Bůh masakru

Rvačka dvou dětí na hřišti. Nateklé rty, vyražené zuby… Rodiče »oběti« pozvali na návštěvu rodiče »útočníka«, aby vyplnili pojistnou událost a vše v klidu vyřešili. Přátelské žertíky zprvu vysoce civilizovaných lidí se postupně mění v masakr, kterému nikdo z nich neunikne. Příběh odhaluje to, co je politicky korektní, a ukazuje, že pod pozlátkem je mnoho krutosti.

O výrobě filmu
Jedna z nejhranějších současných francouzských dramatiček Yasmina Reza se spojila se světoznámým režisérem Romanem Polanskim, aby svou hru převedla na stříbrné plátno. Snímek, který zahajoval filmový festival v Benátkách 2011, natočil Polanski půl roku po propuštění z domácího vězení ve Švýcarsku. Trpce zábavný příběh dvou rodin, které se stanou obhájci svých dětí, poukazuje na směšné protiklady a groteskní předsudky čtyř bohatých amerických rodičů. Jakmile Polanski shlédl Yasmininu hru, věděl, že z ní bude skvělý film. Hra se původně odehrávala v Paříži, ale když se začala hrát na Broadwayi, byla přemístěna do New Yorku a Polanski se rozhodl v New Yorku zůstat. „Povaha hry se mi zdá spíš americká než francouzská a Brooklyn je tím pravým místem v New Yorku, kde by taková liberální rodina žila,“ říká Polanski. Polanski chtěl být též věrný skutečnému času příběhu, kdy se během devadesáti minut rozvíjí akce na jednom místě a bez přestávky. „Je ohromnou výzvou natočit film ve skutečném čase, bez jediné elipsy,“ vysvětluje Polanski. „Od dětství mám však radši filmy, které se vyvíjejí na stejném místě než filmy akční. Miluji pocit blízkosti postav, podobný jaký je v holandských malbách, například ve Van Eyckově Svatbě manželů Arnolfiniových, kde malíř dává divákovi možnost být přímo v obraze.“


Roman Polanski pro svůj film získal hvězdné obsazení. Kate Winslet hraje makléřku Nancy Cowan, velmi zaneprázdněnou matkou, která se neustále cítí provinile, protože netráví dostatek času se svým dítětem. Jejího muže Alana, domýšlivého právníka, si zahrál Christoph Waltz. Jodie Foster hraje Penelope Longstreet, upjatou knihovnici, jež píše knihu o utrpení v Africe a je jí zcela pohlcena. John C Reilly dostal roli Michaela Longstreeta, prodavače domácích potřeb se společenskými ambicemi, který se stále snaží být o třídu výš než ve skutečnosti je.
Všichni herci byli povinni být na place po celou dobu natáčení, protože jsou v každé scéně. „Pro takové natáčení musíte mít herce, kteří se snesou,“ říká Polanski. „Tyto čtyři postavy jsou tak odlišné, že bylo ohromné štěstí, že jsme získali herce, kteří spolu dokázali vycházet v absolutní harmonii. To v naší branži zase tak obvyklé není.“
Podle Winslet je hra tak úspěšná díky tomu, jak je její univerzální téma zformulováno do humoru. „Je to pohled do tolika našich světů,“ říká. „Je o komplikacích rodičovství, je o způsobu, jakým by měly být děti vychovávány, je o složitostech manželství. A způsob, jakým to vše Yasmina proměnila v komedii je ještě mnohem víc obohacující a poučný pro každého. Abyste byl schopen smát se sám sobě, byl schopen dělat si legraci z lidského stavu je jedno, z jaké jste země nebo jakým jazykem mluvíte.“
Jodie Foster si myslí, že myšlenky, kterých se příběh dotýká, jsou nejpřitažlivější. „Ačkoliv je příběh v jistém slova smyslu satirický a bizarní, vztahy mezi jednotlivými postavami mají základ ve skutečné psychologii, v rodinné psychologii. Je to pestrá škála lidských životů, která mi připadá nejzajímavější,“ říká Foster. „Otázka morálky je také zajímavá,“ pokračuje Foster. „Čtyři lidé se snaží zjistit, co je správné udělat, ale je to správné skutečně správné? Jak tak čas běží, začínají odkrývat, jací doopravdy jsou. Stávají se s nich čím dál tím větší monstra a to si myslím, že je zde právě tak vtipné. Jsou to všechno milí lidé s dobrým vzděláním z vyšší střední vrstvy, kteří žijí ve velice slušné čtvrti, a jeden by si myslel, že to vše musí jít vyřešit jak na drátku, ale opak je pravdou.“ Způsob mluvy též Foster velmi zaujal. „Penelope například neustále říká „to je nechutné“ nebo „to mne znechucuje“. Znechucení se zdá být její nejzákladnější věcí. A Nancy zase pořád opakuje „přirozeně“, ale přitom je ta nejmíň přirozená osoba.“


John C Reilly hraje Michaela Longstreeta, prodavače domácích potřeb. „On si o sobě myslí, že je na vyšší úrovni, než ve skutečnosti je. Jeho žena je mnohem intelektuálnější, je to spisovatelka, která se velmi zajímá o globální problémy a spravedlnost na světě. V jistých směrech je každá z postav velký pokrytec, který si myslí, že kdyby každý smýšlel jako on, svět by byl perfektní. Takže Michael pro tuto schůzku nastaví svou nejlepší tvář, ale v jednu chvíli už ji neudrží a vybuchne. Byla to velice osvěžující postava. Každá postava se během filmu odhaluje v jiné části. Co je na Yasminině příběhu skvělé je to, že když už si myslíte, že končí, někdo řekne ne, já odsud neodejdu, já chci říct ještě toto a to celou akci udržuje, dokud ve finále úplně vše nevybouchne. Je to docela šokující portrét amerického rodičovství. Nejstarším receptem na komedii je, když postavíte lidi do obtížné situace, v níž se musí snažit jednat zdvořile.“
Jodie Foster souhlasí a říká, že celý štáb dlouho diskutoval o tom, jak moc satiry je správné použít: „i když je komedie bizarní, musíte jí usadit do reality. Přestože je tento film absolutní realita, jde do úplného extrému. Například když se zeptají Penelope na Afriku, je neskutečně vtipné sledovat tuto osobu, jak se během svého proslovu úplně hroutí.“


Polanski zorganizoval dva týdny intenzivních zkoušek, kterých se všichni museli zúčastnit, aby se seznámili s filmem a hlavně s tóny mezi satirou, komedií a dramatem.
Kate Winslet tyto dlouhé zkoušky pomohly hlavně v její nejtěžší scéně, kdy začne opilecky křičet a poté se pozvrací přímo na Penelopin konferenční stolek. „Všichni jsme věděli, že to má být jako proslov,“ vysvětluje. „Výzvou bylo, že tato akce měla vypadat, jakoby se zjevila odnikud. Díky zkouškám jsme mohli zjistit, co funguje a co ne a to byl skutečný luxus. Když byla scéna hotová, strašně jsme si oddychla, protože to bylo hrozně těžké. Není nic horšího než špatné ožralecké představení.“

Bůh masakru
Původní název: The Carnage
Země původu: Francie, Německo, Polsko
Žánr: komedie, drama
Režie: Roman Polanski
Hrají: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz, John C. Reilly
Scénář: Yasmina Reza, Roman Polanski
Kamera: Pawel Edelman
Střih: Hervé de Luze
Hudba: Alexandre Desplat
Producent: Said Ben Said
Světová premiéra: 16. 9. 2011
Domácí premiéra: 26. 1. 2012
Délka: 79 minut

Foto: www.hce.cz