Nová premiéra Pražského komorního baletu: 3 české kvartety

Pražský komorní balet uvede 5. října ve Stavovském divadle exkluzivní premiérový večer s názvem 3 české kvartety. Premiéra, která se koná v rámci Roku české hudby, představí v rámci komponovaného večera tři choreografy různých generací tvořící na hudbu význačných českých skladatelů – Pavla Šmoka, Mária Radačovského a Hanu Polanskou Turečkovou. Soubor uvede obnovenou nadčasovou choreografii Pavla Šmoka Z mého života. V případě druhých dvou jmenovaných autorů se jedná o zbrusu nová díla, která choreografové vytvářejí přímo pro PKB. Slavnostní ráz celého večera ještě podtrhne živá hudba v podání Zemlinského kvarteta.


Večer otevře Slovanský kvartet, který je jednou z nejosobitějších a nejvyhraněnějších komorních skladeb Antonína Dvořáka. Jedná se o dílo prodchnuté životní pohodou, radostí z dosažených úspěchů i nabytým uměleckým sebevědomím skladatele. Výrazná melodika, vzácná dokonalost kompoziční práce a zvuková ušlechtilost řadí tuto skladbu k nejkrásnějším kvartetním skladbám světové hudby. Stejně laděná je i choreografie Mária Radačovského, jejímž ústředním tématem je žena. Žena milovaná, opouštěná, osamocená, žena, která je hledající, milující i sama sebou. „Jsou to takové čtyři mikropříběhy ze života,“ říká autor. „Snažím se nahlédnout do nejniternějších pocitů ženy, ať už jde o radost ze života, lásku, smutek či hněv. V mé choreografii budou zkrátka emoce, s nimiž se divák dokáže ztotožnit.“
Nejmladší z trojice choreografů je Hana Polanská Turečková, výrazná choreografka a již etablovaná tvůrčí osobnost. Její choreografie Černé zrcadlo na hudbu Vladimíra Sommera je inspirována stejnojmenným obrazem Vladimíra Houdka. „Má nová choreografie se dá popsat jako jevištní koláž tance a malby hledající definici vztahu mezi jazykem těla a obrazovým ztvárněním. Je silně inspirovaná modernismem,“ říká choreografka. „Hudební předloha svým existencionálním laděním podporuje ideu abstraktního znázornění tajemství života a světa.“
Kvartet Z mého života, který zkomponoval Bedřich Smetana, patří mezi vrcholná díla světové komorní tvorby. Jeho obsah vyplývá z názvu: je to jímavá niterná zpověď skladatele, zamyšlení nad dosavadním životem s jeho radostmi i strastmi, nadějemi i zklamáními, je to i vyznání víry ve vlastní vznešené poslání a hořká rezignace při marném zápasu se zákeřnou chorobou (kvartet vznikl dva roky po Smetanově ohluchnutí). Tragický patos nerovného boje umělce s nevyléčitelnou nemocí se stal i ústředním tématem úspěšné a nestárnoucí choreografie Pavla Šmoka. Dílo a jeho poselství ani po mnoha letech neztrácí autenticitu.

3 české kvartety
Hudba: Antonín Dvořák – Vladimír Sommer – Bedřich Smetana
Choreografie: Mário Radačovský – Hana Polanská Turečková – Pavel Šmok
Tančí: Pražský komorní balet
Hrají: Zemlinského kvarteto (František Souček, Petr Střížek, Petr Holman, Vladimír Fortin)

SLOVANSKÝ KVARTET
Hudba: Antonín Dvořák (Smyčcový kvartet č. 10 »Slovanský«)
Choreografie: Mário Radačovský
Návrh kostýmů: Monika Kletečková a Mário Radačovský
Světelný design a projekce: Jakub Sloup a Mário Radačovský
Česká premiéra: 5.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
II.premiéra: 26.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
Tančí: 8 sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 30 minut

ČERNÉ ZRCADLO
Hudba: Vladimír Sommer (Smyčcový kvartet d-moll)
Choreografie: Hana Polanská Turečková
Scéna a kostýmy: Vladimír Houdek
Světelný design: Jakub Sloup
Česká premiéra: 5.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
II.premiéra: 26.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
Tančí: 7 sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 20 minut

Z MÉHO ŽIVOTA
Hudba: Bedřich Smetana (Smyčcový kvartet Z mého života)
Choreografie: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková
Návrh kostýmů: Jan Dušek
Světelný design: Jakub Sloup
Premiéra: 16.11.1983
Obnovená premiéra: 5.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
Obnovená II.premiéra: 26.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
Tančí: 6 sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 28 minut

Foto: Pražský komorní balet