by to tak nebylo.

Herečtí partneři z celého světa

Bylo fascinující pracovat s herci z různých zemí a kultur. Opravdu jsem ocenil objevovat jejich přístup k herectví. Byla to velmi vzácná zkušenost.

Bérénice Bejo

Bérénice je skvělá herečka. Je milá, dobře se s ní spolupracuje. Zažili jsme hodně zábavy, hlavně v naší taneční scéně.

Tanec

Tanec je nedílnou součástí indické kultury. V Indii jsem natočil víc než 30 filmů a ve většině z nich jsem měl taneční scény. Takže vzhledem k tomu, že jsem zvyklý tančit pravidelně, nepotřeboval jsem v podstatě žádnou přípravu.

Jiný svět

Asi nejtěžší pro mě bylo přizpůsobit se světu, který je od našeho diametrálně odlišný. Musel jsem si zvykat na jiné pracovní metody, naprosto odlišný styl natáčení. Během prvního týdne to pro mě bylo hodně náročné, ale pak jsem si to zamiloval!

Bérénice Bejo (Nelly)

Film

Co se mi hned zalíbilo, byla skutečnost, že nás příběh přivádí do různých zemí a kultur. Je to také rodinný film. Natočila jsem spoustu dramat, takže jsem byla ráda součástí něčeho tak optimistického. Poselství Podivuhodné cesty fakíra, který uvízl ve skříni je, že i když se vaše sny na konci cesty nemusí splnit, důležitá je samotná cesta.

Postava Nelly

Nelly je velmi slavná filmová hvězda, která se ve své kariéře dostala do bodu, kdy se začala nudit. Všechno už viděla. Natočila tolik různých filmů, že už pro ni nic není zábavné. Když potká Aju, jeho svět a vidění světa je pro ni nové, takže si jeho společnost užívá. Stanou se přáteli. Uvědomuje si, že díky němu by mohla znovu nalézt to, co již ztratila. On jí znovu ukazuje jednoduché věci, učí jí věřit snům, na které už zapomněla.

Režisér Ken Scott

Je precizní, má smysl pro humor a pro rytmus. Přesně ví, kdy udělat pointu, aby scéna fungovala. S každou novou scénou nás vyzval, abychom měnili svůj přistup, zkoumali nové směry. Díky tomu se naše herectví vyvíjelo. Pracovat s ním byla odměna.

Důležitá výzva

Předně, hrála jsem spíš archetyp než filmovou postavu. Takže jsem si musela dávat dobrý pozor, aby se z ní nestala karikatura. Kromě toho jsem musela absovovat s Dhanushem bollywoodský tanec. Rozhodně nejsem tanečnice, musela jsem měsíc trénovat tři hodiny denně a to vše kvůli třem minutám na plátně. Bylo to těžké, ale stálo to za to!

Práce s Dhanushem

Bylo to naprosto jednoduché. Máme hodně společných scén, ve kterých nepřetržitě mluvím a on poslouchá. A já jsem nakonec ohromená, když mé uvahy přesně shrne. Dhanush byl vždy dobře připravený, perfektně znal své dialogy. Je velký profesionál a mimořádný herec.

Nezapomenutelná scéna

Scéna před fontánou Trevi byla nádherná. Cítila jsem se jak v italském filmu z padesátých nebo šedesátých let. Natáčení na tom místě pro mě bylo velmi emotivní.

Erin Moriarty (Marie)

Jedinečný scénář

Nikdy jsem nečetla takový scénář. Ihned mě oslovil, mluvil o závažných tématech, o obtížnosti hledání pravé lásky. Ten příběh je náladový, je v něm hodně fantazie. To v dnešních filmech není přiliš běžné, takže jsem se do příběhu okamžitě zamilovala.

Postava Marie

Když se seznámíme s Marií, zjišťujeme, že je tak trochu ztracená. Jako mnoho mladých žen okolo dvacítky prochází fází, kdy se snaží získat nezávislost a hledá svou identitu. V minulosti za ni rozhodovali jiní, ať už to byli její rodiče nebo bývalý snoubenec. V Paříži si Marie hledá vlastní cestu. Když se setká s Ajou, zamiluje se do něj. Musí najít rovnováhu mezi láskou a její touhou zůstat nezávislá. Myslím, že v průběhu filmu se hodně změní.

Mezinárodní produkce

Nikdy jsem se nezúčastnila natáčení, které by sdružovalo herce z celého světa. A i když miluji Paříž, občas mi připomínala New York. V Bombaji jsem měla pocit, jako bych se ocitla v jiném vesmíru. Bylo zajímavé porovnávat různé způsoby, jakými jsme Dhanush, Ken a já zvyklí dělat filmy. Každý byl schopný přispět svou odlišnou zkušeností. Navíc jsem měla možnost propojit mé dvě vášně: herectví a cestování. Tenhle film mi ukázal nové horizonty.

Režisér Ken Scott

Ken je velmi velkorysý, ale neváhá vás tlačit až na hranice vašich možností, protože má naprosto přesnou představu o výsledku, kterého chce dosáhnout. Pracuje s herci jako s týmem a nic neponechává náhodě. Je si vědom toho, že herci mohou film obohatit vlastní interpretací. Pracuje velmi tvrdě, ale atmosféra na place přesto zůstává uvolněná. Ken je stále pozitivní a nabitý energií.

Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni

(The Extraordinary Journey of the Fakir)

Režie: Ken Scott

Scénář: Luc Bossi, Romain Puértolas, Ken Scott

Podle knihy: Romain Puértolas

Kamera: Vincent Mathias

Střih: Philippe Bourgueil, Yvann Thibaudeau

Hudba: Nicolas Erréra

Kostýmy: Valérie Ranchoux

Casting: Sunny Dagar, Rachel Desmarest, Marie-France Michel, Sebastian Moradiellos

Producenti: Aditi Anand, Luc Bossi, Gulzar Inder Chahal, Samir Gupta, Saurabh Gupta, Grégoire Lassalle, Genevieve Lemal, Jaime Mateus-Tique

Hrají:

Dhanush: Aja (Ajatashatru Oghash Rathod)

Bérénice Bejo: Nelly Marnay

Erin Moriarty: Marie

Barkhad Abdi: Wiraj

Gérard Jugnot: Gustave

Ben Miller: důstojník Smith

Abel Jafri: kapitán Fik

Sarah-Jeanne Labrosse: Rose

Kay Greidanus: Pieter

a další…

Foto: BIOSCOP