Ostravská Lady Macbeth Mcenského újezdu slavila úspěch v Bratislavě

Inscenace Lady Macbeth Mcenského újezdu v provedení opery Národního divadla moravskoslezského zaznamenala velký úspěch při svém hostování v Bratislavě na mezinárodním festivalu Eurokontext.sk. Inscenace se pyšní hned několika vynikajícími ohlasy ze strany odborné slovenské kritiky.

4

Opera NDM každou sezónu uvádí premiéru jednoho významného díla v rámci řady Operní hity 20. století. Od roku 2011 byly uvedeny krom oper českých autorů (Leoš Janáček, Bohuslav Martinů) skvosty světové operní literatury: Cardillac Paula Hindemitha, Život prostopášníka Igora Stravinského, Ohnivý anděl Sergeje Prokofjeva a komorní opera Zneuctění Lukrécie Benjamina Brittena. V této sezóně se soubor opery rozhodl zařadit do repertoáru strhující dílo Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu.

6

Inscenace Ostravanů měla v tamním Divadle Antonína Dvořáka premiéru teprve 8. a 10. března tohoto roku, takže je vskutku čerstvou novinkou z repertoáru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kterému lze jen závidět, že dokázalo na tak vysoké úrovni – a zejména s odvahou a bez předsudků – nastudovat a uvést cenné, přitom provokativní, zejména však hudebně přímo geniální, symfonický laděné, myšlenkově syté, režijně vypracované a interpretačně pozoruhodné operní dílo,“ začíná svou recenzi Terézia Ursínyová na serveru operaslovakia.sk.

Ředitel i režisér představení Jiří Nekvasil dokázal v Ostravě velké věci. Aktuální kus potvrzuje, že i mimo centra mohou vznikat odvážné prvotřídní produkce, pokud se najde vize a přesvědčivá koncepce. Nekvasilův režijní rukopis, v tandemu s dvorním scénografem Danielem Dvořákem, dobře známe už z bratislavského Mozartova Tita či Dvořákovy Rusalky. Na první ročník mezinárodního festivalu zase přijel s raritní Mirandolinou od Bohuslava Martinů,“ vzpomíná spisovatel Michal Hvorecký.

8

Nekvasilovi se vzácně podařilo akcentovat i satirický rozměr díla. Účinně si pomohl prvky grotesky a aluzemi na avantgardní svět mejercholdovské éry. Zvláštní pochvalu si zaslouží hudební nastudování Jakuba Kleckera, z něhož vyrůstá evropská dirigentská osobnost. Těžko zkoušená metropole na hranici s Polskem vsadila po konci hornické éry i na kulturu a do loga si dala tři vykřičníky. I v opeře už platí: Ostrava!!!“ dodává pro sme.sk Hvorecký.

Ostravané připravili nejsilnější večer sezóny. Šostakovič v hudebním nastudování Jakuba Kleckera a skvělém výkonu orchestru byl až nečekaně strhující. Partitura má útočnou dramatickou sílu, instrumentace umožňuje kreslit oblouk od ostře vyhrocených, v době vzniku kriticko-parodických šlehů až po introvertní lyrickou zpěvnost. Kleckerovo pojetí obsáhne tento široce rozevřený náladový vějíř. Umístění externí skupiny hráčů na dechové nástroje do oboustranných předních lóží podtrhlo expresivitu výpovědi,“ uvádí na serveru pravda.sk kritik Pavel Unger.

Na představení, které trvalo téměř tři a půl hodiny, zažila většina diváků zřejmě silné chvíle umění, neboť závěrečný potlesk a výkřiky bravo neměly konce,“ napsala Ursínyová.

5

Na pátém ročníku mezinárodního Festivalu evropského divadla SND Eurokontext.sk se představily operní a baletní inscenace. Výjezd opery Národního divadla moravskoslezského finančně podpořilo statutární město Ostrava a Ministerstvo kultury České republiky.

Odkazy na kompletní recenze:

https://kultura.sme.sk/c/20848031/kde-zostali-vsetci-udajni-rusofili-v-bratislave-uviedli-dielo-ktore-podrazdilo-stalina.html
http://operaslovakia.sk/drsno-krasna-sostakovicova-lady-macbeth/

https://kultura.pravda.sk/festivaly/clanok/472976-stalinom-umlcany-sostakovic-oslnil-eurokontext/

Na repertoár Národního divadla moravskoslezského se opera Lady Macbeth Mcenského újezdu vrací opět 23. září 2018.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář